در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | سحر ناسوتی درباره نمایش دگمه: ˝دگمه˝؛ تصمیمی جدید برای حل یک معضل/ سحر ناسوتی در گفت‌وگو با هنرآنلا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 23:16:36
˝دگمه˝؛ تصمیمی جدید برای حل یک معضل/ سحر ناسوتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین
ارسال به دوست نسخه چاپی نسخه چاپی
سحر ناسوتی نویسنده و کارگردان نمایش ˝دگمه˝ درباره جدیدترین اثر نمایشی خود می‌گوید: این نمایش را برای این کار کردم که اگر تماشاگر من با دیدن این اثر، در شرایط مشابه با آن قرار گرفت، بداند و بتواند که تصمیمات جدیدی بگیرد که به فاجعه منتهی نشود.
۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر ساعت 10:59

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دگمه" جدیدترین اثر نمایشی سحر ناسوتی که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی نمایشنامه را نیز خود برعهده داشته، چند روزی است در تماشاخانه استاد مشایخی (تئاتر مان) به روی صحنه رفته و در همین مدت کم توانسته نظر بسیاری از تماشاگران و منتقدان تئاتر را به خود جلب کند.

او پس از نگارش نمایشنامه‌های "آلزایمر"، "تا مرز جنون"، "۷۵ یا ۵۰"، "تا عروسی فردا" و کارگردانی ... دیدن ادامه ›› نمایش‌هایی همچون؛ "زیر درخت آلبالو"، "خانه عروسک"، "خرده جنایت‌های زن و شوهری" و... در جدیدترین اثر خود یعنی نمایش "دگمه" نیز به سراغ قصه‌ای با محوریت زنان رفته و مسائل و مضامین اجتماعی را زیر ذره بین برده است.

سحر ناسوتی نویسنده و کارگردان نمایش "دگمه" درباره روند نگارش این نمایشنامه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: روند نگارش متن از اردیبهشت ماه شروع شد و با توجه به اینکه مسئله اصلی نمایشنامه پرداختن و مطرح کردن مسائل و مشکلات روز زنان جامعه امروز ما هست؛ مسائلی مانند تجاوز، ازدواج موقت و از این دست اتفاقاتی که در جامعه برای زنان ما رخ داده. در واقع وقتی به عنوان یک زن در این جامعه زندگی می‌کنی همه اینها بر تو مانند هر فرد دیگری تاثیر می‌گذارد و باید بگویم که این اتفاقات باعث شد که من به فکر تولید یک اثر بیافتم. به عبارتی دیگر انگیزه اصلی نگارش این متن اتفاقاتی بود که برای زنان در جامعه اتفاق افتاده است.

ناسوتی ادامه داد: البته خودم در وهله اول قصد نداشتم که متن را کارگردانی کنم اما بعد از اینکه با چند تن از دوستانم مشورت کردم، خیلی‌ها به من گفتند که این کار برای اجرا خیلی مناسب است و به همین دلیل من به همراه خانم دلارا نوشین شروع کردیم متن را برای اجرا یک دور بازنویسی کردیم و در حقیقت متن اولیه را با حدود 50درصد تغییر به متنی که امروز در حال اجرا است تبدیل کردیم. چون در ابتدا متن یک اثر تک پرسوناژ بود اما بعد از بازنویسی که انجام دادیم تبدیل شد به یک اثر که چهار شخصیت دارد.

این کارگردان تئاتر درباره خط داستانی این اثر نمایشی توضیح داد: راستش توضیح خط داستانی این اثر کمی سخت است چراکه در نمایشنامه بیشتر فضاهای ذهنی این زن را می‌بینیم. اما در واقع اگر بخواهم خط داستانی از این کار بگویم نمایش "دگمه" روایت داستان زنی است که درگیر شرایطی بغرنج و پیچیده در ارتباط با اطرفیانش است. او پس از اتفاقاتی که در رابطه‌ عاشقانه‌اش برایش افتاده دچار بحرانی روحی ‌شده که این بحران نهایتا به یک فاجعه ختم می‌شود. در واقع کاراکتر زن، درگیر یک دنیای خیالی است و کسانی را می‌بیند که در آن لحظه در آنجا حضور ندارند و در فضاهایی زندگی می‌کنند که با فضای واقعی زندگی او متفاوت است. به عبارتی او کارکرد و نقش انسان‌های پیرامون خود را درست نمی‌شناسد و این مشکلات به دلیل شرایط بحرانی روانی که او درگیر آنهاست برایش روی می دهد.

وی اضافه کرد: در این اثر ما با صحنه‌هایی مواجه هستیم که در عین حالی که واقعی هستند اما واقعی نیستند. یعنی ما با دو سطح از واقعیت روبه‌رو هستیم؛ یکی واقعیتی که در ذهن کاراکتر ساخته می‌شود و یکی واقعیتی که در بیرون وجود دارد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز گفت: با توجه اولین تعریفی که از کار شنیده می‌شود این تصور به ذهن متبادر می‌شود که ما با یک کار سورئال روبه‌رو هستیم اما برعکس ما برای اینکه می‌خواهیم مخاطب را در مواجه با اتفاقاتی که در متن می‌افتد به مرور شگفت‌زده بکنیم کار را کاملا به صورت رئال اجرا کردیم. چراکه می‌خواستیم تماشاگر آرام آرام وارد این دنیا بشود و خودش کشف بکند. در حالی‌که اگر ما از ابتدا فضا را سورئالیستی می‌گرفتیم دیگر چیزی برای کشفِ تماشاگر وجود نداشت.

ناسوتی با تاکید بر اینکه این نمایش در واقع‌نمایی است از اتفاقات و معضلاتی که زنان جامعه ما با آن روبه‌رو هستند، خاطر نشان کرد: من تئاتر کار نمی‌کنم که بخواهم از آن کسب درآمد کرده باشم چون عملا چنین اتفاقی هم در تئاتر ما نمی‌افتد، بلکه این نمایش را برای این کار کردم که اگر تماشاگر من با دیدن این اثر، در شرایط مشابه با آن قرار بگیرد و مشکلاتی مشابه مشکلات کاراکتر زن نمایش پیش‌رویش قرار دارد، بتواند و بداند که می‌تواند تصمیمات جدیدی بگیرد که به فاجعه منتهی نشود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اجرای هم‌زمان دو و یا سه نمایش در تماشاخانه مشایخی در یک روز، تاثیری بر کیفیت این نمایش گذاشته یا نه، نیز عنوان کرد: البته اینکه یک سالن به نهایی در اختیار یک گروه باشد که خیلی ایده‌آل است، اما من معتقدم با توجه به شرایطی که امروز در تئاتر وجود دارد و کمبود سالن، ما تئاتری‌ها هم باید شرایط را درک کنیم و کمی خودمان را با شرایط وقف بدهیم. اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم که این مسئله تا امروز روی کار ما تاثیری منفی نداشته است.

ناسوتی در پایان درباره مدت زمان پیش ‌تولید و تمرینات این اثر نمایشی نیز اظهار داشت: ما از اوایل تیرماه تمرینات خودمان را شروع کردیم و قرار بود در ماه شهریور کار را اجرا کنیم اما به خاطر تغییر و تحولاتی که در گروه بازیگران نمایش اتفاق افتاد، اجرای ما به آذرماه موکول شد و ما تمرینات خودمان را برای این اجرا مجددا از اواخر شهریور شروع کردیم.

گفتنی است، نمایش "دگمه" به نویسندگی و کارگردانی سحر ناسوتی، دراماتورژی دلارا نوشین و نقش‌آفرینی بهناز نادری، سیدحسام شریفی، هنگامه کوچکی، آزاده نوبهار هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 18:45 در تماشاخانه استاد مشایخی (تئاتر مان) روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام
افشین فاضلی این را خواند
محمد رحمانی، زهره ابراهیمی و فواد شیخانی این را دوست دارند
برخی از عکس های کار را می توان در این وب سایت مشاهده کرد
http://www.dourbin.net/albumdetail-10965-fa.html
۰۶ آذر ۱۳۹۳
ما واقعا به شما هنرمند خوب کشورمون افتخار می کنیم خانوم ناسوتی.. جسارت شما ستودنی ست امیدوارم کارتون واقعا دیده بشه و ارزش های واقعی اون بر همه نمایان بشه
۰۷ آذر ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید