در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اخبار | نشست خبری فیلم «من» برگزار شد/لیلا حاتمی: بازی بهنوش بختیاری شگفت زده ام کرد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 14:22:00
فیلم من | نشست خبری فیلم «من» برگزار شد/لیلا حاتمی: بازی بهنوش بختیاری شگفت زده ام کرد | عکس
لیلا حاتمی، بازیگر نقش«آذر» در دومین نشست نقد و بررسی روز ششم جشنواره از بازی بهنوش بختیاری اظهار تعجب کرد و بختیاری هم گفت: همیشه آرزو داشتم در یک فیلم جدی باز کنم و هرگز فکر نمی کردم با خانم حاتمی همبازی شوم.

 به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، دومین نشست نقد و بررسی روز ششم جشنواره به فیلم«من» به کارگردانی سهیل بیرقی در بخش نگاه نو اختصاص یافت.  این جلسه با حضور لیلا حاتمی، بهنوش بختیاری، سهیل بیرقی، کارگردان، سعید سعدی و سعید خانی، تهیه کننده، شیما منفرد، تدوینگر و خدایار قاقانی به عنوان منتقد برگزار شد.

لیلا حاتمی، بازیگر نقش «آذر» با گفتن این که از سال ها قبل سهیل بیرقی را می شناخته، تصریح کرد: اولین تجربه همکاری من با بیرقی در فیلم«هر شب تنهایی» رسول صدرعامی اتفاق افتاد. زمانی که قرار شد فیلم «من» را بسازد، تنها چیزی که از او به خاطر داشتم یک سابقه مثبت بود.

وی تاکید کرد: وقتی که فیلمنامه را خواندم آنقدر برایم اطمینان بخش بود که بخواهم در این فیلم حضور داشته باشم.
حاتمی در پاسخ به این که آیا به دنبال تجربه نقش های متفاوت است عنوان کرد: اصلا این طور نیست و من به دنبال متفاوت بودن نیستم. نه این که از آن پرهیز کنم ولی به آن فکر هم نمی کنم.

وی با اشاره به این که قطعا این تفاوت جذاب و اعتبار آور است گفت: من از همان اول احساس می کردم نقش آذر به من نمی آید و به همین خاطر پیشنهاد دادم که برای این نقش کسی دیگر را بیاورند. اما بعد بیرقی به من اطمینان داد که دیالوگ های این شخصیت را پیدا می کنیم و به همین دلیل تشویق شدم که این نقش را بازی کنم.
بازیگر نقش «آذر» با اشاره به این که دلیل سر کار شبانه روزی بودن تاکنون موفق به تماشای فیلم نشده توضیح داد: فرم کلاسیت فیلم برایم جالب بود. این که همه چیز در سطح اتفاق می افتد و فیلم لکنت دارد و این که ما در حال تماشای یک فیلم سینمایی هستیم.

وی ادامه داد: بنابراین این موضوع امتیازی بود که باعث شد آن را بپذیریم. فیلم فرم داشت و فرمش خود سینما بود. برایم جالب بود که کارگردانی از این نسل به آن زمان ها فکر کرده و آن الگوهای قدیمی و کلاسیک را الگوی فیلم خودش قرار داده است.

حاتمی با بیان این که در زمان فیلمبرداری«من» در نهایت آرامش و راحتی بوده تاکید کرد: گروه این فیلم بسیار حرفه ای و مودب بودند که به نظرم این از تجربیات بیرقی نشات می گیرد که توانسته بود چنین تیم حرفه ای را جمع کند.

وی همچنین به بازی های نقش های مقابلش هم اشاره کرد: من از بازی خانم بختیاری بسیار شگفت زده شدم و هیچ چیزی برای بازیگر مهم نیست، به غیر از این که بازیگر در مقابل بازی کند و به نظرم بهنوش بختاری همه این ویژگی ها را داشت.

همیشه آرزو داشتم در یک فیلم جدی بازی کنم

بهنوش بختیاری ضمن تشکر از عکاسان و خبرنگاران حاضر در نشست گفت: من همیشه در کارهای طنز بازی می کردم و این آرزوی همیشگی ام بود که در فیلم «تفکری» بازی کنم.

وی با بیان این که به نظرش فیلم «من» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است، افزود: این فیلم با هوشمندی خاصی ساخته شده و من از انرژی مثبت آن بسیار ذوق کردم و احساس خوبی داشتم.
بختیاری در ادامه تاکید کرد: بیست سال است که منتظر بازی در چنین نقشی بودم، نه این که بازی در کارهای کمدی را دوست نداشته باشم. کمدی بازی کردن با عرف جامعه ما برای خانم ها واقعا سخت است.

وی عنوان کرد: با این حال کسی برای سپردن نقش جدی به من اعتماد نمی کرد. البته سهیل بیرقی مرا بسیار تحت کنترل داشت و حتی روی پلک زدن بازیگرانش هم حساس بود. او تمام حرکات یا رفتارهایی که در بازی های قبلی ام داشتم از من گرفت.

به آنچه نوشته ام پایبند نیستم

کارگردان فیلم«من» با بیان این که هر کاری از دستش برآمده برای ساخت این فیلم انجام داده، گفت: «من» فیلمنامه ای نداشت که قرار باشد گره افکنی یا گره گشایی داشته باشد. این فیلم ضد کلیشه تر از معمول است. فیلمی که پتانسیل هیجان، تعقیب و گریز را داشت اما معکوس لحن خودش روایت می شود.

وی افزود: در واقع ما یک قصه هیجانی را با حذف هیجانات همیشگی اش انجام می دهیم. ما حتی در این فیلم ضد قهرمان را حذف کردیم. یعنی تماشاگر هرگز کسی که می خواهد این زن را بگیرد نمی بیند.

بیرقی با اشاره به شخصیت «آذر» گفت: ما آذر را در هر شرایطی می بینم و می فهمیم او نه برای پول نه هیچ چیزی دیگری این کارها را می کند. شاید فقط برای پیدا کردن هیجان زندگی است که به سمت بزهکاری می رود. بنابراین هر چه در فیلم اتفاق افتاده با فکر و تصمیم گیری قبلی بوده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بلاتکلیفی فیلم توضیح داد: من با فیلمنامه کامل وارد کار شدم و بلاتکلیفی وجود نداشت. اما همیشه می دانم قرار نیست کاملا به آنچه نوشته ام پایبند باشم, چون از محیط و شرایط صحنه استفاده می کنم تا فیلم زنده تر از آب در بیاید.

وی افزود: من همیشه خودم را آزاد می گذارم تا براساس شرایط و ایده خودم بهترین صحنه را بسازم.

کارگردان فیلم«من» درباره بازی بهنوش بختیاری عنوان کرد: من همیشه مخاطب کارهای بهنوش بختیاری بودم حتی کارهای کمدی اش که مرا همیشه شاد کرده. به نظرم بازیگر باید خاصیت سرگرم کنندگی داشته باشد و برای انتخاب نقش او، فکر می کردم باید کسی آن را بازی کند که دورترین انتخاب برای این نقش به نظر می آید.
وی همچنین از نمایش فیلمش در کاخ جشنواره و صدای آن بسیار راضی بود و از دست اندرکاران جشنواره و صدابردارش تشکر کرد.

فیلم«من» دارای هویت جغرافیایی نیست

خدایار قاقانی، منتقد جلسه ابتدا پاسخی به صحبت ابراهیم حاتمی کیا در جلسه قبلی که گفته بود چرا بعضی از منتقدان اینقدر مریض هستند داد.

وی گفت: فیلم مریض، منتقد مریض تولید می کند و فیلم سفارشی، منتقد سفارشی می کند. یادمان نمی رود که چند سال پیش آقای حاتمی کیا برای نجات یکی از فیلم هایش دست به دامان منتقدان شد و همین منتقدان او را نجات دادند.

وی سپس درباره فیلم«من» توضیح داد: نسل جدیدی وارد فیلمسازی در سینمای ما شده اند و به همین خاطر سینمای ما در حال تجربه فرم ها، روایت ها و تحلیل های جامعه شناسی متفاوتی است. باید از این ورودها استقبال کرد.

قاقانی با اشاره به این که بیرقی سابقه دستیار کارگردانی حسن فتحی، رسول صدرعاملی و محمدرضا کاهانی را دارد، تاکید کرد: تجربیاتی که او از این همکاری ها داشته در فیلم محسوس است و این موضوع کمک می کند تا با فیلم همراه شویم.

این منتقد معتقد است که فیلم«من» دارای هویت شهری و جغرافیایی مشخصی نیست.
وی در ادامه گفت: همین موضوع که در آن خطاهایی دیده می شود، تجربه جدیدی برای سینمای ایران است که در فیلم های بعدی بیرقی بهتر می شود آن را تحلیل کرد.

قاقانی تاکید کرد: نقطه خوب فیلم، بازی خانم بختیاری است، چون بازی او باعث می شود ما با ابعاد دیگری از شخصیت مقابل آشنا شویم. بنابراین بازی در این نقش ظرافتی می خواهد که باعث شد ما با وجه دیگری از بازی بختیاری آشنا شویم.

وی همچنین درباره فیلم توضیح داد: این فیلم درباره بزهکاری یا پلیس نیست. این فیلم درباره هویت است و کارکتری که دچار تنش های متعددی شده است. در فیلم «من» شخصیت آذر، شخصیت بزهکار و هنجار شکنی است اما ما بیشتر درگیر شناخت هویت این آدم می شویم.

این منتقد باز هم بر جغرافیان نداشتن فیلم تاکید کرد و گفت: این موضوع فیلم را دچار گنگی کرده و  فکر می کنم کنکاش شخصیتی آذر هم باید در بستر جغرافیایی اتفاق می افتاد.
درباره فیلم من
۱۷ بهمن ۱۳۹۴