در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اخبار | لذت بخش ترین بخش زندگیم حضور در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 15:03:47
نمایش دستاری که بر پیکر اسب پیک در راه در عجب راهی، دی و ... | لذت بخش ترین بخش زندگیم حضور در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر است | عکس

به گزارش تیوال به نقل از ایران تئاتر
شناسه مطلب: 76115

ایران تئاتر:جواد صداقت کارگردان باتجربه بوشهری مدرس و عضو هیات علمی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر. نویسنده، دراماتورژ ، کارگردان. مدیر آموزشگاه تخصصی هنرهای نمایشی آسوریک و پژوهش در ادبیات نمایشی ایران است

صداقت در جشنواره های استانی منطقه ای ملی و بین المللی شرکت داشته است  و جوائز ملی و بین المللی متعددی از جشنواره های  دانشگاهی و فجر به دست آورده است و اغلب نمایش هایش در در شهر های مختلف کشور با موفقیت  روی صحنه رفته است.او نمایش هایی نظیر اتللو به روایت ونگوک ،جاناتان کلاغ ساحره شده براساس دست نوشته بازرس ژابر،گورستان ....، اگر شبی از شب های تهران مسافری ،باغ آلبالو  را روی صحنه برده است. نمایش دستاری که برپیکراسب پیک در راه درعجب راهی .....به نویسندگی و کارگردانی جواد صداقت یکی از تولیدات گروه«آسوریک» بوشهر است که آبان ماه 95 میزبان علاقمندان تئاتر در پلاتو استاد صغیری مجموعه تئاتر شهر بوشهر شد. داستان این نمایش درباره:پیکی است که برای رساندن پیامی دچار گرفتاری و چالش می شود. الهام ابنی، آرمان حسین زاده،فاطمه کشاورز، میترا کشاورز،امیرحسین نبات خور سنگی،سعید باباخانی،عبدالله عادلی مقدم و رضا تخت طاوس بازیگرانی هستند که در این نمایبه بازی می پردازند. با جواد صداقت در باره اجرای نمایش  «دستاری که بر پیکر اسب پیک در راه در عجب راهی، دی و روز مسخ پیک ماند، تا در راه دستاری خونین شود»  تبعات و اثرات حضور نمایشش  در جشنواره بین المللی تئاتر فجرگفت وگویی انجام داده ایم.

آیا مضمون نمایش شما ریشه در داستان های بومی بوشهر دارد؟
تلاش کردم نمایشی بر اساس فرهنگ غنی جنوب روی صحنه ببرم.  نمایش دستاری...... بر اساس واقعه تلخی نوشته شده که پیکی مشغول رساندن نامه ای در باره یک اتفاق است. او در راه با حادثه ای روبه رو می شود که تاثیرات زیادی روی ماموریتش باقی می گذارد.درآخر هم با یک فضای شادمانی در نمایش مواجه هستیم.این نمایش براساس یک ایده بسیار نو شکل گرفت و منبع رجوعم هم تاریخ بیهقی، تاریخ ناصری وطبری بود.که همگی از گنجینه های ادبی ایران هستند.

بنابراین نمایش دستاری... .براساس ادبیات تاریخ کهن ایران شکل گرفته است؟
بله،درکارگردانی نمایش برای من فضایی به وجود آمد که با کارهای قبلیم متفاوت بود. زیرا اغلب نمایش های من فضای مدرنی و پسا مدرنی دارند . کمااینکه  نمایشم اگر شبی از شب‌های تهران  با کارگردانی مشترک با الهام ابنی چندی پیش در تالار مولوی با شیوه ای مدرن اجرا کردیم. نمایش که نوشته علی شمس است. دباره  شب عروسی دختر طغرل است که  سیاه بازی می‌میرد و روحش وارد جسم طغرل می‌شود و طغرل می‌پندارد که خودش سیاه باز است و.... .نمایشم روایتی چند گانه دارد و باید مخاطب انقدر هوشیارانه عمل کند که از شروع کار کلام به کلام و تصویر به تصویر با این فضا عجین شود و جلو برود. اگر به اندازه ثانیه‌ای از کار غفلت کند کل کار از ذهنش خارج می شود. باید تمام واژه‌ها و داستانک‌ها را باهم تلفیق کند و آن موقع است که در پایان می‌فهمد چه اتفاقی روی صحنه می‌افتد و چه فضای عجیب و غریبی دارد شکل پیدا می‌کند. در کلیت در اجرای نمایش جدیدم دستاری ... تلاش  کردم در این عرصه کارهای کهن هم فعالیت کنم و نمایشی را روی صحنه ببرم و حالا هم معتقدم که چه اتفاقی خوبی برایم رخ داد.

زبان نمایش را چگونه طراحی کردید؟
به سراغ زبان آرکائیک در سیستم اپیک رفتم . نمایش با هشت بازیگر اجرا می شود. معتقدم این نمایش ضیافتی است که دیدنش برای تماشاگران جذاب خواهد بود و خوشحال می شوم واکنش مخاطبان را در حین دیدن نمایش در جشنواره تئاتر فجر ببینم.

نمایش در بوشهر درچه نوع سالنی اجرا شد؟
نمایش در سالن استاد صغیری مجموعه تئاتر شهر بوشهر که بلک باکسی است روی صحنه اجرا شد و از لطف مسئولین جشنواره تشکر می کنم که برای اجرایمان در جشنواره تئاتر فجر سالن بلک باکسی قشقایی را در اختیارمان قرار دادند .

 در یک دهه اخیر تئاتر در جنوب کشور به خصوص در بوشهر و بندر عباس رشد خوبی داشته و همه ساله شاهد اجراهای خوبی از این دو استان در بخش های مختلف تئاتر فجر هستیم . آیا رشد ماحصل علاقه وگرایش جوانها به تئاتر است و یا اینکه مسئولین امکانات خوبی را برای اجرای نمایش فراهم  کرده اند؟
البته من معتقدم بوشهر از دهه های قبل در تئاتر کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته و بزرگانی زیادی ازاین استان در تئاتر ایران فعالیت داشته اند . نکته قابل اشاره دیگر وجود رشته نمایش در دانشگاه آزاد بوشهر است و خیلی از دانشجویان تئاتر در دانشگاه آزاد بوشهر بومی استان هستند . درگذشته بخش عمده دانشجویان رشته نمایش از سایر استان ها بودند . البته در سال های اخیر رشته نمایش و تئاتر در شیراز و شهرهای شمالی هم شکل گرفته و جوان های علاقمند می توانند با تحصیالت آکادمیک و اصولی وارد این عرصه بشوند. درحالی که در گذشته فقط سه شهر تهران ، اراک و بوشهر رشته  نمایش داشتند . با گرایش جوان های بوشهری به تئاتر شاهد رشد کمی کیفی نمایش های اجرا شده هستیم. خوم من هم سالها است که عضو هیات علمی دانشگاه بوشهر هستم و تجربیاتم را به نسل جوان منتقل می کنم . تمام بازیگران نمایشم به غیر از الهام ابنی که خودشان از اساتید دانشگاه هستند . بقیه بازیگران در آموزشگاه آسوریک که موسسش هستم انتخاب شده اند.

 نمایش شما در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. رقابت با نمایش برگزیده خارجی و ایرانی برایتان چه ویژگی هایی دارد؟
لذت بخش ترین بخش زندگیم حضور در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر و رقابت با سایرین است و شک هم نکنید که با ملایشی با کیفیت و استاندارد به جشنواره آمده ام تا با سایر گروهها رقابت سازنده ای داشته باشم.

 آیا آدم اهل رقابت هستید و از آن لذت می برید؟
شک نکنید که چنین خصوصیاتی دارم.من درهفت دوره  جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی تا به حال حضور داشته ام و درجشنواره تئاتر فجر هم درگذشته دریک دوره حضور داشتم.

اسم های نمایش های شما طولانی و عیب هستند . براساس چه ویژگی های اسم نمایش هایتان را انتخاب می کنید؟
بهر حال اسم های نمایش در خدمت ارائه مفهوم نمایش هایم هستند وبا دقت انتخابشان می کنم و باید اسم و نام نمایش برای مخاطب جلب توجه کننده باشد و برای دیدنش انگیزه هم پیدا کند .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

۰۶ بهمن ۱۳۹۵