در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
مخاطبان گرامی، پیرو اعلام عزای عمومی، به آگاهی می‌رسد اجرای همه نمایشها و برنامه‌های هنری به مدت یک هفته از دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا پایان یکشنبه ۶ خرداد لغو شد. خریداران محترم این سانسها لطفا منتظر اطلاع‌رسانی بخش پشتیبانی تیوال از طریق پیامک باشند.
تیوال | اخبار | کریم الدینی: شیوه داستان گویی، برگ برنده مستند آتلان است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 16:28:43
مستند آتلان | کریم الدینی: شیوه داستان گویی، برگ برنده مستند آتلان است | عکس
کارگردان فیلم مستند آتلان گفت: شیوه داستان گویی راحت، بی تکلف و روان، برگ برنده مستند بلند آتلان است.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی وسومین جشنواره فیلم فجر، معین کریم الدینی درباره داستان این مستند اظهار کرد: مستند آتلان زندگی یک مربی اسب ترکمن است که به همراه اسبش در فضای مسابقه و کورس برای زندگی و زندگی کردن تلاش می کند.

وی درباره انتخاب این موضوع برای ساخت مستند افزود: ماجرا به سال ها پیش بر می گردد؛ در دوران دانشجویی پروژه سینمایی داشتیم و برای ساخت آن سوژه به ترکمن صحرا رفتم.

کارگردان فیلم آتلان توضیح داد: سودای فیلمسازی در ترکمن صحرا از آن زمان در ذهن من باقی ماند و با رفت و آمد به آن منطقه، پژوهش هایم را درباره منطقه کامل تر و بعد از حدود ۲ ماه جستجو سوژه ام را پیدا کردم. عبدالکریمی درباره زمان صرف شده برای تحقیق و فیلمبرداری این مستند گفت: تحقیقات این مستند چند مرحله بود. در مرحله اول پس از ۳ ماه شخص مورد نظرم را یافتم و سپس پس از دو ماه و نیم اطلاعات مربوط به این شخص را دریافت کرده و برای نوشتن فیلمنامه تمرکز کردم.

وی با بیان اینکه تولید فیلم آتلان سه سال زمان برد افزود: فیلمبرداری کار از آذر ماه ۹۱ آغاز و تا مرداد ماه ۹۲ طول کشید؛ همچنین امور پس تولید شامل تدوین، موسیقی و دیگر مراحل مربوط به تهیه نسخه نهایی فیلم، حدود ۱ سال زمان برد.

این کارگردان سینمای مستند با اشاره به استقبال از آتلان در هشتمین جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: آتلان مستندی راحت، بی تکلف است که داستانش را روان بیان می کند؛ این شیوه داستان گویی برگ برنده این مستند است و منتقدین، مخاطبان خاص و مخاطبان عام با آن ارتباط برقرار و از آن استقبال می کنند. عبدالکریمی درباره دیگر مستند های شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر یادآور شد: مستند های حاضر در سی وسومین جشنواره فیلم فجر آثار خیلی خوبی هستند و آثار حاضر در این رویداد حرف های بسیاری برای گفتن داشته و با استقبال مردم نیز روبرو می شوند.

کریم الدینی در خصوص نمایش فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای مستند جزئی از بدنه سینمای ایران است و اینکه بخواهیم سینمای مستند را از جشنواره فیلم فجر پاک کنیم ضربه ای بزرگ به سینما وارد می کند.

وی با بیان اینکه جشنواهر فیلم فجر ویترین سینمای کشور است افزود: خروجی یکسال سینمای ایران در این رویداد نمایان می شود از اینرو این جشنواره فرصت مناسبی را در اختیار فیلم های مستند قرار می دهد. وی افزود: اگر سیاستگذاران این سینما به دنبال این هستند که سینمای مستند را وارد چرخه اقتصادی کرده و آنرا مستقل باید از سینمای مستند حمایت کنند.

کریم الدینی در خصوص نمایش فیلم های مستند در سالن اصلی برج میلاد، گفت: سال های گذشته نمایش فیلم های مستند در حالی در سالن های جنبی و زیر زمین به طور همزمان با آثار بلند سینمایی در کاخ جشنواره اکران می شد و اغلب اهالی سینما و حاضران در برج میلاد نیز به تماشای آثار بلند می نشستند. وی ادامه داد: سینما حقیقت جزئی جشنواره فیلم فجر است و از اینرو نمایش آثار مستند در فضایی مهجور در این رویداد فایده ای نخواهد داشت.

این مستند ساز گفت: مهربانی مسولان از جمله اتفاق رخ داده برای سینمای مستند است که باعث شده بخش سینما حقیقت نیز مانند فیلم های سینمایی در سالن اصلی برج میلاد به نمایش در آید.

کریم الدینی افزود: حداقل آثار مستند در شرایط یکسان با فیلم های بلند سینمایی در برج میلاد نمایش داده می شود و این شرایط موجب شده مخاطبان و منتقدان بتوانند فیلم های مستند را در کنار فیلم های سینمایی دیده و به نقد بنشینند.

وی گفت: اکران فیلم های مستند در سالن اصلی اتفاق بزرگی است که امسال برای بخش سینما حقیقت چشنواره فیلم فجر افتاده است.
درباره مستند آتلان
۱۸ بهمن ۱۳۹۳