در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اخبار | "مهرواره تئاتر ماه" جان تازه‌ای به تئاتر مراکز استانی حوزه هنری داده است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 21:45:34
نمایش گل خون |
مهرواره تئاتر ماه به یمن حضور نیروهای پرتلاشی که دغدغه‌ی تئاتر استان‎ها را دارند امسال باشکوه‌تر و گسترده‌تر از سال گذشته در حال برگزاری است.

مهیار هزارجریبی معتقد است: "مهرواره تئاتر ماه" توانسته جان تازه‌ای به تئاتر مراکز استانی حوزه هنری بدهد.
مهیار هزارجریبی؛ نویسنده و کارگردان نمایش «گل خون»؛ درباره‌ی حضور این نمایش در "مهرواره تئاتر ماه" به خبرنگار صحنه گفت: نمایش «گل خون» تولید جدیدی از حوزه هنری استان مازندران است که اولین تجربه‌ی اجرای خود را در "مهرواره تئاتر ماه" تجربه می‌کند و امیدوارم اجرای موفقی را پشت سر بگذاریم.
وی با اعلام این‌که تم نمایش «گل خون» مذهبی و عاشورایی است، توضیح داد: به شخصه علاقه‌ی بسیاری به نمایش‌های آیینی- سنتی به خصوص تعزیه و مقتل‌خوانی دارم؛ و البته این علاقه در دوران کودکی‌ام ریشه دارد. مرحوم خاله‌ام همیشه حکایت بانو شهربانو را مثل لالایی برایم می‌خواند و این داستان از دوران طفولیت با روح من عجین شده است. ازین رو در «گل خون» داستان عاشورا را از زاویه‌ی دید بانو شهربانو؛ همسر امام حسین(ع)؛ و اسب امام روایت کرده‌ام و فکر می‌کنم که برای مخاطب جذابیت‌‌‌‌‌‌ لازم را داشته باشد.
وی درباره‌ی ساختار اجرایی نمایش اظهار داشت: «گل خون» نمایشی در سه اپیزود است که پازل گونه و در هم تنیده روایت می‌شوند؛ سه داستان مستقل که در انتهای نمایش، یک تصویر کلی و مشترک را برای تماشاگر می‌سازند. در نوشتن این نمایش‌نامه از چند نسخه تعزیه بانو شهربانو و نیز کتابی به قلم سیدمهدی شجاعی مدد گرفتم و تمام سعی‌ام بر آن بود تا نگاه متفاوتی را با موضوع عاشورایی به مخاطبم عرضه کنم.
این کارگردان مازندرانی پیرامون دشواری‌های نوشتن نمایش‌نامه‌های مذهبی گفت: معتقدم نوشتن درباره‌ی موضوعات مذهبی مثل راه رفتن روی لبه تیغ است. تماشاگران ما با موضوع عاشورایی، نوستالژی و نزدیکی خاصی دارند و در نتیجه باید متنی را در این موضوع نوشت که به دور از تکرار کلیشه‌ها بتواند حرف تازه و نویی برای مخاطب داشته باشد.
هزارجریبی با تحسین رویکرد مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حمایت همه جانبه از تئاتر استان‌ها خاطرنشان کرد: مهرواره تئاتر ماه به یمن حضور نیروهای پرتلاشی که دغدغه‌ی تئاتر استان‎ها را دارند امسال باشکوه‌تر و گسترده‌تر از سال گذشته در حال برگزاری است. سال گذشته دکتر امینی؛ مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ قدم خوب و محکمی را در برگزاری اولین دوره از رپرتوآر تئاتر استانی برداشتند و امسال نیز با مدیریت آقای کوروش زارعی که خودشان از جنس تئاتر استان‌ها هستند و با مشکلات و مصائب هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها آشنایی کامل دارند، شاهد برگزاری رپرتوآری منظم و موثر هستیم. به راستی تلاش‌های آقای کوروش زارعی قابل تقدیر است.
مهیار هزارجریبی در پایان گفت: معتقدم مهرواره تئاتر ماه توانسته تا جان تازه‌ای به تئاتر استان‌ها بدهد و انگیزه‌های هنرمندان استان‌ها را مضاعف سازد.
لازم به ذکر است نمایش "گِل خون" به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران از روز دوشنبه  ۱۵ شهریورماه، ساعت ۱۸  در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود.
همچنین جلسه‌ی نقد و بررسی این نمایش نیز در همان روز دوشنبه با حضور مصطفی محمودی؛ مدرس و منتقد تئاتر؛ و  حمیدرضا قنبری؛ روزنامه‌نگار و کارشناس تئاتر؛ در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری برگزار خواهد شد.
گفتنی است دومین "مهرواره‌ تئاتر ماه"(رپرتوآر تئاتر مراکز استانی حوزه هنری) با اجرای ۹ اثر نمایشی از برگزیدگان تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، از ۳۱مرداد تا ۱۶مهرماه ۹۵ به دبیری توحید معصومی در تماشاخانه‌های "مهر" و "ماه" برگزار می‌شود.
درباره نمایش گل خون
۱۴ شهریور ۱۳۹۵