در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اخبار | موقت با شعار «زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود» رونمایی شد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 10:09:45
فیلم موقت (هنر و تجربه) | موقت با شعار «زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود» رونمایی شد | عکس
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، در ابتدای این مراسم امیر عزیزی با اشاره به مبنای الهام ایده فیلم «موقت» از یک اسباب کشی در ذهنش، درباره روند نگارش فیلمنامه توضیح داد: حدود ۵ سال پیش فیلمنامه را نوشتم و دو سال گذشته پروانه ساخت آن را درخواست کردم که رد شد اما سال گذشته موفق به ساخت آن شدم.

آقاکریمی درباره چگونگی همکاری با کارگردان فیلم اولی عنوان کرد: پیش از این با امیر عزیزی که دستیاری کیانوش عیاری را در «روزگار قریب» بر عهده داشت، آشنا شده بودم. ابتدا تمایل امیر بر این بود که عیاری تهیه کنندگی فیلمش را قبول کند. اما فیلمنامه را به من داد و من هم به دلیل بدیع بودن آن را پذیرفتم. وی ادامه داد: تصورم این است که پس از نمایش، تماشاگر خوب بودن آن را تصدیق می کند زیرا به سوژه ای بکر در فضای فعلی فیلم های حاکم می پردازد.

فراهانی در واکنش به صحبت های احسان کرمی مجری برنامه مبنی بر اینکه او بازیگری گزیده کار است که آهسته و پیوسته نقش هایش را انتخاب می کند بیان کرد: از همان ابتدا عزیزی این نقش را برای من نوشت. من هم پس از خواندن فیلمنامه متوجه شدم که با سلیقه ام همخوانی دارد و نقشی متفاوت است که تا به حال آن را تجربه نکرده ام البته فیلمنامه هم این قابلیت را داشت که بتوانم به نقش نزدیک شوم.

خیام نیز درباره اولین تجربه آهنگسازی خود در فیلم بلند سینمایی گفت: پیش از این تجربه همکاری با عزیزی را در دو فیلم کوتاه داشتم که البته موسیقی آنها انتخابی بود. پس از اتمام کار و تدوین آن، عزیزی با من تماس گرفت و گفت برای این فیلم موسیقی می خواهد. دلیل تاخیر هم این بود که او تا پیش از تمام شدن فیلم تصور می کرد «موقت» موسیقی نمی طلبد اما در لحظه آخر متوجه خالی بودن جای آن شد. این آهنگساز ادامه داد: داستان فیلمنامه به نظرم جالب رسید و همچنین فیلمبرداری عجیب علی تبریزی و بازی های خاص بازیگرانش، مرا جذب جهانی کرد که تا قبل از این رغبتی به ورود در آن نداشتم و بیشتر در موسیقی کنسرتی و کلاسیک فعالیت می کردم. احساس می کنم فیلم «موقت» در کارنامه کاری ام نقطه خاص و شروع متفاوتی است که از این بابت خوشحالم.

عزیزی علت نامگذاری «موقت» را بر روی این فیلم جابه جایی‌ها در زندگی و موقت بودن آن عنوان کرد و افزود: این فیلم تلفیقی از ملودرام اجتماعی و تعلیقی است و این فیلمنامه برگرفته از نگاه هایی است که در دوران دستیاری ام در کنار افرادی مانند کیانوش عیاری به من رسید گرچه سعی کردم شبیه به آنان نباشم و نگاه خودم را نیز حفظ کنم. وی ادامه داد: به علت اینکه عیاری به عنوان مشاور کارگردان در فیلم دیگری حضور داشت افتخار دستیاری پرویز شهبازی نصیبم شد و شهبازی هم طرح فیلمنامه را خواند و طی دو روز نکاتی را به من گفت که در کل فیلمنامه برایم مفید واقع شد.

در ادامه خیام درباره نام فیلم گفت: نام «موقت» برای شخص من اشاره به برهه ای از زندگی ما دارد که همه چیز برای ما موقتی است. خانه ای که موقتا پا برجاست و در آخر متوجه می شویم که از بین می رود. پس از پخش بخش هایی از فیلم عزیزی با اشاره به بازی مادر و خواهرش در این فیلم عنوان کرد: پیش از این خواهرم که عقب مانده ذهنی است در فیلم های کوتاهم حضور داشت و در این فیلمنامه هم از ابتدا او را در نظر گرفته بودم.

وی ادامه داد: در پیش تولید قرار بر این شد که خانه ما دفتر کار باشد تا در این فاصله خواهرم بتواند با بازیگران حرفه ای ارتباط برقرار کند. طی ده روزی که بازیگران به خانه ما آمدند و تمریناتی که صورت گرفت میان مادرم و ساناز و بازیگران حرفه ای رابطه حسی و کاری خوبی برقرار شد.

در ادامه آقاکریمی «موقت» را فیلم متفاوتی دانست که مخاطب خاص دارد و افزود: از ابتدای ساخت می دانستیم که این فیلم خارج از عرف بینندگان است و مخاطب خاص به سراغش می رود، اگر پخش مناسب داشته باشد، مورد توجه اهالی رسانه و منتقدان قرار می گیرد. پس از درخواست احسان کرمی برای بیان جمله تبلیغاتی آهنگساز فیلم «موقت» این فیلم را اتفاقی خاص در سینمای امروز معرفی کرد که حرکتی جدی است و قصه ای عمیق در آن اتفاق می افتد. وی تاکید کرد: مخاطبان باید این فیلم را دو یا سه بار ببینند. این فیلم از فیلمبرداری، بازی خیره کننده و موسیقی متفاوت تر از عادت شنیداری بینندگان، بهره برده است.

عزیزی نیز گفت: با توجه به اینکه این فیلم اولین تجربه سینمایی من بوده هنوز نمی توانم درباره موفقیت آن در اکران نظری بدهم. اما اعتقاد دارم فیلمی ساختم که به شعور مخاطب توهین نمی کند. وی با بیان اینکه همه افراد حاضر در این فیلم بیشتر از من تجربه داشتند بیان کرد: اگر یک بار دیگر بخواهم این فیلم را بسازم، آن را همین طور خواهم ساخت، اما تجربه رفتاری و برخوردم به گونه دیگری خواهد بود.

وی ادامه داد: با اینکه ۹۰ درصد لوکیشن ها داخلی بود، اما دوستان سختی زیادی کشیدند. از طرفی هم چون من تجربه فیلم بلند نداشتم، بقیه اذیت می شدند و ساناز را هم خیلی اذیت کردم. سختگیری زیادی کردم تا آنچه که سال ها در ذهنم جاری بود، به بار بنشیند و معتقدم اکنون به نتیجه رسیده است.

در ادامه آقاکریمی گفت: به کسانی که علاقه مند به سینمای متفاوت هستند، پیشنهاد می کنم آن را تماشا کنند. تفاوت آن به علت فیلمبرداری، صدابرداری و... نیست، بلکه هوای تازه ای میان فیلم های یک جنس است. با ذهنیت انباشته از فیلم های کلاسیک، به دیدن این فیلم نیایید و مطمئن باشید از دیدن آن مغموم و افسرده نمی شوید. فراهانی بیان کرد: خیلی زمان نداریم برای اینکه همه چیزهای خوب را تجربه کنیم. فقط یک ساعت و نیم دیدن این فیلم خوب از ما زمان می برد. آقاکریمی در ادامه جمله «زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود» از سهراب سپهری را به عنوان شعار فیلم اعلام کرد و ضمن تشکر از درنا مدنی به عنوان دستیار کارگردان و نازنین فراهانی پوستر طراحی شده توسط روژان ایرجی را رونمایی کرد.
درباره فیلم موقت (هنر و تجربه)
۰۱ بهمن ۱۳۹۳