در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | جشنواره انسان تمام: فراخوان دومین دوره‌‌ی جشنواره‌ی هنری«انسان تمام» با موضوع: «نقش انسا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 02:59:08
فراخوان دومین دوره‌‌ی جشنواره‌ی هنری«انسان تمام»
با موضوع:
«نقش انسان کامل در تکامل انسانی بشر» منتشر شد.



معرفی بخش شعر کودک
شعر کودک شعری است که در حیطۀ دغدغه های کودک و تجربه او از زندگی سروده شده و سؤالات ذهن او را نسبت به ماهیت جهان با دیدی خیال‌پردازانه ... دیدن ادامه ›› پاسخ می‌دهد. اشعاری که با کشفی شاعرانه سایه و باران و آفتاب و محبت و بازی و هر چه در دایرۀ ذهن کودک ناشناخته است بازیگوشانه برای او معنا می‌کند.
شعری که کودکان زبان و بیان و موضوع پرداخته شده در آن را می‌فهمند و بزرگسالان از خواندن و شنیدن آن لذت می‌برند.
خیال عنصری است که سبب این لذت می‌شود. خیال دری به جهانی است که در حیطۀ بدن و تجارب آن نمی‌گنجد. پس برای بزرگسالی که از جهان کودکی فاصله گرفته و زیستن در خیال را به فراموشی سپرده‌اند شگفت انگیز و لذت‌بخش است.
در جهان ادبیات کودکان امروزه دیگر پند و نصیحت و شعار جایگاهی ندارد و شاعری که امروز برای کودکان می‌سراید باید ظرافت و هوشمندی بیشتری خرج کند، تا اثری مناسب میل و ذائقه کودکان امروزی بیافریند. اثری که در کنار لذت خواندن و کشف زبان، لذت بردن از ریتم و تکرار قافیه‌ها چیزی به درک و دیدگاه کودک از جهان بیافزاید. چرا که هیچ نوشته‌ای و حتی هیچ جمله سادۀ سالمی نمی‌تواند از پیام خالی بماند و این پیام خواسته یا ناخواسته به مخاطبان منتقل خواهد شد. حتی زمانی که قصد ما از سرودن شعر تنها همراه کردن کودک در جهان خیال و اکتشافات شاعرانه خودمان است و هیچ گوشه چشمی به انتقال مفهوم نداریم باز هم در حال اتنقال مفهومی هستیم. مگر در هیچانه‌ها و اشعاری که برای خردسالان سروده می‌شود. هرچند حتی آنجا هم آموزش ریتم و لذت بردن از هم‌نشینی واژه ها را می‌توان به عنوان پیامی دل‌نشین تعبیر کرد.
کودکان خوانندگانی معصوم هستند که توانایی انتخاب رد یا قبول آنچه که به آنها عرضه می‌شود را بسیار کمتر از بزرگسالان در خود دارند و در نتیجه آنچه شاعر می‌سراید به گونه‌ای دیگر در ذهن آنان ثبت می‌شود. برای مثال وقتی رد مصراعی کودکانه می‌گوییم: «خدا تو آسمونه» کودک به دنبال خدا در آسمانها می‌گردد و حضور خدا را در قلب خود و ذرات هستی دیگر به سختی خواهد پذیرفت. در حالی که در همین مصراع بی اینکه زبان و وزن دستخوش تغییری شود می‌توان این‌گونه گفت :«خدا تو قلبمونه»
این مثال بسیار ساده به راحتی اهمیت انتخاب واژگان و مفاهیم پنهان در اشعار نوشته شده برای کودکان را نشان می‌دهد. ما بر این عقیده ایم که زبان از پیام خالی نمی‌ماند. پس چه بهتر که شاعر خود و با انتخاب و دقت خود این پیام رانتخاب کرده و سپس به وسیله هنرمندی و ذوق خود در خیال بپیچد و مانند هدیه‌ای شیرین به کودکان تقدیم کند.
هدیه‌ای که تا سال‌های بزرگسالی و گاه حتی بی آنکه دوباره بازبینی شود پس از آن هم در قلب و ذهن و نهاد کودک باقی خواهد ماند.
جشنواره انسانِ‌تمام به دنبال نشان دادن این نکته است که زندگی و مسیر سعادت انسان بدون حضور او ناتمام و بی‌بار می‌ماند. در بخش شعر ما به دنبال شنیدن پاسخ هنرمندانۀ این سوال در شعری کودکانه‌ایم. پاسخی به این پرسش که انسانِ‌تمام کیست و در زندگی من چه نقشی دارد؟ و چرا من و اجتماعی که درآن زندگی می‌کنم به او و حضورش نیازمندیم؟




● اهداف:
هدف جشنوارۀ هنریِ انسان تمام، آشنا کردن انسانها با تعریفِ درست و انسانی از خودشان و در نتیجۀ آن، آشتی کردنِ انسانها با حقیقتشان است. جشنوارۀ هنریِ انسان تمام میخواهد به واسطه تولید آثارِ هنریِ متعالی، روح انسانیت را در جامعه به دم و بازدم بیاورد؛ دم و بازدمی که حیاتِ انسانی را در جامعه منتشر میکند، به آن جان میدهد و به سمت تشکیل جامعۀ جهانیِ یکپارچه صلح و امنیت و آرامش به حرکت در میآورد. جشنوارۀ هنریِ» انسانِ تمام« خود را مفتخر می‌داند که در این راهِ سراسر نور و عشق قدم گذاشته و دعوت‌کنندۀ هنرمندانِ عزیزِ اندیشه‌ورز به بزم محبت باشد.
در ارزیابی آثار هنری ملاک اول ما میزان تبلور محتوا در جانِ آثار است. شما می‌توانید هرجا که نیاز به گفت‌وگو یا تشریح بیشتر داشتید با ما تماس بگیرید. ما در این مسیر کنار شما هستیم. حتی پس از اتمام جشنواره.

● برای مشاهده قوانین عمومی شعر کودک به سایت جشنواره به نشانی http://ENSANETAMAM.IR مراجعه نمایید.

● داوران این بخش :
خانم مریم اسلامی
خانم زهرا موسوی
آقای محمد گودرزی دهریزی

● هزینه: شرکت برای کلیه شرکت کنندگان رایگان است.


● جوایز برگزیدگان:
رتبۀ اول: 50.000.000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره
رتبۀ دوم: 40.000.000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره
رتبۀ سوم: 30.000.000 ریال + لوح سپاس + تندیس جشنواره
شایستگان تقدیر: لوح سپاس + تندیس جشنواره

مهلت ارسال آثار: ۱ شهریور تا ۱ دی ۱۴۰۱


● سایت جشنواره:
http://ENSANETAMAM.IR

● اینستاگرام
http://Instagram.com/Ensanetamam

● شماره تماس دبیرخانه:
021-55961412

● شماره واتساپ دبیرخانه:
09394056795

دبیرخانه جشنواره انسان تمام _ موسسه منتظران منجی(عج)



برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید