در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | احسان طهماسبی: ارکستر پارس به سرپرستی ناصر نظر، اپرای «مانا و مانی» اثر حسین دهلوی را
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 18:59:57
ارکستر پارس به سرپرستی ناصر نظر، اپرای «مانا و مانی» اثر حسین دهلوی را پس از 30 سال به صحنه می‌برند.


در نشست خبری که صبح 10 مهرماه برای تشریح جزییات این کنسرت برگزار شده بود، ناصر نظر در سخنانی مطرح کرد: چنین حرکتی را در حوزه موسیقی کودک باید به فال نیک بگیریم. حدود سی سال است که از عمر این قطعه می‌گذرد و در این سال‌ها تلاش دهلوی برای به صحنه بردن این اپرا نتیجه نداد.

او ادامه داد: وقتی گروه‌های موسیقی کودک عهده‌دار چنین برنامه‌ای می‌شوند عوامل مختلفی از جمله عوامل مالی و سازی درگیر کار ... دیدن ادامه ›› خواهند بود.

این آهنگساز کودک اظهار کرد: حدود شش ماه است که بر روی این اپرا کار کرده‌ایم و امیدوارم این اثر سرانجام خوبی داشته باشد. از آنجا که تاریخچه اپرا در ایران طولانی است و خیلی از اپراهای مطرح دنیا هم در تالار وحدت اجرا شده‌اند به آینده کار خوش‌بین هستم.

نظر گفت: سه گروه موسیقی از جمله گروه کر فیلارمونیک ایران، گروه کل ملل و گروه موسیقی پارس درگیر این اپرا هستند و در نهایت پروژه‌ای عظیم را به صحنه می‌برند.

او با بیان اینکه رهبری اپرا را علیرضا شفقی‌نژاد برعهده دارد، توضیح داد: گروه کر شفقی‌نژاد که گروهی منسجم است بخش‌های کر حیوانات و کودکان را بر عهده دارد و بنده امیدوار هستم که همزمان با روز جهانی کودک اثر خوبی را ارائه دهیم.

نظر در بخش دیگری از سخنانش گفت: جا دارد که در این نشست از حسین دهلوی یادی کنم که با شور و شعف بسیار این پروژه را تکمیل کردند. امیدوارم این پروژه حمایت شود و بتواند در کشورهای دیگر دنیا به مرحله اجرا برسد تا تصویر زیبایی از موسیقی کودک را برای جهانیان اجرا کنیم.

علیرضا شفقی‌نژاد رهبر گروه نیز در بخش دیگری از این نشست خبری مطرح کرد: پروژه «مانا و مانی» پس از تعطیلات نوروز 91 از سوی ناصر نظر به بنده پیشنهاد شد و از همان زمان کار جذابی به نظرم رسید از آنجا که این یک پروژه صرفا کودکانه نیست و بسیار فراگیرتر از این‌هاست.

این هنرمند موسیقی پروژه «مانا و مانی» را پروژه ای سنگین توصیف کرد و افزود: حدود 250 نفر این اپرا را در تالار وحدت به روی صحنه می‌برند که از هنرمند شش ساله تا آدم بزرگ‌ها در ان هنرنمایی می‌کنند.

شفقی‌نژاد اظهار کرد: خیلی‌ها تصمیم داشتند این کار را انجام دهند اما موفق نشدند. البته علی رهبری چند سال پیش این اثر را با ارکستر اسلواکی ثبت کرد و در خارج از کشور هم به روی صحنه برد.

در بخش دیگری از این نشست خبری ناصر نظر در پاسخ به این سوال که آیا صدای زن از این اپرا حذف شده است در حالی که حسین دهلوی بخشی از این اپرا را برای صدای زن گذاشته بود گفت: اجرای ما دو ساعت موسیقی است که شاید زمان آن برای کودک خسته‌کننده باشد.

او ادامه داد: روال کلاسیک کار همان گونه است که حسین دهلوی آن را نوشته است اما با توجه به شرایط امروز بدون اینکه لطمه‌ای به کار بزنیم قسمتی از آن را ویرایش کردیم.

نظر معتقد است: در این اپرا بازیگرانی به اجرا می‌پردازند که در عین حال خوانندگان خوبی هم هستند و بازی و حرکت در اپرا نقش ویژه‌ای دارد.

او با تاکید بر اینکه بازی و حرکت فضای اپرای «مانا و مانی» را می‌سازد، افزود: پیانو، ارکستر بادی و ارکستر پرکاشن در این اثر شنیده می‌شوند و باعث می‌شود که کار به روحیه بچه‌ها نزدیک‌تر باشد این در حالی بود که اگر از سازهای زهی استفاده می‌کردیم فضای کار دراماتیک جلوه می‌کرد.

علیرضا شفقی‌نژاد نیز در پاسخ به همین پرسش گفت: سولیست‌های نقش اصلی در این اپرا مانا و مانی هستند که انتخاب آن‌ها کار سختی هم بود. چرا که باید به دنبال کسانی می‌گشتیم که هم در زمینه نمایش فعالیت کرده باشند و هم از نظر موسیقی آمادگی داشته باشند.

او ادامه داد: زمان این اپرا از دو ساعت و 45 دقیقه به دو ساعت کاهش پیدا کرده است و در عین حال چیزی از آن حذف نشده بلکه قسمت‌هایی از آن ویرایش شده است.

شفقی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درباره اینکه آیا چنین اپرایی می‌تواند مخاطب بزرگسال را هم جذب کند یا خیر؟ توضیح داد: این اپرا بسیار سنگین است اما مانند بعضی انیمیشن‌ها که قسمتی از آن‌ها مورد توجه کودکان قرار گرفته و مسایل فنی مورد توجه بزرگسالان است در این اپرا هم صدق می‌کند.

این هنرمند اظهار کرد: اپرا در هر صورت سنگین است و مخاطب خاص می‌تواند آن را ببیند. با این حال چنین برنامه‌ای می‌تواند مورد توجه دانشجوهای موسیقی قرار گیرد و توسط آن‌ها تحلیل و آنالیز شود.

در پایان این نشست ناصر نظر گفت: فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا یک موسیقیدان برای بچه‌ها اپرا نوشته باشد اما دهلوی این کار را کرده است در حالی که طیف‌های مختلف مخاطب را در بر می‌گیرد. امیدوارم مدیران مدرسه‌ها نیز از این برنامه استقبال کنند تا دانش‌آموزان ببینند تا بچه‌هایی از جنس خودشان چگونه روی صحنه هنرآفرینی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، اپرای «مانا و مانی» اثر حسین دهلوی به رهبری علیرضا شفقی‌نژاد از 17 تا 21 مهرماه هر شب ساعت 17 به روی صحنه می‌رود و مخاطبان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت آموزشگاه پارس مراجعه کنند.

http://www.pars-aos.com/files/concerts/1_634843385785292864.jpg
بسیار خوب است که این اثر بعد سی سال با حضور خود آهنگساز روی صحنه میرود ولی ای کاش کمی زودتر این اتفاق می افتاد.
استاد حسین دهلوی در یکی از تمرین‌های گروه حضور پیدا کردند اما متاسفانه بر اثر بیماری قسمتی از کار را فراموش کرده است و گاهی هم بین کار از گروه می‌پرسیدند که آیا این اثر را من نوشته‌ام؟
۱۱ مهر ۱۳۹۱
من هم ممنونم احسان جان و از بانو ظفری هم سپاس گزار هستم که یادآوری کردن که شاکر باشم.
۱۸ مهر ۱۳۹۱
زنده باد محمد مهدی و نیلوفر عزیز
۱۸ مهر ۱۳۹۱
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید