در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال شعر و ادبیات | اخبار | جلد اول متن در دراماتورژی معاصر منتشر شد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:47:12
جلد اول متن در دراماتورژی معاصر منتشر شد | عکس

کتاب «متن در دراماتورژی معاصر ۱» با آثاری از فیلیپ ب.زاریلی، اریکا فیشر لیشته، پاتریس پاوی، ماروین کارلسن، ساموئل بکت، یان کات و ۴۴ نظریه‌پرداز، کارگردان و

نمایشنامه‌نویس دیگر با ترجمه سید حسین رسولی و پیشگفتاری از علی شمس توسط انتشارات نیماژ منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «متن در دراماتورژی معاصر ۱» که درباره تئاتر پست‌دراماتیک، تئاتر ابزورد، اصول دراماتورژی و کارگردانی معاصر است به تازگی با ترجمه سیدحسین رسولی توسط انتشارات نیماژ منتشر و روانه بازار نشر شده است؛ پیش از این، کتاب اصول دراماتورژی نوشته رابرت اسکنلن نیز درباره این موضوع منتشر شده بود.

کتاب «متن در دراماتورژی معاصر ۱» در دو فصل، به دو نظریه تئاتر می‌پردازد. ماروین کارلسن اعتقاد دارد نظریه تئاتر ابزورد از مارتین اسلین در دهه ۱۹۶۰ و نظریه تئاتر پست‌دراماتیک از هانس تیس لمان در پایان دهه ۱۹۹۰ ناب‌ترین و تأثیرگذارترین نظریه‌های تئاتر هستند؛ زیرا برخلاف نظریه‌هایی مثل نشانه‌شناسی، واسازی، پست‌مدرنیسم و امثالهم از دل خود تئاتر برآمده‌اند.

فصل اول کتاب مذکور با عنوان «مطالعات دراماتورژی و تئاتر پست‌دراماتیک»، شامل ۲۶ مقاله‌، یادداشت و گفت‌وگو از هانس تیس لمان تا رابرت ویلسن می‌شود. به عنوان مثال، ماروین کارلسن در مقاله‌ای با عنوان «تئاتر پست‌دراماتیک و اجرای پست‌دراماتیک»، تاریخ تئاتر پست‌دراماتیک را فرانک کاستورف و کیتی میچل بررسی می‌کند. همچنین اریکا فیشر لیشته در مقاله‌ای با عنوان «وارونه‌شدن سلسله‌مراتب متن و اجرا» دو پارادایم جدید اجرایی از دهه ۱۹۷۰ به بعد را معرفی و تحلیل می‌کند. در نهایت، رابرت ویلسن اجرای «کوه کا و تراس گاردنیا» در تپه‌های ایران را رادیکال‌ترین تولید خودش معرفی می‌کند که با گروهی متشکل از بازیگران حرفه‌ای بین‌المللی و مردم بومی ایران اجرا شده بود.

فصل دوم کتاب «متن در دراماتورژی معاصر ۱» با عنوان «دراماتورژی و اجرای تئاتر ابزورد»، شامل ۱۳ مقاله‌، یادداشت و گفت‌وگو از مارتین اسلین و ساموئل بکت تا هارولد پینتر و اوژن یونسکو می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید اولین گفت‌وگوی ساموئل بکت درباره در انتظار گودو، گفت‌وگوی کیتی میچل درباره کارگردانی آثار هارولد پینتر و یادداشت پیتر هال درباره کارگردانی نمایشنامه‌های هارولد پینتر را بخوانید. همچنین اوژن یونسکو در گفت‌وگویی، ویلیام شکسپیر را اولین نویسنده تئاتر ابزورد معرفی می‌کند.

علاوه بر این برای اولین‌بار، گفت‌وگوهایی از سارا کین و مارتین کریمپ، و مقاله‌هایی از نظریه‌پردازانی مثل دیوید بارنِت و الکس سیرز در این کتاب ترجمه شده‌اند.

این کتاب با ۵۵۶ صفحه و قیمت ۵۹۰ هزار تومان عرضه شده است.

۳۰ خرداد ۱۴۰۳