در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | رضا مداح درباره نمایش آدم آدم است: مصاحبه تی نیوز با خانم ندا شاهرخی کارگردان نمایش آدم آدم است: ندا شا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 03:51:01
رضا مداح (rezamadah)
درباره نمایش آدم آدم است i
مصاحبه تی نیوز با خانم ندا شاهرخی کارگردان نمایش آدم آدم است:
ندا شاهرخی می‌گوید نمایش‌هایی که به مسائل زنان می‌پردازند یا کارگردان آن‌ها زن هستند در الویت پذیرش آثار برای اجرا در سالن تازه تاسیس فانوس قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا،نمایش «آدم آدم است» یکی از متون معروف برتولت برشت است که اجراهای متفاوتی از آن در سراسر جهان به صحنه رفته. این نمایشنامه این روز‌ها به کارگردانی ندا شاهرخی در سالن تازه تاسیس فانوس به صحنه رفته است.
ندا شاهرخی با اشاره به این‌که این نمایش در ادامه دغدغه‌های او در مورد تئا‌تر اجتماعی شکل گرفته است، گفت: «تئا‌تر اجتماعی، تئاتری است که در بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌های سالمندان و مواردی از این دست اجرا می‌شود. این تعریف از تئا‌تر اجتماعی را در ایران نداریم.»
او ادامه داد: «این نوع تئا‌تر در فضاهای غیر تئاتری، جهت آموزش و آگاهی بخشی است. اما در این حیطه بخش دیگری نیز داریم که سال‌ها قبل در اروپا تعریف شده است و اکنون در ایران نیز دنبال می‌شود؛ یعنی پرداختن به متونی که دارای ابعاد و نقد اجتماعی‌اند. البته به این موضوع اشکالاتی وارد است، از جمله آن‌که تئا‌تر موضوعی اجتماعی است، با تماشاچی ارتباط مستقیم دارد و هر نمایشی می‌تواند در این دسته‌بندی ... دیدن ادامه ›› قرار بگیرد.»
شاهرخی در مورد این‌که، نمایش «آدم آدم است» نیز به مانند نمایش «دژاوو» کار قبلی این کارگردان از ساختار تئا‌تر اجتماعی برخوردار است، عنوان کرد: «پیش از این کم‌تر کسی در مورد تئا‌تر اجتماعی به صورت تخصصی کار کرده است، چرا که آموزشی در مورد آن وجود نداشته. در حال حاضر گروه‌های نمایشی هستند که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند. نمایش «دژاوو» که آن را سال گذشته به صحنه بردم، به بیان دیدگاه تاریخی در مورد حذف زنان می‌پرداخت. در این نمایش نیز ابن روند را ادامه داده‌ام و به مسئله‌ای پرداختم که معتقدم مردم نیازمند آگاه شدن در مورد آن هستند.
این کارگردان تئا‌تر افزود: «این اثر به اتفاقات و پیامدهای جنگ‌ها می‌پردازد، برایم بسیار مهم بود که به ریشه جنایت‌هایی که صورت می‌گیرد، بپردازم.»
او با تاکید بر حفظ مرزبندی با کمدی در این نمایش خاطرنشان کرد: «نمایشنامه اثری سیاسی اجتماعی است، به این دلیل ما سعی کردیم مرز میان کمدی و جدی بودن را حفظ کنیم. اجراهای زیادی از این نمایش در جهان بوده که تعدادی از آن‌ها به سمت مضحکه رفته‌اند، اما در اجرای برشت این مرز حفظ شده است، بنابراین تلاش کردیم ما هم این مرز را نگه داریم.»
شاهرخی در پاسخ به این سوال که چگونه این مرز ایجاد شده است، اظهار کرد: «این سخت‌ترین قسمت کار بود، بخشی از این مسئله به کارگردانی و شخصیت‌پردازی باز می‌گردد. به عنوان مثال سربازان نمایش از هیچ ویژگی مشخصی برخوردار نیستند و شبیه یکدیگر‌اند، من سعی کردم این‌ها را از یکدیگر جدا کنم. هر کدام از بازیگران نشانه‌های خاص خود را دارند، به این ترتیب ما آن‌ها را وارد فضای کاریکاتورگونه‌ مورد نظرمان کردیم. بخشی دیگر نیز به طراحی‌ها باز می‌گردد، طراحی لباس توسط عادله چراغی انجام شده است. او طراحی‌هایی را صورت داده که شخصیت‌ها را از هم متفاوت و واقعی می‌کند.»
مدیر هنری سالن فانوس در مورد این سالن و نمایش‌های پذیرفته شده در آن توضیح داد: «در این سالن، الویت اجرا با تئاترهای اجتماعی است. همچنین متونی که به مسائل زنان بپردازند یا کارگردان آن‌ها زن باشند، در الویت پذیرش متن و اجرا قرار دارند. دلیل این مسئله به سختی‌هایی که بر سر راه کارگردانان زن وجود دارد، باز می‌گردد.»
شاهرخی در پایانن سخنانش این سالن را مکان اجرایی مناسبی دانست و بیان کرد: «ما هنگام تاسیس این مکان تلاش کردیم تا سالنی با استاندارد‌های لازم داشته باشیم. این مکان از آکوستیک مناسب صدا، اتاق نور، گریم، کارگاه دوخت و دکور برخوردار است. از سوی دیگر فضایی لازم برای حضور تماشاچیان دارد و ساختمان مستقلی دارد.»
سالن «فانوس» با مدیریت مرتضی یونس‌زاده و ندا شاهرخی در میدان هفت تیر، جنب مجتمع یاس، کوچه آذری، پلاک 25 واقع است.
حسین پوریعقوب این را خواند
علی عبدالرحیم این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید