در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | نماینده گروه اجرایی درباره نمایش پینوکیا: هویت ازدست‌رفته ( نگاهی کوتاه به نمایش« پینوکیا » به کارگردانی« شهره س
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 19:43:43
هویت ازدست‌رفته ( نگاهی کوتاه به نمایش« پینوکیا » به کارگردانی« شهره سلطانی» )

نوشته شده در ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ به نقل از روزنامه شرق
محمد شریعت‌پناه


نمایش پینوکیا، به کارگردانی شهره سلطانی که براساس نمایش‌نامه استفانو بننی ساخته شده، روایتگر چهره جامعه‌ای است که جمعی در ظاهر خوش‌طینت و فرشته‌صفت آدم‌ها را می‌فریبند و از معصومیت، نجابت و پاکدلی آنان برای کسب منافع شخصی بهره می‌جویند. در این فضا آدم‌ها که از فطرت پاک خدادادی برخوردارند، مجذوب وعده‌وعیدها، شعارها و باورهای پوچ و سراب‌گونه می‌شوند و بسان نردبانی هستند برای بالارفتن قشر و جمعی خاص. در چنین جامعه‌ای صداقت، اعتماد و پاکی ... دیدن ادامه ›› رنگ‌ باخته و جای آن را دروغ، دغل‌کاری و شیادی فراگرفته و نوعی برده‌داری محترمانه و مدرن حاکم شده است. کسانی که روزی فرشته راهنما و منادی خوبی‌ها و پاکی‌ها بودند و بسیاری به آنها اعتماد می‌کردند و به سهولت با آنها همراه می‌شدند، امروز پرده‌ها کنار رفته و در پس آن چهره زیبا و مهربان، باطن کثیف و پلید آنان هویدا شده و در نتیجه عملکردشان دروغ و فریب‌کاری در جامعه فراگیر شده به‌طوری‌که ثمره اعتماد و صداقت چیزی جز خیانت نیست.
ماجرای نمایش درباره پینوکیا، (شهره سلطانی)، دختر جوان و زیبایی است که برای دانستن حقیقت از فضای محدود خانه ژپتو (محمدصادق ملکی) خارج و در شهر با فرشته مهربان (پرستو گلستانی) روبه‌رو می‌شود. فرشته مهربان زندگی‌ای رؤیایی را برای پینوکیای ساده‌دل تجسم می‌کند و او را شیفته و مجذوب این سبک زندگی کذایی کرده و با خود همراه می‌کند. در میان راه روباه (محمد نادری) و گربه (پوریا رحیمی‌سام) طبق دستور فرشته به پینوکیا نزدیک می‌شوند و با احاطه او، اجازه فکرکردن و اندیشیدن را از پینوکیا می‌گیرند. پینوکیا غرق در زندگی‌ای که فرشته برای او رقم زده و گرفتار در منجلابی بی‌انتها مدت‌هاست هویت خود را فراموش کرده و همانند مهره و ابزاری بی‌اختیار در راستای مطامع شیطانی فرشته گام برمی‌دارد.
ژپتو که نگران پینوکیاست، پس از جست‌وجوی فراوان درنهایت او را می‌یابد و برای نجات می‌خواهد او را به خانه‌اش برگرداند اما فرشته اجازه نمی‌دهد و سعی می‌کند پینوکیا را مجددا بفریبد. پینوکیای جوان که به خود آمده و هوشیار شده، بر سر دوراهی سختی قرار می‌گیرد و سرانجام دست به انتخاب عجیبی می‌زند. نمایش پینوکیا به‌لحاظ اجرا و بازی‌ها چشمگیر است به‌ویژه بازی محمد نادری در نقش انسان روباه‌صفت و مکار. نمایش از طنز کلامی به شایستگی بهره جسته و با اشاره به موضوعات و ادبیات رایج در فضای سیاسی و اجتماعی جامعه تماشاگر را با خود همراه می‌کند.
شهره سلطانی از داستان آشنا و نوستالژی پینوکیو برای بیان دیدگاه و ارتباط خود با مخاطب امروز استفاده درستی کرده و پیام خود را به زیبایی منتقل می‌کند.
نمایش پینوکیا، به کارگردانی شهره سلطانی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان، در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر در حال اجراست.


منبع :
http://sharghdaily.ir/News/71085/%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87
.
http://www.namayesh24.com/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9%DB%8C%D8%A7/
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید