در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | سید ضیا الدین صفویان درباره نمایش تکیه بر دیوار نمناک: جوجه اردک زشت را یادتان هست؟ همیشه زندگی در اجتماعی که افرادش به تو شب
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:16:40
جوجه اردک زشت را یادتان هست؟ همیشه زندگی در اجتماعی که افرادش به تو شبیه نیستند، نوع دردناکی از زندگی است.

حتی اگر اینچنین باشد که نهایت امر قویی زیبا خواهی شد، چنان که زیباترین در اجتماعت باشی. شاید جوجه اردک زشت کلی‌ترین نمونه از چنین آثاری باشد. بهره‌گیری از این پیرنگ هم در دنیای نمایش و هم در دنیای سینما و هم در دنیای داستان نمونه‌های فراوانی دارد.
«تکیه بر دیوار نمناک» یکی از همین نمونه‌هاست. داستان ورود یک انسان به اجتماعی که آدم‌هایش شبیه او فکر نمی‌کنند. دستمایه قراردادن این خط داستانی به‌عنوان درونمایه کار شهامت زیادی می‌طلبد چراکه برای افزایش تاثیرپذیری؛ پرسوناژ اصلی باید همان تاثیری را که بر سایر پرسوناژها می‌گذارد، بر تماشاگران کار هم بگذارد.
در اولین قدم باید بگویم که حسن گلشن کاراکتر اصلی تکیه بر دیوار نمناک، به همان میزانی بر مخاطب اثرگذار است که بر آدم‌های نمایش؛ اگر اصلی‌ترین عامل باورپذیری کار را وجهه کاریزماتیک گلشن در نظر بگیریم باید پذیرفت که مزدک رستمی ایفاگر این نقش به‌خوبی از پس نقش برآمده است. ایران در سال‌های پیروزی متفقین بر آلمان‌ها، سال‌های تبعید رضاخان به موریس، چند وقتی است که بیش از پیش مورد توجه دنیای ادبیات داستانی قرار گرفته است؛ بهترین‌های داستانی سال جاری و سال گذشته در همین سال‌ها روایت شده‌اند.
وقتی از دنیای داستان به دنیای نمایش می‌رسیم ساخت فضا سخت‌تر می‌شود، این کار در شناساندن موقعیت زمانی ... دیدن ادامه ›› و مکانی خود به مخاطب موفق عمل می‌کند و در همین‌جا باید گفت که از طراحی صحنه و دکور مناسبی برخوردار است، صحنه و دکور آنقدر خوب هست که مخاطب در اولین نگاه بفهمد تیم سازنده برای او ارزش و احترام قائل شده‌اند. دیالوگ‌های این نمایش برعکس دیالوگ‌های این روزهای تئاتر برای کمتر فهمیده شدن رقابت نمی‌کنند، دیالوگ‌ها در خدمت داستان هستند بدون هیچ‌گونه زورآزمایی یا پز روشنفکری، شاید پرهیز از همین ساختارشکنی‌های متداول این‌ روزهای ادبیات نمایشی ما و در نقطه مقابل توجه به ساختار استاندارد، با توجه به «مرغ دریایی» چخوف که به نوعی دغدغه روایت هم هست، تکیه بر دیوار نمناک را پیشنهاد مناسبی کرده است برای آنهایی که از تئاتر تجاری خسته‌ هستند، از ساختارشکنی‌های بی‌منطق و اساس خسته هستند، آنهایی که تئاتر را می‌شناسند و به سالن‌های نمایش می‌روند تا تئاتر ببینند. برای این دوستان پیشنهادم این است: ساعت 30 : 18 تئاتر مولوی، تماشای تکیه بر دیوار نمناک را از دست ندهید
چقدر خووووب که کار خوبیه و شما پیشنهادش میدید... طراحی پوسترش هم جالب اومد به نظرم :)
۱۶ خرداد ۱۳۹۲
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید