در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | امیر نوری: پیکر استاد "محمود استادمحمد" به قطعه هنرمندان بدرقه شد پیکر مرحوم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 00:51:39

پیکر استاد "محمود استادمحمد" به قطعه هنرمندان بدرقه شد

پیکر مرحوم محمود استاد محمد(نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر شناخته شده تئا‌تر ایران) صبح امروز (۵ مرداد) از مقابل مجموعه تالار وحدت به سمت بهشت زهرا و قطعه هنرمندان تشییع شد.

ناصر زرافشان؛ از دوستان قدیمی این نویسنده که در این مراسم پس از سخنرانی خسرو حکیم‌زاده صحبت می‌کرد؛ با بیان اینکه همواره تلاش کرده‌ام در برخورد با مرگ پیرایه‌زدایی کنم، گفت: هربار مرگ بازهم جنبه تراژیک دارد که هیچ‌گاه برایم قابل هضم نبوده است و نیست. وقتی فردی می‌میرد املاک مادی خود را به‌جای می‌گذارد و داشته‌های معنوی را با خود می‌برد و استاد محمد داشته‌های زیادی از خود به ... دیدن ادامه ›› یادگار گذاشت.
وی ادامه داد: استاد محمد روز به روز استاد محمد شد. استاد محمدهای آینده باید همچون او روز به روز آنچه استاد محمد کشید را تحمل کنند تا مانند او شوند.

این نویسنده با بیان اینکه هر جامعه‌ای با داشته‌هایی که از دست می‌دهد و قادر به پیدا کردن جایگزینی برای آن‌ها نیست شناخته می‌شود، اظهار داشت: در این میان نیروی انسانی به دلیل اینکه امکان جایگزین برای آنها وجود ندارد؛ از همه مهم‌تر است. به عقیده من؛ مرگ استاد محمد یک تراژدی است.
ما می‌دانستیم استاد محمد بیمار است و آنچنان که دیدیم به دلیل عدم دسترسی به دارو به سرعت از دست ما رفت و هرگز فراموش نخواهیم کرد آن‌ها که می‌توانستند در این راه کمک کنند و نکردند.

وی در پایان تصریح کرد: خبر خاموشی استاد محمد برای من بهت‌آور بود و من خاموشی استاد محمد را به جامعه روشنفکر مستقل ایران، خانواده تئا‌تر کشور و همچنین بازماندگان او تسلیت می‌گویم.

فریبرز رئیس دانا(اقتصاددان) نیز با بیان خاطراتی از همراهی استاد محمد گفت: ‌ استاد محمد میراث بزرگ تئا‌تر ایران و افتخار لاله‌زار و درنتیجه افتخار تئا‌تر جهان در گذشته امروز و آینده است.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم سه هنرمند در بهشت به انتظار او نشسته‌اند، افزود: ‌ استانیس لافسکی، ‌برشت و چخوف در بهشت به انتظار او نشسته‌اند و استاد محمد قطعا در کنار آن‌ها خواهد بود.

رئیس دانا با اشاره به ارزش هنری آثار به جای مانده از این نویسنده اظهار کرد: ‌ آثار استاد محمد در ترکیب هوشمندانه‌ای شیوه این سه نویسنده شناخته می‌شود و هرگاه که با او در این باره صحبت می‌کردم عنوان می‌کرد به من فرصت بده تا شیوه چهارمی به وجود بیاید و من اطمینان دارم اگر وقت با ما یار بود و زمان فرصت می‌داد این اتفاق قطعا می‌افتاد.

وی در پایان با تاکید براینکه استاد محمد شرف هنر ایران بود، گفت: تئا‌تر ایران با افتخار زندگی کرده و استاد محمد از‌‌ گذشته در جلسات نویسندگان شرکت می‌کرد و در سر بزنگاه‌هایی که حتی خطر مرگ هم پیش می‌آمد تا پای جان پای اعتقاد خود ایستادگی و مقاومت می‌کرد که پایداری اندیشه‌های استاد محمد بدرقه راه او بود.

در پایان این مراسم اسماعیل خلج(نویسنده و کارگردان تئا‌تر ایران) با قرائت شعری از مهدی اخوان ثالث به بیان خاطراتی از مواجهه با آثار محمود استاد محمد پرداخت و گفت: من ۴۵ سال قبل با این هنرمند آشنا شدم.
هنگامی که در نمایش شهر قصه ایفای نقش می‌کرد که بعدا توسط منوچهر انور به فیلم سینمایی تبدیل شد.
وی ادامه داد: اما محمود بعد‌ها کاری کرد که همچنان سر زبان‌ها باشد و تاثیر آن بر جوانانی که می‌خواستند بنویسند و یا می‌خواهند وارد این عرصه شوند وجود داشت.

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: ‌استاد محمد نمایش نامه آسید کاظم را نوشت که رسم تورنا بازی را به همراه افزودن اجرای نمایش در قهوه خانه اجرا کرد و زنده کرد.
سپس نمایش شب بیست و یکم را در بازارچه صفویه اجرا کرد که زنده یاد خسرو شکیبایی هم در آن ایفای نقش می‌کرد.
اجرای این دو اثر به شکلی بود که احساسات بیش از هر چیز دیگری بر آن مسلط بود.
خلج در پایان با اشاره به ساخت سریال سایه همسایه یکی دیگر از آثار محمود استاد محمد گفت: این هنرمند نمایش آخرین بازی را در خارج از کشور و سپس در ایران روی صحنه برد و تا آخرین سال‌ها به انجام فعالیت هنری خود متعهدانه ادامه داد. او در دوستی خالص و در رفاقت پر از محبت بود برایش آرزوی رحمت و مغفرت داریم.

در مراسم تشییع پیکر محمود استاد محمد هنرمندانی همچون؛ آهو خردمند، هنگامه مفید، هومن مفید،بهمن مفید،اکبرزنجانپور،محمودرضا رحیمی،عبدالحی شماسی، پرویز پورحسینی،‌قطب‌الدین صادقی، محمد چرم‌شیر، حمیدرضا نعیمی، محمد یعقوبی،‌آیدا کیخایی، شکر خدا گودرزی، داوود فتحعلی بیگی، ناصر حسینی‌مهر، بهزاد فراهانی، بهروز بقایی، علیرضا نادری، مسعود جعفری جوزانی، مسعود فروتن، اصغر همت و... حضور داشتند.
مهسا علی پور این را خواند
افشین اسکندری این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید