در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | شکیبا درباره نمایش اندر حکایت بلدیه اصفهان: ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ /در استقبال از شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 04:19:03
۲۹ شهریور ۱۳۹۲

/در استقبال از شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی/
کارگردان نمایش ”اندر حکایت بلدیه اصفهان”: به بازی بازیگران متکی هستم

کارگردان نمایش «اندر حکایت بلدیه اصفهان» گفت: داستان متن به دوره مشروطه بازمی گردد و در واقع یک مجلس شادی‌آور زنانه است که روزگاری دور در اندرونی‌ها اجرا می‌شد.
"سیدعظیم موسوی" در گفت‌وگو با سایت ایران‌تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش تصریح کرد: من بر آیین‌های کهن تسلط خاصی دارم که قسمتی از آن را در بخش قهوه‌خانه‌های این دوره جشنواره می‌بینید. با توجه به این تجربه و شناخت، سعی کردم در نمایشم از مراسم آیینی استفاده بهینه را ببرم، یعنی ... دیدن ادامه ›› آیین‌ها در خدمت نمایش باشند نه این‌که خود آیین را اجرا کنیم. برای مثال، از شیوه تخت‌حوضی یا از ترانه‌های عامیانه که در اندرونی‌ها خوانده می‌شد، استفاده کردم ولی روی آنها طراحی و کارگردانی انجام داده ام.
وی ادامه داد: در این نمایش هیچ وابستگی به نور و دکور ندارم. نور صحنه، یک نور عمومی است و نمایش در یک صحنه خالی اتفاق می‌افتد. در واقع فقط به بازی بازیگران متکی هستم. به نوعی می‌خواهم بگویم زن‌ها کمدی را خیلی خوب بازی می‌کنند، ولی از آن محرومند. جز خودم در مقام کارگردان، حتی طراح پوستر،گریم، لباس، صحنه، موسیقی و همه عوامل دیگر خانم ها هستند.
این کارگردان بیان کرد: تماشاگران در این نمایش یکسری بازی‌های نمایشی را می‌بینند که همیشه در قصه‌های مادربزرگ‌ها شنیده بودند. آنها می‌بینند آیین‌ها به چه صورت بوده و مردم آن روزگار به چه شکل لباس می‌پوشیدند یا مثلاً شلیته چه بوده یا بازی زنانه چیست. همچنین تنوع موسیقایی و طنزی که در کار به وجود آورده‌ام، باعث شده تماشاگر ارتباط خوبی با اثر برقرار کند.
گیتی قاسمی، پریناز لطف‌اللهی، عصمت رضاپور، شهره اشتری، باران ستوده و ژاکلین آواره در نمایش «اندر حکایت بلدیه اصفهان» بازی دارند. علاوه بر این، سرپرست موسیقی زهره عشقی و منشی صحنه،‌آهو کاظمی هستند.
این نمایش بر اساس داستانی مستند در دوره مشروطه است که طی آن،«بی‌بی‌عصمت» که زنی بختیاری و روزنامه‌نگار است و روزنامه «زبان زنان» را درمی‌آورد، با زنان بختیاری و اصفهانی جمع می‌شوند و در اولین جنبش زنان، رییس بلدیه را دستگیر می‌کنند. مردها به مجلس رفته‌اند تا محمدعلی‌شاه را در تهران برکنار کنند. زن‌ها رییس بلدیه که آرد را احتکار کرده، دستگیر کرده و در میدان شهر اعدام می‌کنند.
نمایش «اندر حکایت بلدیه اصفهان» امروز جمعه 29 شهریور در دو نوبت 17 و 19 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.
ماهور ابراهیمی، sahar amini و sanaz m.barin این را خواندند
ابراهیم م و زهرا احمدی این را دوست دارند
خوشبختانه من افتخار این رو داشتم که قبل از شروع اجرای این نمایش یعنی تو مراحل تمرین روزی رو در کنار این هنرمندان عزیز بگذرونم و باید بگم دو یا سه تا از بازیگران اینکار واقعاً منو شگفت زده کردند. امید اینو دارم که بتونم با وجود مشغله زیاد اینکارو در اجرای اصلی ببینم.
مخصوصاً به خاطر ارداتم به سرکار خانم زهرره عشقی بزرگوار و جناب آقای موسوی
۱۲ مرداد ۱۳۹۳
اجرای بازیگرها واقعاً عالی بود!
۱۲ مرداد ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید