در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | روایت‌گری مسیحیان یک صومعه در خارج از شهر مدینه در نمایش " تا اشکستان"
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 22:40:48
نمایش تا اشکستان | روایت‌گری مسیحیان یک صومعه در خارج از شهر مدینه در نمایش

حمید حرا که با برنامه فرهنگی هنری "تقاطع فرهنگ" رادیو گفت‌وگو همراه بود، در خصوص نگاه "برون دینی" این اثر نمایشی گفت: روایت گری از کوچه بنی هاشم بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام، به یک مسئله مذهبی در جهان اسلام تبدیل شده است و ما مسیحیانِ یک صومعه در خارج از شهر مدینه را به عنوان روایت گرِ این قصه انتخاب کردیم.

وی افزود: درست در زمانی که شاهد روایت‌های پشت در خانه امیرالمومنین(ع) هستیم، قصه توسط یک گوژپشت مسیحی روایت می‌شود و می‌بینیم که همه سالن یک پارچه گریه می‌کنند.

عبارت‌ها و گویش‌ها توسط یک فردِ تازه مسلمانِ مسیحی بازگو و وقتی روایت توسط این‌ها تعریف می‌شود، برای بیننده به شدت شیوا و دلپذیر می‌گردد.

حرا معتقد است این نمایش از هر روضه مذهبی دلپذیر و دلنوازتر است و به همین جهت، نام "برون دینی" بر آن نهاده شده چون روایت گرانِ این اثر، افرادی دور از تعصباتِ دینی هستند ولی چُنان صحنه را گزارش می‌کنند که از هر مجلسِ عزاداری پر التهاب تر می‌گردد.

وی با بیان اینکه چنین اثری می‌توانست در مساجد و تکایایی که دارای بهترین امکانات صوتی و تصویر است، روایت شود ولی تصمیم بر این شد تا مدیای تئاتر به بیان این واقعه بپردازد، گفت: علت اصلی این انتخاب، دسترسی به جامعه‌ی هدفی خاص است.

کسانی که شاید تمایل کمتری برای حضور در محافل مذهبی دارند و می‌خواستیم امکانی را فراهم کنیم تا این گروه از مخاطبان نیز گزارشی از وقایع و حقایقی از آن دوران در قالب صحنه تئاتر را کسب کنند.

حرا از عبارت "تئاتر دینی" یاد کرد که شاید برخی با آن موافق نباشند و تاکید کرد: این ژانر از فقرِ متن و نویسندگی رنج می‌برد. متاسفانه با وجود داستان و روایت‌های بسیار جذابی که از دوران صدر اسلام و نیز معاصر بر جای مانده و عمدتا دین و اخلاق مدار است، قلم نویسندگانِ کنونی بدین سمت نگرویده و صحنه‌هایی بدیع را نیافریده‌اند.

در این میان برخی آثار حوزه دین سال هاست که روی صحنه می‌رود چراکه متون فاخرِ دیگری در دسترس نیست و یا سراغِ آن نرفته‌ایم تا به نمایشنامه بدل سازیم.

این کارگردان تئاتر همچنین تاکید کرد از این پس پویایی خاصی را در نظر خواهد داشت تا آثار برگزیده تهران را پس از چند سال، در شهرستان نیز روی صحنه ببرد.

درباره نمایش تا اشکستان
۱۸ دی ۱۴۰۰