در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | «اراتریو عدالت» چیست؟
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:40:00
نمایش اراتریو عدالت | «اراتریو عدالت» چیست؟ | عکس

«اراتریو عدالت» چیست؟

بابک مهری که نمایش «اراتریو عدالت» را براساس سخنان حکیمانه‌امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه به صحنه می‌برد،گفت: با اجرای نمایشی براساس اصل متن نهج‌البلاغه به دنبال اتفاق متفاوتی هستیم.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، طراح و کارگردان «اراتریو عدالت» در سخنانی مطرح کرد: ایده‌اصلی‌ این کار حدود یک سال پیش به ذهنم رسید، سال گذشته آقای استانفیسکی کارگردان لهستانی بر اساس سخنان حکیمانه «هردوت» اثری را کارگردانی کرد که من هم در آن حضور داشتم و در جشنواره فجر اجرا شد.

وی افزود: بعد از اجرای این کار با خودمان گفتیم، ما هم زیاد سخنان حکیمانه داریم و چرا خودمان چنین کاری انجام ندهیم. از آن موقع این ایده به وجود آمد که بر روی نهج‌البلاغه کار کنیم، ابتدا می خواستم متنی را بنویسم که بعد دیدم هیچ چیز جز خود نهج البلاغه نمی‌تواند برای اجرای این کار مناسب‌تر باشد.

این کارگردان در صحبت‌هایی‌ درباره این نمایش توضیح داد:این اثر کاری است که برایش زحمت زیادی کشیده‌ شده است و امیدواریم اتفاق متفاوتی در آن بیفتد.

وی افزود: 1400 سال است که کسی با نهج البلاغه نمایشی اجرا نکرده است. این خیلی جذاب است که ما بر روی اصل متن نهج البلاغه که پر از سخنان حکیمانه و کلمات قصار امیر المومنین (ع) که زندگی فردی و اجتماعی می‌پردازد، کاری را اجرا کنیم و آنها را در بستری مناسب همراه با موسیقی قوی و بازیگرانی که شایسته ارائه این کلام هستند به صحنه بیاوریم.

این کارگردان با بیان اینکه چند ماه تحقیق برای اجرای این نمایش انجام داده است، ادامه داد:برای اجرای این کار ترجمه‌های مختلفی از نهج البلاغه را خواندم و از بین آنها متنی را درآوردم که در واقع خود نهج البلاغه است و فقط برای اینکه وجاهت و قدرت متن بیشتر باشد سیلاب بندی شده است. چرا که به عنوان مثال امیر المومنین (ع) در یک کلمه مفهوم و ایدئولوژی را بیان کرده‌اند که وقتی ترجمه می شود به شانزده کلمه تبدیل می‌شود.سعی کردیم بر روی این موارد بیشتر کار کنیم و بر روی متن پایبند بمانیم تا بستری را ایجاد کنیم که حرکات‌ و دیالوگ‌ها دقیق‌تر روی صحنه گفته شود.

مهری درباره دوره کوتاه اجرای این نمایش گفت: مطمئنا هفت شب اجرا برای این کار کافی نیست اما هر یک اجرایی که اضافه برویم هزینه‌هایی مان را بیشتر می‌کند.

همچنین اصغر همت از بازیگران «اراتریو عدالت» در صحبت‌هایی گفت: چیزی که من را آزار می‌دهد این است که چگونه وقتی مدعی حمایت از کارهای فاخر هستیم حمایتی از چنین کاری نمی‌شود، این روزها تئاتر ما جایی برای کاسبی شده است نه تنها بودجه‌ای به آن اختصاص نمی‌دهند بلکه از کنار تئاتر اموراتشان را می‌چرخانند واقعا همچنین چیزی در دنیا بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: تالار وحدت که قرار است این کار در آن اجرا شود نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه می‌خواهد برای هر شب مقداری پول بگیرد.این مساله این روزها تئاتر ما را آزار می‌دهد انگار تورم هیچ معنایی در تئاتر ندارد،آقای مرادخانی(معاون هنری) زمانی که در این عرصه وارد شدند عنوان کردند که اگر بودجه تئاتر 10 برابر شود شاید بتوان برای تئاتر کاری انجام داد اما الان 22 میلیارد بودجه تئاتر را برای سه حوزه در نظر گرفته‌اند.

این بازیگر درباره اجرای نمایشی بر اساس نهج‌البلاغه که این اثر نمایشی به زندگی حضرت علی(ع) دارد عنوان کرد: امیدوارم این حرکت باعث شود نه فقط جامعه ما بلکه جامعه جهانی متوجه شوند که ما چه مرد بزرگی را در بین خودمان داریم که با گذشت این همه سال هنوز حرف‌هایش برای امروز است.

احسان تارخ مدیر اجرایی این کار در صحبت‌هایی کوتاه عنوان کرد: «اراتریو عدالت» از چهار تا دهم آبان ماه ساعت 21 در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

وی افزود: اراتریو به معنی نمایش و قطعات آوازی است که در واقع این متن ترجمه نهج البلاغه از سخنان امیر المومنین (ع) است.در مجموع در این کار 135 نفر پرسوناژ حضور دارند.

محسن ظریفیان بازیگر و مشاور هنری این کار نیز عنوان کرد: وقتی این کار را به من پیشنهاد دادند با خودم گفتم ایده جذابی است اما وقتی در این راه قدم گذاشتیم دیدیم سازمان‌هایی که ادعای تبلیغ دین اسلام را دارند خیلی با ما همکاری نکردند و برای همین نتوانستیم برخی ایده‌های جذابمان را پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: دراین کار سعی شده است از کلیشه‌های مرسوم فاصله گرفته شود و با نگاه جدید‌تری اجرا شود.
درباره نمایش اراتریو عدالت
۳۰ مهر ۱۳۹۳