در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | استقبال بی نظیر از اجرای خیریه احساس آبی مرگ
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 18:18:22
نمایش احساس آبی مرگ | استقبال بی نظیر از اجرای خیریه احساس آبی مرگ | عکس

روز جمعه 14 تیرماه فرهنگسرای ارسباران با اجرای خیریه نمایش "احساس آبی مرگ" صحنه حضور هنرمندان، مخاطبان هنرهای نمایشی و مردمی بود که دست یاری و حمایت به سوی جوانان کانون اصلاح و تربیت دراز کردند.

کانون اصلاح و تربیت میزبان جوانانی است که در درنگی ناآگاهانه در سنین نوجوانی زندگی خود را به مرکب خونِ فردی آغشته کردند و از آن پس ثانیه‌ها، دقایق و ساعات زندگی خود را در تسلسلی ناامیدکننده بدون نگاه و چشم‌اندازی به آینده سپری می‌کنند. در این بین چیستی و چگونگی شکل‌گیری چنین سرنوشتی دغدغه‌ای است که همواره و همیشه مطرح بوده و رسیدن به پاسخی مناسب شاید آغازی برای رقم زدن دقایقی روشن در زندگی نوجوانانی باشد که به دلیل نبود ذهنی روشنگر در کنار خود قدم به سوی نیستی می‌گذارند.

هنرهای نمایشی بخصوص تئاتر همواره نقشی تأثیرگذار در فرهنگسازی اجتماعی در جوامع مختلف را عهده‌دار بوده و به دلیل خلق ارتباطی بی‌واسطه با مخاطب خود توانایی آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف جامعه و پیرامون خود را دارا است. این ارتباط و آگاهی‌بخشی که با حضور هنرمندانی دغدغه‌مند و حساس نسبت به اجتماع خود شکل می‌گیرد قادر است مانعی تأثیرگذار برای جلوگیری از خشونت و معضلاتی این چنین در جامعه باشد.

"احساس آبی مرگ" عنوان اثری تئاتری است که به دلیل دغدغه‌مندی هنرمندانی جوان نسبت به جامعه خود شکل گرفته است و اثری پژوهشی و مستند در عرصه معضلات اجتماعی و زندگی نوجوانانی است که پایان زندگی خود را در کانون اصلاح و تربیت سپری می‌کنند. این اثر به قلم سجاد افشاریان و کارگردانی امین میری بر اساس پژوهشی سخت، تأمل برانگیز و تأثر برانگیز از سال 91 تاکنون در گفتگو با 18 جوان نادم و تواب که در نوجوانی گامی از سر بی‌خردی برداشته‌اند، شکل گرفته است.

نمایش "احساس آبی مرگ" که این روزها در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌رود درنگ و مجالی را فراهم می‌کند که مخاطبان و تماشاگران این اثر نمایشی دقایقی را با سرنوشت و سرگذشت جوانانی دست از آینده کوتاه، زندگی کنند. این درنگ و مجال باعث ایجاد شرایطی شد تا در دو اجرای خیرخواهانه هنرمندان، مردم و مدیران هنری که قلبی تپنده برای همنوع خود دارند و آرزوی کمرنگ شدن خشونت در جامعه را با خود حمل می‌کنند، دست یاری و حمایت خود را به سوی این جوانان که باور به طلوع خورشید فردای خود را ندارند، دراز کنند.

روز جمعه 14 تیرماه و ساعاتی قبل از اجرای نمایش در فرهنگسرای ارسباران شاهد حضوری قابل توجه از سوی اقشار مختلف جامعه در کنار چهره‌هایی هنری نظیر رویا تیموریان، مسعود رایگان، همایون ارشادی، مصطفی زمانی، منیژه حکمت، صابر ابر، بهاره رهنما، نسیم ادبی، پرستو گلستانی، پگاه آهنگرانی، مهرانه مهین ترابی و جمعی از نویسندگان و اصحاب رسانه بود که این امر نویدبخش برقراری ارتباطی هنرمندانه برای حمایت از جوانان کانون اصلاح و تربیت بود.

عایدی نمایش در کنار کمک‌های مالی حاضران در این مراسم همانطور که قبلا اعلام شده بود به جوانان کانون اصلاح و تربیت اختصاص می‌یابد و به ویژه در اختیار یک پرونده خاص قرار می‌گیرد که در آستانه اعدام است.

IMG10333155

نکته قابل توجه این اتفاق هنری این است که تئاتر می‌تواند نقش بسزایی را در جامعه ایفا کند به این شرط که نگاهی همراه با اعتماد از سوی مدیران و مسئولان عرصه‌های مختلف تئاتر را همراهی کند. در عین حال هنرمندان نیز باید با نگاهی هنرمندانه از زبان تئاتر برای بیان معضلات و امید برای حل آن‌ها بهره جویند. این روند و اتفاق با اجرای نمایش "احساس آبی مرگ" و تلاش پر شور جوانان تئاتری صورت گرفت. امید است کانون اصلاح و تربیت و هنرمندان از این پس با ارتباط دو سویه راه را برای کمرنگ کردن خشونت و معضلاتی از این دست در جامعه هموار کنند و حمایت از جوانان نادم در این کانون تداوم داشته باشد.

نمایش "احساس آبی مرگ" با کارگردانی امین میری تا 17 تیرماه ساعت 21 در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌رود. البته امکان تمدید زمان اجرا نیز وجود دارد.

امین میری کارگردان نمایش درباره روند خلق این متن و نمایش گفته است: سال گذشته دنبال سوژه‌ای مناسب بودم که در گفتگو با سجاد افشاریان نویسنده نمایشنامه تصمیم گرفتیم سراغ بچه‌های کانون اصلاح و تربیت برویم. در فاصله یک‌ سال با خانواده‌های مقتولان، بچه‌های کانون اصلاح و تربیت، مدیران و مربیان این محل و همچنین خانواده‌های افرادی که به عنوان محکوم در کانون مراقبت و نگهداری می‌شوند صحبت کردیم و بر اساس همین مستندات متن "احساس آبی مرگ" نوشته شد.

عوامل نمایش عبارتند از نویسنده: سجاد افشاریان، کارگردان: امین میری، بازیگران: الهام عبدالهی، ابراهیم عزیزی، نسرین نکیسا، مریم نقیبی، سجاد تابش، رویا حسینی، امید سلیمی،نیلوفر سلیمان تاش، مینا کریمی جبلی، سمی مسلمی، مرضیه بدرقه، ساناز پوردشتی، بهنام خرم نیک، آرتین رضوی ،آرش فضلعلی، گلبو فیروزی، آنالی شکوری، زهرا صادقی.

همچنین علیرضا شیری مشاور روانشناس، قاضی مظفری مشاور قضایی، سارا نجیمی مشاور حقوقی و فهیمه حسینی مددکار اجتماعی در تولید این نمایش با گروه همکاری‌ داشتند.

درباره نمایش احساس آبی مرگ
۱۵ تیر ۱۳۹۲