در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | نادا خودش را خیلی صمیمانه و عاشقانه به من نشان داد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 10:48:34
نمایش حکومت نظامی |  نادا خودش را خیلی صمیمانه و عاشقانه به من نشان داد | عکس

به گزارش تیوال به نقل از ایران تئاتر

شناسه مطلب: 64996


توماج دانش بهزادی در نمایش حکومت نظامی در نقش نادا آدم دانایی که خودش را به مجنونی و دیوانگی زده است بازی متفاوتی مبتنی بر تکنیک های بازیگری و بازی بدنی( یوجینوباربا) ارائه می کند.

ایران تئاتر :توماج دانش بهزادی سوای بازیگری به عنوان مدرس بازیگری در تماشاخانه سه نقطه  و تدریس در دانشگاه هنر و معماری مشغول است.بازی او درنمایش بیرون پشت در نوشته ی «ولفگانگ بورشرت» به کارگردانی ایمان اسکندری در نقش سرباز به پوچی رسیده آلمانی تبار(بیکمان) نقطه عطفی در کارنامه بازیگری اش محسوب می شود و به خاطر بازی در این نقش به عنوان بازیگر برگزیده بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد. وی در زمینه کارگردانی هم فعالیت دارد. لانه خرگوش ، بداهه گویی آلما ،راهزنان، پوست انداختن از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری و کارگردانیش محسوب می شوند. وی عضو گروه بازیگری گیومه است. بهزادی این روزها در نمایش حکومت نظامی بازی دارد. داستان نمایش حکومت نظامی در مورد شهری هست که درگیر طاعون می شود و مردمان آن شهر با مشکلاتی روبرو می شوند. این طاعون نشانه ونمادی از کشوری است که به دست بیگانگان افتاده است.نمایش حکومت نظامی به کارگردانی تینو صالحی مهر و آبان ١٣٩۵ در سالن سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه  رفته است و بازیگرانی چون علی رضا مهران، توماج دانش بهزادی، پژمان جمشیدی، نازنین کریمی، هومن سلطانی، حسین شفیعی، سامان کرمی، سینا نصرالهی، نجلا نظریان، سحرناز افتاده، مینا گلپایگانی، پریسا روزبهانی، ارغوان راستی در این اثر حضور دارند. ازدیگر عوامل  نمایش می توان به مجری طرح: حسین اردستانی، عکاس: مهدی آشنا،‌برنامه‌ریز: حسین دیردار، دستیار کارگردان: امیر نجفی، طراح گرافیک و پوستر: حسین خدارحمی، روابط عمومی و تبلیغات مجازی: فریبا جدیدی، هماهنگی: شهر اشوب مفتاحی، منشی صحنه: باران سیبی اشاره کرد. با توماج دانش بهزادی در باره حضورش در حکومت نظامی و ابعاد نقش نادا گفت وگویی انجام داده ایم.

آیا علاقه خاصی به ایفای نقش های غیر متعارف دارید؟
بله، به ایفای این نوع نقش ها علاقه دارم. زیرا جای کار زیادی دارد و توانایی های بازیگر را به منصه ظهور درمی آورد.امسال تلاش کردم نسبت به دو ساله اخیر بیشتر بازی کنم و خودم را محدود به ایفای نقش های نامتعارف نکنم. بازی در نمایش حکومت نظامی را به همین دلیل پذیرفتم.

آیا نمایش حکومت نظامی به خاطر متن برایتان جذابیت داشت و یا نقشی که بازی کردید؟
تینوصالحی رفیق ۱۴ ساله و قدیمی من است وبا نگاهش آشنا هستم و درقبال پیشنهاد بازی درحکومت نظامی نمی توانستم نه بگویم.بعد از خواندن متن به علت جهان شمول بودنش درگیرم کرد و در واقع نمایش هشداری می دهد که این خشونت و جنگ قابلیت رخ دادن در هر کشوری را دارا می باشد.

 نقش نادا را چگونه دیدید؟
نادا از جمله نقش هایی است که ایفایش برای هر بازیگری وسوسه آمیز است.

آیا درحین تمرینات نمایش در باره ایفای نقش نادا با کنسه و پیشنهاد به جلو می رفتید؟
یک تعامل دوجانبه بین من و تینو صالحی در این بحث وجود داشت. البته تینو در شروع خیلی در باره نقش با من صحبت نکرد و از اعتمادش به توانایی هایم سپاسگذارم. روز اول تمرینات تمرکزم روی فیزیک نقش متمرکز شد. اتفاقی که در همه کارهایم به آن توجه دارم و برایم مهم است.

 جزو بازیگرانی هستید که به فرم و فیگور بدنی در بازیتان به صورت گسترده ای اعتقاد دارید؟
بله، فیزیک را حساب شده در طراحی معمار نقشم مورد استفاده قرار می دهم تا حالات و درونیات نقشم به مخاطب درست منتقل شود. نادا هم خودش را خیلی صمیمانه و عاشقانه به من نشان داد و آلان دوستان خوبی هستیم .

آیا بازی که مبتنی بر فیزیک و حرکات بدنی باشد کار دشوارتری نسبت به سایر بازی ها است؟
بازی که متکی بر المان های فیزیکی باشد کار دشواری است .اما فوق العاده جذاب و لذت بخش است.از این جهت دشوار است که بازیگر باید مسلط باشد به یک سری قوانین تکنیکال. اگر مسلط براین قوانین و تکنیکها نباشد به طور حتم تماشاگر با بازی بازیگر ارتباطی برقرار نمی کند. در حین تدریش در دانشگاه و آموزشگاهها هم این شیوه را به دانشجویان تدریش می کنم و بیشتر هم اصولم مبتنی بر دیدگاه های" یوجینوباربا "است. شیوه ای که در آن ور آبها به شیوه مدرنی در مراکز معتبر آموزشی تدریس می شود. در این شیوه تاکید به حرکت فرا روزمره مورد اهمیت قرار می گیرد.

آیا افلیج بودن نادا در متن وجود داشت و یا شما در پروسه تمرینات به آن رسیدید؟
در متن وجود داشت و نادا در نمایش نامه زانویش خم نمی شود و فلج محسوب می شود.تلاش کردم این شخصیت را بین یک فلج تیپیکال و یک فلج عادی و رئال بازی کنم.

چه ویژگی نادا برایتان جذابیت بیشتری داشت؟
نادا را عین یک کاغذ می بینم که شما و یا من مچاله اش می کنم و کاغذ می خواهد از مچاله شدن فرار کند و به حالت اولش بازگردد. برای من نادا یک انسان تراژیک است ویاعین قند توی آب دیر حل می شود.اما شرایط اجتماعی نادا را حل می کند ودرانتهای نمایش باعث نابودیش می شود.

از منظری نادا شخصیت بهلول واری هم دارد؟
من هم با عقیده شما موافقم. او یک جنونی دارد و کمتر کسی جدیش می گیرد.

آیا دائم الخمر بودنش برای فرار از شرایط محیط پیرامونش است؟
در متن اصلی کامو نادا شخصیت لائیکی دارد و به همه چیزگیر می داد و هیچ چیز برایش مقدس نبود. من این نوع نگاهش را نسبت به مردم شهر و مسائل اجتماعی مورد استفاده قرار دادم .

نوع پوشش هم با مردم شهر متفاوت است؟
در مورد نوع لباس نادا با تینو صالحی صحبت کردم و به این نتیجه رسیدم چون شخصیتش با سایرین متفاوت است. این تفاوت باید در مورد پوشش هم وجود داشته باشد.همیشه در باره نوع گریم و پوششم در نمایش هایی که بازی می کنم نظر می دهم.

دربحث گریم ،استفاده زیادی از گریم برای شخصیت نادا نشده است؟
نادا اصلابرای نمایش گریمی ندارد وگریم داشتن به شخصتش لطمه می زدو باعث بروزعدم ارتباطش با تماشاگران می شد.

به چه دلیل نادا با حکومت جدید همکاری می کند؟
طاعون می تواند در هر جامعه ی به وجود بیاید و ریشه اصلیش بی تفاوتی مردم است. جامعه ای که مردمش اهل خرد و دانایی ، اندیشه ورزی ،فاقد جهان بینی و قدرت استدلال باشند.

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 

 

درباره نمایش حکومت نظامی
۱۸ آبان ۱۳۹۵