در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | «کباب»، نمایشی بر لبه تیغ
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 04:17:23
نمایش کباب | «کباب»، نمایشی بر لبه تیغ | عکس

صبا ایزدپناه، سارینا آزادمیلانی، محمد پسندیده، نازنین میهن، صدف صفری، فرید زنگی، احمد هَداوند و امیرحسین نژاد قاسمی بازیگرانی هستند که در نمایش "کباب" حاضر بودند. کباب به نویسندگی علی صفری و کارگردانی رها حاجی زینل روی صحنه رفت. این نمایش نخستین اثر ایرانی گروه تئاتر "سه گانه" است. گروهی که پیش از این نمایشنامه‌های خارجی را روی صحنه بردند.

کباب در ظاهر چنین می‌نماید که داستان خانواده‌ای است که در دهه چهل کبابی معروفی در تهران دارند، خانواده‌ای مذهبی که به واسطه تعزیه خوانی مشهور مردم هستند، اما در زمانی که قصه رخ می‌دهد، یک هفته مانده به ماه محرم، با یک اشتباه، با چالشی بزرگ مواجه می‌شوند. از همین روست که نویسنده متن می‌گوید: نگارش این اثر در داخل کشور، اتفاقی تازه برایم محسوب شده و در نوع خود چالشی عجیب است.

کارگردان کباب این نمایش را روایتگر بخشی از تاریخ کشور می‌داند که از گذشته‌های دور مستمر تا به امروز ادامه داشته و می‌تواند همچنان در نسلهای بعدی به شیوه خود دیده شود، داستانی از چالش‌های همیشگی اعتقادی که پیش از آن که بدانیم مذهب چیست، از همان سنین پایین نه تنها وارد زندگی ما شده بلکه به بخش‌های عمیق ناخودآگاه ما نیز رسوخ می‌کند.

رها حاج زینل تاکید می‌کند که این نمایشنامه زنانه‌ترین متن یک نویسنده مرد است، کسی که خود هنوز در چیستی مذهب مانده اما نمی‌تواند از تاثیراتی که در کودکی در هیات‌ها و یا تعزیه‌ها بر وی وارد شده فرار کند، البته فرار نه به معنای دوری از یک امر خبیثانه بلکه جدالی بین خودآگاه و ناخودآگاه که می‌خواهد آن خاطرات نوستالژیک را هر طور که شده با منطق قرن بیستمی تلفیق کند.

"اما نگارش یک اثر ایرانی به این معنا که داستان هم در داخل کشور روایت شود اتفاقی تازه برایم محسوب شده و در نوع خود چالشی عجیب است، کباب برای نگارنده همچون راه رفتن روی لبه تیغی است که اگر بتواند از آن به سلامت عبور کند، شاید شروعی در باب نگارش آثار ایرانی باشد."

گزارش از: مسعود بهنود

درباره نمایش کباب
۰۶ دی ۱۴۰۰