در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | ۵۰ درصد اجرای هر تئاتری، سلیقه کارگردان است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 00:16:49
نمایش کشتی نوح | ۵۰ درصد اجرای هر تئاتری، سلیقه کارگردان است | عکس

امیرعلی تقی‌زاده، نمایش «کشتی نوح» را اثری واقع‌گرا و مخاطب‌پسند معرفی کرد که در روند تولید آن به سلیقه اقشار مختلف جامعه توجه شده است.

نمایش «کشتی نوح» به نویسندگی محمود احدی‌نیا به کارگردانی از امیرعلی تقی‌زاده از دهم دی تا دهم بهمن، ساعت ۱۹ در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

تقی‌زاده درباره موضوع این اثر گفت: «این نمایش درباره خانواده یک هنرور سینماست که با شرط و شروط‌هایی قرار است در پروژه سریال «کشتی نوح» به ایفای نقش بپردازند. اما از آنجا که همیشه همه چیز خوب پیش نمی‌رود، موانعی زیادی بر سر راه آن‌ها قرار می‌گیرد.»

این هنرمند با اشاره به انتخاب این نمایشنامه برای اجرا ادامه داد: «با شناختی که از قلم محمود احدی‌نیا، نویسنده این نمایشنامه داشتم، در همان ارائه طرح اولیه و قبل از اتمام متن گروه بازیگران را انتخاب کردم. در واقع شناخت قبلی نویسنده و اعتمادی که به او داشتم، باعث انتخاب متن بود.»

او با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی که در تولید یک اثر نمایشی باید به آن توجه داشت، رفاقت و همدلی گروه است، افزود: «شناخت قبلی من از بازیگران و توانایی آن‌ها باعث شد پیش از اتمام نمایشنامه، بازیگران را برای نقش‌هایی مدنظر انتخاب کنم.»

کارگردان نمایش «کشتی نوح» با اشاره به زمان فشرده و کوتاهی که برای تمرین کار داشته‌‌اند، گفت: «ابتدا قرار بود متن دیگری را برای اجرا آماده کنم اما در اواسط کار منصرف شدم و تصمیم گرفتم یک نمایشنامه واقع‌گرا و مخاطب‌پسند را روی صحنه ببرم. به همین دلیل به سراغ «کشتی نوح» رفتم و خوشبختانه با همراهی تمامی عوامل و پس از گذراندن یک ماه تمرین فشرده به اجرا رسیدیم.»

تقی‌زاده درباره ویژگی‌های اجرایی این نمایش توضیح داد: «در طراحی صحنه و لباس، کاملا به عناصر واقع‌گرایانه توجه شده است. تمامی صحنه‌هایی که نمایش در آن اتفاق می‌افتد، به طور کامل بازسازی می‌شود. مخاطبان پس از دیدن کار به این نتیجه خواهند رسید که صحنه نمایش را در این فرم و قالب خیلی کم دیده یا اصلا ندیده‌اند.»

او ضمن تاکید بر اینکه در صحنه‌ پردازی به جزئیاتی بیشتر از آنچه در نمایشنامه آمده است، پرداخته‌ است، گفت: «علاقه من به صحنه‌پردازی و تلاش برای ارائه خوب و دقیق جزئیات یک اثر نمایشی از آنجاست که وقتی به عنوان یک مخاطب تئاتر در سالن‌های نمایش حضور پیدا می‌کنم، به جذابیت صحنه، لباس و دیگر عناصر نمایشی به کاربرده شده در آثار روی صحنه توجه و دقت زیادی دارم. باید در نظر داشت که برای خلق نمایش خوب، کوتاهی و عدم توجه به هر بخش باعث ضربه زدن به کل اثر خواهد شد و به همین دلیل من از دقت در جزئیات عبور نخواهم کرد.»

این هنرمند با بیان اینکه پنجاه درصد تئاتر، سلیقه کارگردان است، گفت: «من با کارگردان‌های بسیاری همکاری داشته‌ام که با تئاتر بی‌چیز و طراحی صحنه مینیمال موافق بوده‌اند. آثار قابل توجه و خوبی هم با این رویکرد به تماشا نشسته‌ام اما طراحی مینیمال سلیقه شخصی من نیست. من دوست دارم تا در صحنه بیشتر از نشانه‌‌ها به جزئیات بپردازم.»

تقی‌زاده با بیان اینکه تئاتر همیشه مظلوم‌تر از دیگر هنرها بوده و با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است، گفت: «هنرمندان پس از انتخاب متن که از اصول اولیه و مهم‌ترین بخش تولید یک اثر هنری است، با چالش‌های زیادی چون انتخاب بازیگر، مدت زمان تمرین، سالن اجرا و رضایت مخاطب مواجه هستند. اما پس از اجرا، بزرگ‌ترین چالش، ارتباط مخاطب با اثر تولید شده است. ما در «کشتی نوح» سعی کردیم تا به سلایق تمامی اقشار جامعه توجه داشته باشیم و امیدواریم که مخاطبان پس از تماشای کار با رضایت خاطر از سالن خارج شوند.»

منبع: ایران تئاتر

 

درباره نمایش کشتی نوح
۱۰ دی ۱۴۰۲