در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | «خروس» مظلومیت زنان در کشورهای در حال جنگ را به تصویر می‌ کشد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 14:37:09
نمایش خروس | «خروس» مظلومیت زنان در کشورهای در حال جنگ را به تصویر می‌ کشد | عکس

رضا احمدی کارگردان نمایش ˝خروس˝ می‌گوید: در این نمایش به مظلومیت زنان در کشورهای در حال جنگ به نحوی برجسته پرداخته می‌شود.

نمایش "خروس" نوشته محمد رحمانیان به کارگردانی رضا احمدی که پیش‌تر در پی اجرا در شهر مشهد نگاه مثبت همه منتقدان، هنرمندان و تماشاگران مشهدی را به خود اختصاص داده بود، اکنون روزهای پایانی اجرای خود را در خانه موزه استاد عزت الله انتظامی (قیطریه) می‌گذراند.

رضا احمدی کارگردان نمایش "خروس" در رابطه با این اثر نمایشی به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: در واقع آقای رحمانیان هم سبک و هم زبان نمایشنامه‌اش و نیز دغدغه‌ها و هم سبک اجرا و شیوه کارگردانی‌اش دقیقا همان چیزی است که من از تئاتر می‌شناسم و انتظار دارم، به همین دلیل هم به این زبان، شکل و سبک اجرا خیلی نزدیک شدم.

او درباره موضوع این نمایش توضیح داد: داستان این نمایش در افغانستان می‌گذرد. در واقع داستان یک خانواده روستایی در دره پنج‌شیر است که گرفتار جنگ هستند و اینها در این بین به زندگی خود ادامه می‌دهند و ما تنها گوشه‌ای از این زندگی را می‌بینیم. ضمن اینکه در این نمایش به مظلومیت زنان در کشورهای در حال جنگ به نحوی برجسته پرداخته می‌شود.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: نمایشنامه "خروس" سال‌ها پیش توسط محمد رحمانیان نویسنده متن اجرا شد و تئاترهای دانشجویی بسیاری نیز پس از آن، این نمایش را اجرا کردند اما احساس کردم هنوز بعد از گذشت سال‌ها و اتفاقاتی که افتاده این نمایش می‌تواند قیاسی با این دوره‌ها داشته و نتیجه‌گیری درستی داشته باشد، چرا که درد مردم ستم‌دیده و صبور افغانستان را به بهترین نحو بیان می‌کند و ادای دین و احترام به مردمی است که همسایه و هم‌زبان ما هستند. از سوی دیگر اکنون بعد از گذشت بیست سال هنوز می‌بینیم اوضاع در این منطقه نه تنها بهتر نشده است بلکه جغرافیای دیگری همچون سوریه، یمن و عراق درگیر گروه‌های افراطی بی‌شماری هستند.

او درباره این که آیا نمایش که با حال و هوای افغانستان و طالبان اجرا می‌شود توانسته با مخاطب عام ارتباط برقرار کند، عنوان کرد: این موضوع از ابتدا برای ما خیلی مهم بود و در جریان تمرینات هر دو هفته یک‌بار میهمانانی را دعوت می‌کردیم و بازخوردهای مختلف را دریافت کردیم و در مورد ارتباط برقرار کردن و فهم کلیت داستان نمایش از آنها می‌پرسیدیم. مهمانان ما از همه اقشار بودند و فقط مختص به جامعه تئاتر نبودند. فضای کار برای آنها فضای جدیدی بود و به هیچ‌وجه مشکل فهم نداشتیم. برای من هم احساسات و ارتباط با مخاطب در اولویت بود و در عین حال سعی کردیم که فضای افغانی را حفظ کنیم.

احمدی درباره طراحی پوستر نمایش گفت: در صحبتی که با سینا افشار طراح پوستر کار داشتیم به این نتیجه رسیدیم که از المان "خروس" در این پوستر استفاده نکنیم. چند مورد بود که انتظار داشتم تا مخاطب به تفکر واداشته شود و خودش به کشف و شهود برسد، از جمله نوار ویدئویی سوخته و دختر افغان که بیشتر از این ترجیح می‌دهم درباره آن توضیح ندهم و این رمزگشایی را بگذارم برعهده مخاطب تا بعد از دیدن کار به این نتایج برسد.

گفتنی است، نمایش "خروس" نوشته محمد رحمانیان با کارگردانی رضا احمدی که از روز ۲۸ تیرماه اجرای خود را در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی آغاز کرده تا ۴ مرداماه روی صحنه است.

نرگس آمنده، سعید توکلی، عاطفه هاشمیان، آرش تبریزی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

هنرآنلاین

درباره نمایش خروس
۰۳ مرداد ۱۳۹۴