در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | در «کوچه عاشقی» وارد موزه زمان می‌شوید/ علاقه به متون ایرانی
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 00:32:16
کنسرت-نمایش کوچه عاشقی | در «کوچه عاشقی» وارد موزه زمان می‌شوید/ علاقه به متون ایرانی | عکس

محیا دهقانی بازیگر کاراکتر «ریحون» در کنسرت نمایش «کوچه عاشقی» که این شب‌ها در کاخ موزه سعدآباد روی صحنه می‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حضور در این نمایش گفت: نکته مهمی که باید بگویم این است که این کار پس از «قصه ترانه‌های ماندگار» دومین همکاری من با آقای دری است و از آن‌جایی که من همیشه به متن‌های ایرانی علاقه‌مند بودم و سیدجلال‌الدین دری نیز توجه ویژه‌ای به قصه‌های تماما ایرانی دارد، حضور در «کوچه عاشقی» نیز برایم جذابیت متفاوتی داشت.

وی ادامه داد: من به عنوان یک بازیگر ایرانی متن‌ها و قصه‌های ایرانی را می‌پرستم چراکه مخاطبان ما ایرانی هستند و در این خاک و بافت متولد شده‌اند به همین دلیل زمانی که تماشاگر نمایشی با قصه و حال و هوای ایرانی می‌بیند، لحظه به لحظه آن را با گوشت و استخوان خود درک می‌کند و چه اتفاقی از این دلنشین‌تر که مخاطب تو و قصه‌ای را که راوی آن هستی با روح خود لمس کند؟ به این دلیل است که قصه‌های ایرانی جدای از فضای آشنایی که دارند برای من بسیار جذاب هستند.

این بازیگر در ادامه با اشاره به کم بودن نمایشنامه‌های ایرانی بیان کرد: این روزها کمتر کارگردانی سراغ متون ایرانی می‌رود و اگر دقت کنیم کمتر نمایشی را با قصه‌ای تماما ایرانی روی صحنه می‌بینیم. برای من نیز اولین ویژگی «کوچه عاشقی» متن ایرانی آن بود همانطور که حضور در سریال «مستوران» که قصه‌ای ایرانی، تاریخی و نیاکانی داشت، برایم بسیار دلنشین بود.

دهقانی درباره تفاوت کاراکتر «ریحون» با دیگر نقش‌هایی که در کارنامه کاری خود داشته است، عنوان کرد: زمانی که مشغول خواندن درباره «ریحون» بودم، آن را طراحی کردم چراکه در گذشته لحن و بازی‌های متفاوتی بود که دوست داشتم آن‌ها را زندگی کنم و «کوچه عاشقی» فرصتی به من داد تا «ریحون» را به آن دختری که همیشه دلم می‌خواست، تبدیل کنم. هرچند که این کاراکتر از شخصیت من بسیار دور است و نقطه تشابه زیادی با من ندارد و همین برای من چالش برانگیز بود چراکه همیشه علاقه‌مندم نقشی بازی کنم که متفاوت باشد و شخصیت حقیقی من را به چالش بکشد.

بازیگر «کوچه عاشقی» درباره چالش‌هایی که در این اثر با آن‌ها روبه‌رو بوده است، عنوان کرد: زمانی که من به پروژه اضافه شدم زمان کوتاهی تا اجرا داشتیم و به تبع آن من نیز زمان کمی برای تمرین در اختیار داشتم. کاری که امروز روی صحنه می‌بینید کاراکترهای زیادی دارد و به نوعی یک اثر با پروداکشن سنگین محسوب می‌شود به همین دلیل هماهنگی با گروه روی صحنه و پشت صحنه مساله چالش برانگیزی بود. این نمایش به همان اندازه که برای عموم مردم روی صحنه می‌رود برای افرادی که به صورت حرفه‌ای تئاتر را دنبال می‌کنند و شاید هنرجوی تئاتر هستند نیز آماده شده است و نگه داشتن این ۲ قشر درکنار یکدیگر به اندازه کافی کار دشوار و سختی است.

وی ادامه داد: در این نمایش دوست داریم به مردم بگوییم که کمی از هیاهوی زندگی سخت و خشک روزها دور شوید و به اندازه ۲ ساعت برای خود وقت بگذارید شاید کمی حال و هوایتان عوض شود و بتوانید با ما تخیل کنید و خودتان را به جای شخصیت‌های این قصه بگذارید.

این بازیگر در ادامه با اشاره به اینکه با تماشای «کوچه عاشقی» مخاطب به نوعی وارد یک موزه زمان می‌شود، بیان کرد: تاریخ هر روز ورق می‌خورد و آدم‌ها هر روز می‌روند و می‌آیند و هرکدام از ما به دلیل بزرگ شدن در این سرزمین عرق خاصی به هر دوره تاریخی آن داریم بنابراین هزار سال دیگر نیز از ما و دوره تاریخی ما صحبت می‌شود و عده‌ای هستند که ذوق‌مان را کنند، همانطور که امروز وقتی از لاله‌زار، کافه نادری، دهه ۳۰ و ... صحبت می‌کنیم، ذوق و هیجانی نسبت به آن دوره در ما ایجاد می‌شود. اینکه در آن روزها نیز مردم عاشق می‌شدند و فقط شکل و لباس آن‌ها کمی متفاوت بوده نکته جالبی است که در این نمایش نیز به آن پرداخته شده است.

وی درباره تجربه کار با گروه «کوچه عاشقی» گفت: به جرات می‌توانم بگویم تمام افراد گروه چه آن‌هایی که روی صحنه می‌بینیم و چه آن‌هایی که در پشت صحنه مشغول هستند، درجه یک و حرفه‌ای کار خود را انجام می‌دهند و حضور در کنارشان فرصتی برای خلق یک اثر هنری و حرفه‌ای است.

دهقانی در پایان با اشاره به اینکه زمان کمی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره نمایش داشته‌اند، توضیح داد: با توجه به زمان کمی که از بازبینی تا آغاز اجرا در اختیار داشتیم، تبلیغات و اطلاع‌رسانی به شیوه ایده‌آل صورت نگرفت اما با این وجود شاهد بودیم که مخاطبان به خوبی از این کار استقبال کردند و مخاطب خاص «کوچه عاشقی» به نحو چشمگیری از ما و نمایش حمایت کرد. هدف گروه «کوچه عاشقی» ایجاد حال خوب در مخاطب است و تلاش ما همواره همین خواهد بود. در این شب‌ها نیز خوشبختانه تماشاگران کار با حال خوب کاخ موزه سعدآباد را ترک کردند که این خود موفقیتی بزرگ برای گروه ما است.

در خلاصه داستان «کوچه عاشقی» آمده است: دختری به نام مهتاب که عاشق خواننده و بازیگر تماشاخانه فردوسی است روز ۲۸ مرداد سال ۳۲ به قتل می رسد. کمیسر وجاهت و دستیارش ممسنی مسئول پیگیری هستند اما در کوچه عاشقی همه عاشق می شوند و ...

این اثر نمایشی به کارگردانی سیدجلال‌الدین دری، تهیه‌کنندگی مشترک سیدمهدی جوادی و علیرضا حقیقی قریب و بازی امیرحسین ‌آرمان، امیرکاوه ‌آهنین ‌جان، صدف ‌بهشتی، حمیدرضا ‌ترکاشوند، سمیرا ‌حسینی، محیا ‌دهقانی، آناهیتا ‌دری، پریسا ‌روزبهانی، محسن سلیمانی، فرداد ‌صفاخو، بهزاد ‌عبدی، سولماز ‌غنی، الهام ‌کرمی، محمدرضا ‌مالکی، حسین ‌میرزاییان تا ۱۵ تیر روی صحنه می‌رود. حمیدرضا ترکاشوند نیز خواننده اصلی این کنسرت نمایش است.

منبع: خبرگزاری مهر

درباره کنسرت-نمایش کوچه عاشقی
۰۴ تیر ۱۴۰۳