در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | «لابراتوار»؛ نمایشی ابزورد که به فردیت پرداخته است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:08:38
نمایش لابراتوار | «لابراتوار»؛ نمایشی ابزورد که به فردیت پرداخته است | عکس
به گزارش تیوال به نقل از ایران تئاتر
شناسه مطلب: 62918

نویسنده و کارگردان «لابراتوار» معتقد است که در آثار ابزورد شخصیت‌ها یکدیگر را تکمیل می‌کنند اما این نمایش به فردیت هم پرداخته است

نمایش «لابراتوار» اثر منصور صلواتی از امروز ساعت ۲۰:۳۰ به مدت ۱۵ روز در سالن موج نو روی صحنه می‌رود. صلواتی نویسنده و کارگردان «لابراتوار»، در توضیح بازبینی این نمایش گفت: حدود چهار هفته طول کشید تا مراحل بازبینی طی شود. چون بازخوان‌ها در زمان خواندن متن، اثر را متوجه نمی‌شدند اما پس از این چهار هفته، متن تصویب شد. بیستم مرداد بازبینی نمایش انجام شد. با برخی اصلاحات کوتاه، مجوز اجرا را دریافت کردیم. امروز هم روی صحنه می‌رویم.

صلواتی که نمایشنامه «لابراتوار» را ابزورد می‌داند، درمورد نحوه هدایت کردن بازیگران گفت: ما همواره زمانی‌که تصمیم گرفته‌ایم تئاتر ابزورد کار کنیم، سراغ آثار خارجی رفته‌ایم اما «لابراتوار» یک متن ایرانی است؛ به ایران مربوط می‌شود و مال فضای ایران است. فضای ایرانی نمایش، کار متفاوتی را نسبت به متون دیگر به وجود می‌آورد وو شاید این مسئله را بتوان مهم‌ترین حسن نمایش دانست.

کارگردان «لابراتوار» درمورد فرم نمایش ابزورد گفت: این‌که می‌گویند نمایش ابزورد پایانی ندارد را قبول دارم اما از دید من، بی‌پایانی خود نوعی از پایان است. شما تا ابد ادامه می‌دهید اما چه چیزی را ادامه می‌دهید؟ کاری را که هر روز انجام می‌دهید را ادامه می‌دهید درنتیجه اتفاق جدیدی اضافه نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر شما قرار است کنار خیابانی بایستید و ماشین‌هایی که رد می‌شوند را نگاه کنید، می‌توانید تا ابد به این کار ادامه دهید اما فقط دیدن خیابان و ماشین‌ها ادامه دارد اما تسلسلی که در نگاه شما وجود دارد، به تمام المان‌ها تسری پیدا نمی‌کند. بازه زمانی دورانی در این زمینه اتفاق می‌افتد. در آثار ابزورد هر یک از شخصیت‌ها، دیگری را تکمیل می‌کند. ما برای این‌که به فرم اجرایی خاص‌تری برسیم، بر روی فردیت شخصیت‌ها فوکوس کرده‌ایم؛ شخصیت‌ها یکدیگر را تکمیل نمی‌کنند بلکه از یکدیگر دور می‌شوند.
درباره نمایش لابراتوار
۰۳ شهریور ۱۳۹۵