در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | صبوری زنانی از جنس خانم گل مثال زدنی است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 12:09:08
نمایش سردار | صبوری زنانی از جنس خانم گل مثال زدنی است | عکس

به گزارش تیوال به نقل از ایران تئاتر
شناسه مطلب: 64818

ایران تئاتر : نادر برهانی مرند در سردار تصویر درست ، واقعی و ملموسی از زنانی که شوهرانشان تحت تاثیر جنگ بوده اند ارائه می کنند. زنانی که با صبوری ومتانت چالش های زندگیشان را پشت می گذارند. پونه کوهی بازیگر مستعد و جوان مشهدی نیز با توانمندی نقش زن یک سردار دوران دفاع مقدس را بازی می کند .

نمایش سردار اثرجدید نادر برهانی مرند از زاویه دید شاعرانه، ونویی به زندگی آدم های دوران دفاع مقدس می پردازد. دراین نمایش فرهاد امینی به عنوان دراماتورژ در کنار نادر برهانی مرند حضور دارد. این نمایش که از جمله آثار پر مخاطب آخرین دوره جشنواره رضوی بوده با نقش آفرینی هنرمندانی چون: هدایت هاشمی، نسیم ادبی، احمد کاوری، میرطاهر مظلومی، فریدون محرابی،ناهید مسلمی و حسین پاکدل هر شب در ساعت ۱۹:۳۰ از ۴ مهر در سالن اصلی تئاتر شهر بر روی صحنه رفته است. دیگر عوامل تولید نمایش سردار عبارتند از: مجری طرح: هادی عامل ، طراح صحنه:سعید حسنلو، موسیقی: ابراهیم اثباتی، طراح لباس:فرزانه عاقلی، ، مدیر تولید:امین رهبر،مشاور امور هنری: وحید لک،حجت علیخانی، مدیر اجرایی:حسن عابدی، برنامه ریز: فرهاد امینی، دستیار اول کارگردان: امین رهبر، دستیار دوم کارگردان: فرشته قاسم‌پور، مدیر صحنه: محمد صمدی، منشی صحنه: مونا عباسی، طراح پوستر و بوروشور: وحید میثاقی، طراح گریم: ماریا حاجی‌ها ، طراح نور: بابک شاه علیزادگان، گروه رسانه و تبلیغات: مارال دوستی، محمدرضا ایمانیان (پرانتز باز)، عکاس: امیر خدامی، مهدیه خالقیان، محمدرضا کریمی، ساخت تیزر: نیما اقلیما، مسئول گیشه و رزور: فرشته قاسم‌پور. با پونه کوهی در باره بازی در بازی و ابعاد نقش زن سرداریعنی "خانم گل"و خصلت هایش در نمایش سردار گفت وگویی انجام داده ایم.

درنمایش سردار مجموعه ای از بهترین های بازیگری تئاتر حضور دارند. همبازی شدن با این بزرگان برایتان چه ویژگی هایی داشت؟
در وهله اول بسیار خوشحال شدم . دغدغه همیشگی ام آموختن مسائل جدید بازیگری است. بازی در این نمایش یکی از بزرگترین آرزوهایم را برآورده کرد که در کنار بزرگانی بازی کنم  که از هر کدامشان می توانم نکات جذیدی را بیاموزم و در حین کارهم با توجه به خصلت های نیکوی این بزرگان از انتفال تجربیات کاریشان به من ابایی نداشتند . در روزهای اول تمرینات ترس هایی داشتم، اما اخلاق و مهر زیادشان این ترس را تبدیل به یک موقعیت و فرصت حائز اهمیت کرد.

اغلب کاراکترهای نمایش سردار دارای لهجه هستند. موقعی که متوجه شدید قرار است از لهجه در بازیتان استفاده کنید.چه حسی داشتید؟
 مشهدی هستم ودر این شهر بزرگ شده ام و بیش از یک دهه است که سابقه بازی در تئاتر مشهد را دارم. ینابراین ایفای نقش با لهجه مشهدی برایم کار سختی نبود. البته چون در خانه با لهجه مشهدی حرف نمی زنیم. در روزهای  اول تمرین استرس هایی داشتم. اما یاری بازیگران و به خصوص هدایت هاشمی به من کمک کرد تا سریع روی لهجه مسلط بشوم.

ایفای نقش خانم گل که به لحاظ سنی از شما بزرگتر است چه ویژگی هایی دارد؟
کار سخت و پر چالشی بود . بعد ازانتخاب شدنم به عنوان بازیگر، نادر برهانی مرند با دیدن نگرانی هایم به من قوت قلب داد که می توانم از پس ایفای این نقش بربیایم. درکنار این مسائل من تحقیقات زیادی هم درباره موقعیت این نوع بانوان انجام دادم. نکته جالب دیگر این است همزمان با حضورم در نمایش سردار درمستندی درباره زندگی شهید " منوچهر مدق "به عنوان پژوهشگر حضور داشتم و با همسر این شهیدساعت ها حرف زدم و این معاشرت در ایفای خانم گل خیلی به من کمک کرد. درکنارش مستندهایی زیادی در باره همسران شهید و جانباز و مفقود دیدم.

چه خصوصیاتی زنانی از جنس خانم گل را نسبت به سایر زن ها متمایز می کند؟
این زنها صبوری عجیب و مثال زدنی دارند و معتقدم هنوز هم این زن ها با تبعات جنگ مواجه هستند. و جنگ چالش هایی زیادی روی زندگیشان به وجود آورده است و این میزان صبوری برای یک زن غیر قابل توصیف است. این زنان از خودشان گذشته اندتا بتوانند شرایط زندگی خود و خانوادشان را مدیریت و هدایت کنند.در زمان جنگ یا دوری و حضور همسرانشان درجبهه و اداره زندگی به تنهایی مواجه بوده اند و در ادامه هم اگر شوهرشان جانباز و زحمی می شد ، وظیفه نگهداری همسر هم به وظائف قبلیشان هم اضافه می شد. زنانی که باید این مسائل را درون و قلب خودشان می ریختند و چهره شان توام با لبخند است تا کسی متوجه غوغای درونیشان نشود .خانم گل هم با موقعیت دشواری روبه رو است و شوهرش دو سال است که به کما رفته است و روی تخت بیمارستان است و هرروز باید در کنارش باشد و در ضمن فشارهای بیرونی که قادر به درک چنین شرایطی نیستند را تحمل و مدیریت کند .

زندگی خانم گل در مقطع فعلی برای خیلی از زنها غیر قابل تحمل است؟
 خانم گل بیش از سه دهه است با چنین شرایطی مواجه است و مردانه آن را تحمل کرده است و زندگی حالایش هم به یک بدن نیمه جان و تخت بیمارستان معطوف است و فقط نشان از روح بلند این زن و صبوریش می دهد.

عده ای معتقد هستند فداکاری این نوع زنان از فداکاری مردانی که به جبهه ها رفته بودند و جانشان را ایثار کرده بودند کمتر نیست؟
به طور حتم این گونه است و باید تحسینشان کرد.

نمایش سه اجرای موفق در جشنواره تئاتر رضوی داشت. بازتاب نظرات مخاطبان به خصوص در باره به کارگیری لهجه مشهدی بازیگران چگونه بود؟
برایشان جذاب بود و بنابه صلاحدید کارگردان لهجه ها را پر رنگ تر ادا کردیم و از خیلی از اصطلاحات رایج خراسانی هم استفاده کردیم که برای مردم خیلی جذاب بود و به همین دلیل نمایش به سه اجرا رسید تا مخاطبان بیشتری بتوانند نمایش را ببیند. برای اجرای عمومی مقداری از حجم لهجه کم شد.

در نمایش سردار طیف های مختلفی از سبک های بازیگری را می بینیم. استفاده از این سبک ها در بازی بازیگران تابع چه تعاریفی بود؟
جنس و شیوه بازیگری را نقش های درون نمایش نامه با توجه به ویژگی ها وخصلت های فردی هر شخصیت مشخص می کرد.در مورد نقش خانم گل چون این زن شخصیت صبور و محجوبی داشت نیاز بود که بازی درونی را مورد استفاده قرار بدهم تا مخاطب این ویژگی او را باور کند . زنی که بر لب خنده داشت و در دل غوغای بسیار.

گفت و گو از احمد محمد اسماعیلی 

درباره نمایش سردار
۰۸ آبان ۱۳۹۵