در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | مصاحبه روابط عمومی نمایش شبیه شکست با کیانوش ایازی کارگردان این نمایش
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 17:22:01
نمایش شبیه شکست | مصاحبه روابط عمومی نمایش شبیه شکست با کیانوش ایازی کارگردان این نمایش | عکس

به گزارش روابط عمومی نمایش، «کیانوش ایازی» هنرمند جوان تئاتر کشور الست که فعالیت‌‌های تئاتری خود از جمله کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و دستیار کارگردانی تله فیلم و تئاتر را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است. ایازی که با نمایش «شبیه شکست» از روز گذشته میزبان مخاطبان خود در تماشاخانه ماه حوزه هنری شده است گفت: «شبیه شکست» نمایشی است که با طرح و ایده من است که با قلم « شیما لطیفی» به متن نمایشی تبدیل شد. این نمایش عاشقانه‌ای کمدی-اجتماعی است و به لحاظ تخصصی در محدوده سورئال قرار می‌گیرد.

این کارگردان جوان و توانمند تئاتر کشور در خصوص اهداف خود از اجرای این نمایش گفت: گاهی در زندگی تنوع طلبی باعث اتفاقات و رویدادهای بد می‌شود. شاید در اجتماع مردمی،  کانون خانواده با اتفاقات خارجی زیاد تحت تاثیر قرار نگیرد و با همراهی طرفین ختم به خیر شود. اما بعضی اوقات افراد فرار می‌کنند و نتیجه شکست هر دو را در بر می‌گیرد. ما در این نمایش به این موضوع اجتماعی همراه با طنزهای به جا و موثر می‌پردازیم تا مخاطب را از آفت‌‌ها و مزایای احتمالی رفتارهای اجتماعی و شخصی خود آگاه سازیم.

ایازی در بیان داستان نمایش «شبیه شکست» گفت: «شبیه شکست» داستان مردی را روایت می‌کند که متوجه روح همسر سابق خود در خانه می‌شود. اما این تمام ماجرای قصه نیست. نکته جالب توجه داستان این نمایش آنجاست که همسر فعلی وی «طی حضور افرادی از گذشته» متوجه ارتباط شوهرش با روح همسر سابق وی می‌شود. به این ترتیب برای حفظ زندگی خود تلاش می‌کند. در میان کنش‌ها و واکنش‌های داستان رازهای دیگری نیز بر ملا می‌شود.

وی در معرفی بازیگران گروه نمایش خود گفت: نمایش«شبیه شکست» از ۲۹ مرداد با شش بازیگر هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می‌رود. احمد حامدی ، میلاد شیرعلیان، نهال شاکری، بهروز عبادی، غزاله قفلی، شیما لطیفی در این نمایش ایفای نقش خواهند کرد.

 ایازی با اشاره به دعوت هنرمندان سرشناس و اساتید تئاتر کشور برای تماشای این نمایش گفت: نمایش «شبیه شکست» روز گذشته با حضور دو تن از چهره‌‎های شناخته شده و دوست داشتنی هنر تئاتر، تلویزیون و سینما عبدالرضا اکبری و خاطره حاتمی و با صندلی‌های کاملا پر تماشاخانه ماه افتتاح شد. لاز به ذکر است که استقبال از این نمایش در اولین اجرای خود آنچنان خوب بود که برخی‌ از تماشاگران ایستاده نمایش را دنبال می‌کردند. چرا که جای نشستن روی صندلی‌های تماشاخانه ماه نبود.

ایازی افزود: دیگر عوامل این نمایش را نهال شاکری آهنگساز و نوازنده ، مسعود همتیان روابط عمومی، بهروز عبادی دستیار کارگردان، امیر امینی‌نیا مسئول ساخت تیزر و عکاس، کیاناز خان محمدی مدیر صحنه، شقایق قفلی طراح گریم، صمد خانی طراح نور، نیما کریمی طراح پوستر و بروشور، کیانوش ایازی طراح صحنه و حسین عربستانی ساخت دکور تشکیل می‌دهند.

این هنرمند جوان تئاتر کشور با تاکید بر بهره‌مندی هنر تئاتر از مدرنیته گفت: تئاتر امروز ما نیازمند یک کار مدرن و خلاقانه است. حتی اگر با شکست مواجه شود این خلاقیت اتفاق جدید را برای تئاتر ما به وجود می‌آورد. این موضوع واقعه‌ای دو وجهی است. یعنی اگر اتفاق خوبی به وجود بیاید مجدد تکرار می‌شود و اگر آن خلاقیت خوب نباشد تمام خواهد شد. باید از جوانان و تفکرات خلاقانه و نوگرای آنها حمایت کنیم. چرا که موجب رشد درخت‌چه‌ای با شاخه‌های تازه برای تئاتر کشور می‌شود.

ایازی که نامزدی بهترین بازیگری جشنواره نقطه دانشجویی اراک را در کارنامه خود دارد در خصوص تئاتر امروز ایران با اشاره به فعالیت‌های جذاب و نوگرا در تئاتر گفت: سنت‌های تئاتر ما خوب است. اما می‌توانیم این سنت‌ها را با مدرنیته همراه کنیم و به جذابیت آن بیافزاییم. به عنوان مثال فیلم سینمایی«سرو زیر آب» نگاه تازه‌ای به دفاع مقدس دارد. همین امر موجب جذابیت فیلم برای مخاطب شده است. در تئاتر هم چنین است. هنگامی که ما زاویه دید خود به موضوعات مختلف را مشاهده کنیم به آن مطلب جذابیت می‎بخشیم و مخاطب خود را با دنیای جدید خود و با نگرش جدیدی مواجه می‌کنیم.

وی که دستیار کارگردان‌های مطرح تئاتر از جمله اردلان شجاع کاوه و سیروس کهوری‌نژاد نیز بوده است در مورد تازه‌ترین نمایش خود گفت: نمایش «شبیه شکست» به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد. آسیب‌هایی که جامعه مردمی ما بشدت درگیر آن شده‌اند. متاسفانه آمار طلاق در ایران بالا رفته و این موضوع به دلایل عدیده‌ اخلاقی رخ می‌دهد که برگرفته از سطحی نگری مردم به دنیا است. این سطحی نگری در مورد دوست داشتن‌های نمود می‌یابد که به عشق‌های سطحی و زودگذر ختم می‌شود. داستان نمایش ما نیز به این مطلب در سه اپیزود متصل و مربوط به هم اشاره دارد. دغدغه شخصی من از ارائه طرح این نمایش و پی‌گیری‌های مکرر برای تبدیل آن به نمایش‌نامه و اجرای صحنه‌ای به دلیل آن است که درمیان مردم اطراف خود با نمونه‌های بسیاری از این قبیل همواره روبرو می‌شوم. بی‌شک جامعه امروزی مردمی ما پیرامون خود این وقایع را دیده، لمس کرده و با آن آشنایی دارد. اما آیا می‌داند که چرا این رویدادهای تلخ بوجود می‌آیند. ما در این نمایش به دلایل این رویدادهای تلخ می‌پردازیم و سعی در تلنگری به مخاطب داریم تا در رفتارهای روزمره خود با اخلاق و تفکری عمیق‌تر زندگی کنند.

ایازی افزود: نمایش «شبیه شکست» مخاطب را به تفکر در نوع نگره‌هایش به زندگی، به عشق و به دوست‌داشتن‌ها دعوت می‌کند. چرا که هنگام نگاه سطحی به مقوله عشق به نتیجه‌های سطحی دست پیدا می‌کنیم و عواقب جبران ناپذیری همچون قتل، افسردگی، خودکشی و بی‌اخلاقی را در پی خواهد داشت. ما در این نمایش به همین مسائل اما با تفاوتی بسیار عمیق پرداخته‌ایم. چرا که دو شخصیت اصلی داستان ما پیش از ورود به مرحله طلاق بسیار عمیق بهم عشق می‌ورزیدند و صادقانه هم‌دیگر را دوست می‌داشتند. اما در این نقطه از زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که نکات آموزشی و اخلاقی بسیاری را برای زندگی همه مردم بیان می‌کند.

وی با خطاب قرار دادن مسئولان تئاتر کشور گفت: باید از جوانان تئاتری حمایت کنید و واقعا جای خیلی از جوانان خالی است. اگر قدرت داشتم برنامه‌ای می‌ساختم که فقط بچه‌های فارغ‌التحصیل رشته تئاتر در آنجا دیده شوند. از پیشکسوتان و اساتید تئاتر می‌خواهم تا از جوانان تئاتر کشور به ویژه آنهایی که در این عرصه تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند حمایت کنند و اجازه شکوفایی به آنها دهند. از ایازی در پایان گفت: از حامی همیشگی من در تمام امور زندگی یعنی همسرم و حمایت همکارانم در حوزه هنری تشکر ویژه دارم.

گفتنی است، نمایش «شبیه شکست» از۲۹ مرداد الی ۱۸ شهریور در تماشاخانه ماه حوزه هنری هر شب ساعت ۱۹ با طراحی و کارگردانی «کیانوش ایازی» و نویسندگی «شیما لطیفی»روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند برای خرید بلیط از سایت تیوال اقدام نمایند.

درباره نمایش شبیه شکست
۳۱ مرداد ۱۳۹۷