در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | ”مرد بالشی” نگاهی طنزآمیز به موضوعی جدی دارد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 21:27:40
نمایش مرد بالشی | ”مرد بالشی” نگاهی طنزآمیز به موضوعی جدی دارد  | عکس
محمد یعقوبی در معرفی این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه "مرد بالشی" نوشته مارتین مک دونا دارای هشت کاراکتر است که در این اجرا حضور شخصیت های داستان و ماجراهای آن ها به شکل دیگری در اثر مطرح می شود.

وی ضمن یادآوری اینکه این اثر در سال 2004 تولید شده و به اجرا درآمده اظهار کرد: با اعتقاد به اینکه این کار یک اثر خاص است، تصمیم به اجرای آن گرفتیم و فکر می کنم مخاطب در رویارویی با آن فضای تازه ای را تجربه خواهد کرد.
کارگردان نمایش "مرد بالشی" افزود: فرم دیالوگ نویسی و موقعیت پردازی آن به هیچ مکان خاصی اشاره ندارد و با وجود اینکه مک دونا نویسنده ای ایرلندی است، در این نمایشنامه اشاره مستقیم و تاکید چندانی بر روی مکان مشخصی نشده است.
یعقوبی تصریح کرد: در اجرای این اثر پیش از آنکه بخواهم چیزی را به متن اضافه کنم، بیشتر به هرس کردن پرداخته ام زیرا نمایش در اجرای اصلی اش در مدت زمان دو ساعت و نیم اجرا شده که با حذف برخی موارد، زمان اجرای نمایش به دو ساعت رسیده است.
سپس پیام دهکردی که با حضور در این اثر نمایشی اولین تجربه همکاری با محمد یعقوبی را پشت سر می گذارد، اظهار کرد: سال ها بود که علاقه مند بودم همکاری داشته باشیم اما هر بار به دلیل مشغله ها و یا شرایط مختلف این امکان فراهم نشد تا اینکه زمان اجرای "مرد بالشی" نزدیک شد و این امکان به وجود آمد.
وی اذعان کرد: از نظر من نفس هم نفسی با هم نسل اتفاق خوبی است و وقتی با همکاری و همراهی یکدیگر باشد، خوب تر می شود. همکاری در نمایش "مرد بالشی" با محمد یعقوبی نیز تجربه شیرین و دلنشینی است که هرچند کوتاه است، ولی برایم خوشحال کننده است.
دهکردی افزود: من در این اثر نقش سخت و پیچیده ای دارم و در کارنامه چندین ساله ای که در تلویزیون، سینما و حتی تئاتر داشته ام چنین تجربه ای را نداشتم. البته ممکن است مزه و یا رگه هایی از این نقش را در دیگر آثارم چشیده باشم، ولی با این مختصات کاری نداشته ام.
سپس کیخایی که در کارگردانی این اثر با محمد یعقوبی همکاری دارد، تشریح کرد: در آغاز امر تصمیم داشتم این نمایش را در جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه ببرم بنابراین طبیعتا کار را آغاز کردم اما به دلیل نبود تضمین برای اجرای عمومی و همچنین تداخلی که با اجرای نمایش "برهان" به وجود آمد، ترجیح دادم اجرای نمایش "مرد بالشی" را به زمان دیگری موکول کنم.
احمد مهرانفر که پیش از این نیز با محمد یعقوبی همکاری داشته است، گفت: حضور در نمایش "مرد بالشی" و همکاری مجدد با یعقوبی برایم فرصتی است که پس از مدت ها به تئاتر روی آورم و فکر می کنم که با گروه، متن و نقش خوبی به صحنه تئاتر باز می گردم.
وی افزود: معتقدم نقش در این نمایش دشوارترین و پیچیده ترین نقشی است که تاکنون بازی کرده ام.
نوید محمدزاده که از شاگردان قدیمی محمد یعقوبی است، اظهار کرد: حضور در این نمایش سومین تجربه همکاری من با آقای یعقوبی است. ما به عنوان شاگردان وی آموخته ایم که نباید به دنبال این باشیم که با چه کسی کار کنیم، بلکه باید تلاش کنیم در عرصه بازیگری بتوانیم به خوبی به ایفای نقش بپردازیم.
یعقوبی در ادامه درباره همکاری مشترکش با کیخایی تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح اولیه اجرای این اثر با خانم کیخایی بود، سعی کردم در چهارچوب تصمیم وی کار کنم؛ اما با آغاز پروژه به طور طبیعی سلایق شخصی ام را نیز بیان کردم.
یعقوبی با بیان اینکه تماشاگران این اثر در زمان اجرای نمایش "مرد بالشی" تصویر متفاوتی از احمد مهرانفر و پیام دهکردی را شاهد خواهند بود، تصریح کرد: این اثر نمایشی نگاهی طنزآمیز به موضوعی جدی دارد که نقطه اشتراک میان آثار من و متن نمایش "مرد بالشی" همین است. یکی از ویژگی های این کار تاکید بر خشونت و تاثیر آن بر رفتار آدم ها است، زیرا هر یک از افراد داستان، قربانی نوعی خشونت هستند.
"محمدحسن معجونی" که طراحی این اثر را برعهده دارد نیز در پایان گفت: در نتیجه گیری هایم به این نتیجه رسیدم که مثلا فضایی که مربوط به بازجویی است را از بین ببرم، زیرا ممکن بود مربوط به هرجایی باشد. با توجه به مکان نمایشنامه که ایستگاه پلیس است نمی خواستم تصویر آشنا و همیشگی از این فضا برای مخاطب تداعی شود.
گفتنی است، نمایش "مرد بالشی" از 3 خردادماه هر روز غیر از شنبه ها ساعت 20:30 در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.
درباره نمایش مرد بالشی
۰۲ خرداد ۱۳۹۲