در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | "مرگ و دختر جوان" با سه گروه بازیگر آماده می شود
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 15:05:06
نمایش مرگ و دختر جوان |

محمد حسن علمائی کارگردان نمایش «مرگ و دختر جوان» که جزو نمایش های منتخب جشنواره هم آغازبود، از اجرای این نمایش درسالن سایه مجموعه تئاتر شهر خبر داد.
این کارگردان جوان تئاتر که از سال ۹۱ به طور جدی در مقام دستیار کارگردان، بازیگر و کارگردان به فعالیت پرداخته، این روزها برای اجرای عمومی نمایش «مرگ و دختر جوان» آماده می شود.
او از تغییراتی که نسبت به اجرای این نمایش در جشنواره هم آغاز ایجاد کرده می گوید: بازبینی نمایش را پشت سر گذاشته ایم و این روزها کار فشرده تمرین و آماده سازی های فنی را طی می کنیم. این نمایش را سه گروه بازیگر بازی خواهند کرد. کاری که در جشنواره اجرا کردیم تک سویه بود، قرار است اجرای عمومی دو سویه باشد. متن به نسبت اجرای جشنواره خیلی ساده تر و روانتر شده، بازنویسی شده و یک دراماتورژی روی متن انجام دادیم که اجرایی مدرن داشه باشیم. این حاصل ساعت ها تمرین در پلاتو است. یک سال است که به طور متمرکز درگیر این متن هستیم.
محمد حسن علمائی درباره دلیل انتخاب این متن توضیح می دهد: نمایشنامه مرگ و دختر جوان را استادم ایوب آقاخانی معرفی کرد، سال ۹۳ و همان سال در دانشگاه یک اجرای کلاسی از آن آماده کردیم. گرچه بعد از فارغ التحصیلی از تئاتر فاصله گرفته بودم ولی نمایشنامه همواره در ذهنم بود که اگر روزی بخواهم نمایشی روی صحنه ببرم این متن قطعا یکی از گزینه هایم هست. احساس میکردم اجرای این متن در شرایط امروز ما ضرورت دارد و باید دیده شود. این کارگردان تئاتر درباره حضور سه گروه بازیگر در اجرا می گوید: تمرین های هم آغاز با یک گروه بازیگر بود اجرا هم رفتیم ولی متاسفانه از بازی بازیگران خانم راضی نبودم، دو بار بازیگر عوض کرده بودم تا به گروه بازیگرانی که اجرا کردند رسیدم. بعد از جشنواره که برای اجرای عموم برگزیده شد تصمیم گرفتم با سه گروه متفاوت این را اجرا کنم که هر گروه در بازه زمانی مشخص به نوبت روی صحنه بروند. علمائی دلیل این تصمیم را چنین تشریح می کند: دو دلیل داشتم که یکی دلیل عقلانی و دیگری احساسی بود. این متن را خیلی دوست دارم و چند سالی است که درگیرش هستم. نقش خیلی سختی هم هست. این نمایشنامه در مرحله ای دیگر از فاز اجرایی برایم خارج شد و صورت یک امر پژوهشی به خودش گرفت. دوست داشتم پژوهشی بکنم تا ببینم بازیگران در نقش هایی که این قدر تنش دارد و از زیستشان دور است چه می کنند، چه مراحلی را طی می کنند. در عین حال دلیل احساسی هم وجود داشت. گروهی از دوستانم مثل خود من مدت ها آرزو داشتند که روی صحنه تئاتر شهر اجرا کنند. وقتی این فرصت پیش آمد تصمیم گرفتم آن را بین کسانی که می شناسم، دوستشان دارم واین آرزو را دارند تقسیم کنم.
این کارگردان جوان تئاتر در پایان صحبت هایش جشنواره هم آغاز را یک فرصت خیلی بزرگ برای هنرمندان جوان عنوان کرده و می افزاید: برای شخص من فرصت بزرگی شد تا دوباره به تئاتر برگردم، دوباره شروع کنم و به خودم اجازه بدهم که حتی اشتباه کنم. بر این باورم که آدم از اشتباهاتش درس می گیرد. خیلی ممنونم از کسانی که این جشنواره را تهیه و تدارک دیدند و امیدوارم این جشنواره باز هم اتفاق بیافتد. 
و تاکید می کند: تئاتر امروز ما واقعا به جوان هایی نیاز دارد که با نگاه نو و انگیزه بالا اجرا بروند. امیدوارم جشنواره هایی تدارک دیده شوند که جوان ها با حضور در آن یک مقدار احساس تعلق پیدا کنند به مکان و جو و فضایی که دارند در آن زندگی می کنند.

درباره نمایش مرگ و دختر جوان
۰۹ مرداد ۱۴۰۳