در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
مخاطبان گرامی، پیرو اعلام عزای عمومی، به آگاهی می‌رسد اجرای همه نمایشها و برنامه‌های هنری به مدت یک هفته از دوشنبه ۳۱ اردیبهشت تا پایان یکشنبه ۶ خرداد لغو شد.
با توجه به حجم بالای کاری، رسیدگی به ایمیل‌ها ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد، لطفا از ارسال مجدد درخواست خودداری نمایید.
تیوال تئاتر | اخبار | چرا یک نمایش بازتولید شد؟
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 03:35:54
نمایش مرگ فروشنده | چرا یک نمایش بازتولید شد؟ | عکس

نادر برهانی‌مرند در آستانه اجرای نمایش «مرگ فروشنده» گفت: این بدترین دوره‌ای بود که برای اجرای یک نمایش تمرین می‌کردیم.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا،‌ کارگردان نمایش «مرگ فروشنده» با گلایه‌های فراوان گروه از وضعیت تئاتر شهر و مدیریتی تئاتر درباره بازتولید یک اثر قدیمی که حدود 8 سال قبل در تالار «قشقایی» هم اجرا شده بود‌، بیان کرد: در زمان مدیریت آقای نادری بر مجموعه تئاترشهر پیشنهاد این کار مطرح شد که البته ابتدا دو متن از کارهای خودم و همچنین «مردی برای تمام فصول» را پیشنهاد داده بودم‌، اما در نهایت از آنجا که گفتند، قرار بر حمایت نیست‌، ترجیح دادم به بازتولید یک اثر فکر کنم.

برهانی‌مرند: هیچ وقت اینقدر احساس بی‌کسی و بی‌مدیری نکرده بودیم

وی با اشاره به اینکه با وجود بحث‌های منفی که درباره بازتولید مطرح می‌شود این کار یک سنت پسندیده است که توسط گروه‌های حرفه تئاتر انجام می‌شود گفت: پس از چهار ماه تمرین شرایط اجرای این نمایش به گونه‌ای است که «مرگ فروشنده» به عنوان یک اثر جدید روی صحنه می‌آید و بازتولید آن، هم از جهت جزئیات اجرا و هم از جهت حضور بازیگران با اجرای قبل،‌ در بخش‌هایی 180 درجه متفاوت است.

کارگردان نمایش «مرگ فروشنده»که در نشست خبری نمایشش صبح 17 آبان‌ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد‌، سخن می‌گفت، ادامه داد: به جز بازیگران جدیدی که ورود پیدا کردند، این نمایش با توجه به شرایط معاصر در زمان بهتر و مناسب‌تری اجرا می‌شود. ضمن اینکه می‌توانم مدعی باشم بعد از 10 سال اجرای متفاوتی از «مرگ فروشنده» را شاهد خواهید بود.

برهانی‌مرند در پاسخ به اینکه با توجه به مجوز نگرفتن چند تئاتر در چند ماه گذشته آیا بخش‌هایی از «مرگ فروشنده» دچار تغییر یا حذف شده است‌، گفت: امشب قرار است کار ما بازبینی شود و تا الان کسی به ما نگفته بود چیزی را اضافه یا حذف کنیم. هم‌چنین روحیه این گروه به گونه‌ای است که وارد محافظه کاری نمی‌شوند و خوشبختانه کار خود را هم به خوبی بلدیم تا دست کسی آتو ندهیم.

وی درباره اینکه آیا حمایتی برای اجرای این نمایشنامه صورت گرفته است یا خیر، گفت: ما در این کار تنهاییم و از بدیهی‌ترین امکانات از جمله محل تمرین هم محروم بودیم.

برهانی‌مرند با اشاره به تمرین گروهی دانش آموز دبستانی در لابی تئاتر شهر همزمان با تمرین این گروه نمایشی که باعت اخلال در تمرین می‌شد، بیان کرد: با تمام غرورم می‌گویم که این بدترین دوره‌ای بود که برای اجرای یک نمایش تمرین کردیم و هیچ وقت اینقدر احساس بی‌کسی و بی‌مدیری نکرده بودیم، اما همچنان روی پای خودمان تئاتر کار می‌کنیم.

حمیدرضا آذرنگ: دولت‌های ما همیشه تئاتر را به زشت‌ترین شکل ممکن نگاه کرده‌اند

به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگری از این نشست، آذرنگ یکی از بازیگران نمایش «مرگ فروشنده» با اشاره به بحث‌های مطرح شده درباره بازتولید این نمایش گفت: ما به جایی رسیدیم که گاهی از مفاهیم غلط استفاده می‌کنیم. در حالی که این کار با تفاوت‌های زیادی روی صحنه می‌رود و اگر اینطور نبود اصلا چرا باید اجرا می‌شد.

این بازیگر سینما و تئاتر با تاکید بر اینکه اجرا کردن یک اثر به شکلی که در گذشته هم اجرا شده، هیچ کمکی به تئاتر نمی‌کند‌ در ادامه به وضعیت تئاتر کشور اشاره و اظهار کرد: ما همیشه بدهکار بوده‌ایم و دولت‌ها طلبکار و دولت‌های ما برخلاف دیگر کشورهای دنیا تئاتر را به ضعیف‌ترین و زشت‌ترین شکل ممکن نگاه کردند.

آذرنگ با بیان اینکه قد و قامت تئاتر آنقدر کوتاه شده که آدم از آن خجالت می‌کشد‌، ادامه داد: البته این از انفعال ماست که همه چیز را گردن مدیران می‌اندازیم، چون باید پرسید این مدیران را چه کسی به این شکل و روز انداخته است؟!

وی با اشاره به اینکه ما با خمودگی و عدم حق خواهی با مدیران انفکاک ایجاد کرده‌ایم،‌ افزود: اشکال آنجاست که برای یک اتفاق بزرگ خانه کوچکی راه می‌اندازیم و خانه‌ای به این کوچکی نمی‌تواند خانه تئاتر شود‌؛ خانه‌ای که سال گذشته برای یکی از جشن‌های خود جلسه‌ای برگزار کرد تا بر سر این بحث کند که چرا خودکار شش هزار تومانی به داوران هدیه دهند؟!

او با اشاره به وضعیت بازسازی تئاتر شهر‌، ادامه داد: این ساختمان بنایی است که قدمت تاریخی دارد و میراث فرهنگی باید طراحی و مرمت آن روی آن کار کند، نه اینکه از بودجه تئاتر برای کارهای سخت افزاری هزینه شود.

رحیم نوروزی: ریه‌های ما در این گرد و خاک از بین می‌رود

رحیم نوروزی، یکی دیگر از بازیگران نمایش «مرگ فروشنده» هم در این نشست ضمن گلایه از اینکه همواره به جای پرداختن به مباحث فنی تئاتر‌، بودجه و مشکلات دیگر مطرح می‌شود، گفت: ما از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید‌؛ بودجه پیشکش، ریه‌های ما در این گرد و خاک و کثافتی که در تئاتر شهر وجود دارد‌، در حال از بین رفتن است.

وی با اشاره به اینکه نگاه اقتصادی به تئاتر ندارد و برای این کار هم پولی دریافت نکرده است، بیان کرد: من نه خانه تئاتر را قبول دارم، نه اداره هنرهای نمایشی را و نه اصلا مدیریت را می‌فهمم. فقط می‌فهمم که اجرا و تئاتر روی صحنه اتفاق می‌افتد.

نوروزی با تاکید بر اینکه بهتر است نگاه اقتصادی به تئاتر را از این هنر دور کنیم‌، گفت: وقتی بلیت 45 هزار تومانی برای اجرا در تئاتر شهر آن هم شبی دو اجرا از مردم گرفته می‌شود، می‌بینیم که نگاه کاسبی حاکم شده بنابراین شاید بهتر است تمام آنهایی که دنبال چنین رویکردی هستند بروند سینما ‌«آتش بس2» و «شهر موش‌ها3» بسازند.

محمودرضا رحیمی: قانقاریا به گردن رسیده....

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این نشست، محمود رضا رحیمی یکی دیگر از بازیگران «مرگ فروشنده» با اشاره به مشکلاتی که در تئاتر خصوصی به وجود آمده است، گفت: وارونگی در این بخش بیشتر توسط گروهی به وجود آمد که بیشترین اجرا را در خارج از کشور داشت. در واقع آن‌هایی که به دنبال گیشه و سوپر استار در تئاتر بودند این هنر را نابود کردند، چون تئاتر خصوصی در تمام دنیا حداقل به معنی قرار دادن سالن در اختیار هنرمندان است.

او همچنین ادامه داد: اینکه اداره کل هنرهای نمایشی از مسئولیت شانه خالی می‌کند‌، کار عقلانی صورت نمی‌گیرد‌،اتاق فکر وجود ندارد‌ و آموزش در تئاتر منفعل است بر همه ما محرز است، اما صحبت کردن درباره این مباحث دیگر بی‌فایده شده است.

وی با بیان اینکه تئاتر شهر تئاتر معیار ایران است و اتفاقی که در آن در حال رخ دادن است و با آن به شکل یک تئاتر خصوصی کوچه بازاری برخورد می‌شود غلط است‌، از نمایشنامه‌خوانی‌هایی که در روزهای ابتدای ماه محرم باعث تعطیلی هفت روزه تمرینات این گروه شد‌، گلایه کرد؛ مخصوصا اینکه این نمایشنامه خوانی‌ها تماشاگر زیادی هم نداشتند.

در این نشست که داریوش موفق و آسیه ضیائی هم به عنوان دیگر بازیگران گروه حضور داشتند، حمیدرضا نعیمی با تاکید بر اینکه اجرای نمایشنامه‌های خارجی باعث تقویت تئاتر می‌شود‌، درباره وضعیت تئاتر هم بیان کرد: دستتان درد نکند، چون بالاخره دوستان به هدفی که می‌خواستند رسیدند. الان قانقاریا به گردن رسیده است و فقط سر را جدا کنند.

او همچنین گفت: هشت سال دولت بی‌فرهنگ احمدی‌نژاد تئاتر را به اینجا رساند و تا به امروز هم دولت فرهنگی روحانی نتوانسته تئاتر را از این گور بیرون بیاورد.

درباره نمایش مرگ فروشنده
۱۹ آبان ۱۳۹۳