در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | شرایط برای تولید یک اثر با کیفیت و استاندارد دشوارتر شده است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 11:41:50
نمایش منتیدا | شرایط برای تولید یک اثر با کیفیت و استاندارد دشوارتر شده است | عکس

تهیه‌کنندگان نمایش «منتیدا» معتقدند که در هر اثر باید ارزش و احترام بیشتری به وقت و انرژی مخاطب ارزشمند این روزهای تئاتر که سرمایه‌های اصلی این هنر هستند گذاشته شود.

این روزها تئاتر در شرایط تقریبا دشواری قرار گرفته است؛ کمتر کسی به عنوان تهیه‌کننده پای به میدان می‌گذارد و همه مسئولیت‌ها را به دوش می‌کشد. علاوه براین، هزینه‌ها و درآمدها در تئاتر ریسک بسیار بالایی دارد که تقریبا برای هیچ سرمایه‌گذاری این امر قابل قبول نیست. با این وجود هنوز هستند افرادی که عاشقانه در این مسیر قدم برمی‌دارند و هدف اصلی‌شان رضایت مخاطب است.

احسان اصغری و حمیدرضا نورزاده دو نفر از تهیه‌کنندگان جوان تئاتر از این دست افراد که هستند که در رابطه با شرایط فعلی تولید یک اثر نمایشی به بحث و گفتگو پرداختند.

در ادامه متن کامل این گفتگو را می‌خوانید:

***به عنوان تهیه‌کنندگان تئاتر در حال حاضر دغدغه شما از روی صحنه رفتن یک اثر چیست؟

حمیدرضا نورزاده: فکر می‌کنم یک نمایش در ابتدا باید یک حرفی درون خودش داشته باشد؛ یعنی تماشاگر را به تفکر وادار کند یا از سوی دیگر باعث سرگرم شدن و حال خوب تماشاگر شود و به نظرم زمانی این اتفاق درست است که تماشاگری در هنگام خروج از سالن، دغدغه معرفی و پیشنهاد این اثر به دوستان و نزدیکان خودش را پیدا کند.

احسان اصغری: دغدغه‌ من برای یک نمایش در ابتدا این است که دردی از جامعه درون نمایش وجود داشته باشد که تماشاگران پس از تماشای نمایش کمی به فکر فرو روند و برای لحظه‌ای با خود خلوت کنند؛ همچنین از درد جامعه کاسته شود و جامعه را به سمت و سوی پیشرفت هدایت کند.

***فکر می‌کنید یک نمایش خوب باید چه چیزی به مخاطب خود بگوید؟

حمیدرضا نورزاده: یک نمایش خوب می‌بایست برای تماشاگر خود ارزش و احترام بسیاری قائل باشد و برای هر ثانیه از وقت آن شخص فکر کند؛ زمانی که فکر درست پشت نمایش باشد، قطعا اتفاقات درست و دقیقی در انتظار مخاطب است و فضا و مفهوم درست به مخاطب انتقال پیدا می‌کند.

احسان اصغری: از نگاه من همین موضوع که نمایش بتواند تماشاگران را کمی از زندگی یکنواخت دور کند و لحظه‌های مفرحی برایشان بسازد و کمی آنها را به فکر فرو ببرد قطعا می‌تواند به یک نمایشی تبدیل شود که حرفی برای گفتن دارد.

***شما در آثار اخیر خود چه مقدار این موضوعات را رعایت کردید؟

حمیدرضا نورزاده: تلاش ما در گروه تهیه و تولید بر این بوده که در هر اثر ارزش و احترام بیشتری به وقت و انرژی مخاطب ارزشمند این روزهای تئاتر که از نگاه من سرمایه‌های اصلی ما هستند گذاشته شود و امیدوارم در رابطه با تحقق آن نیز عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشیم.

احسان اصغری: طبیعتا انسان به سمت آرمان‌های خود پیش می‌رود و من به شخصه نیز از این امر مستثنی نیستم و همیشه متن نمایش برام ارزشی دوچندان دارد.

***فکر می‌کنید شرایط چه مقدار برای روی صحنه رفتن نمایش مهیا است؟

حمیدرضا نورزاده: روز به روز و با گذشت زمان شرایط برای تولید یک اثر با کیفیت و استاندارد دشوارتر خواهد شد اما عشق و انگیزه من نسبت به تولید یک اثر نمایشی باعث شده است که با وجود تمام چالش‌های موجود در این مسیر به هدف خود ادامه داده و تمام تلاشم را برای تولید یک اثر خوب انجام دهم.

احسان اصغری: به طور کلی برای روی صحنه رفتن یک نمایش مراحل مختلفی باید طی بشود؛ این مراحل در حالت عادی معمولآ نسبت به کیفیت اجرا نیاز به صرفِ هزینه‌های متعدد و زمان است. بنابراین در شرایط فعلی اقتصادی این هزینه‌ها قابل توجه است. همین امر تولید یک نمایش را با چالش‌های متعددی روبرو می‌کند اما بدون شک با عشق به کار و امید بیشتر به هدف خود ادامه می‌دهیم.

***آیا این روزها مخاطب برای خرید بلیت تئاتر سخت‌گیری بیشتری می‌کند؟

حمیدرضا نورزاده: در شرایط فعلی این اتفاق رخ داده است که با توجه به وضعیت اقتصادی، من به مخاطبان تئاتر حق می‌دهم که در انتخاب نمایش و خرید بلیت سخت‌گیری لازم را داشته باشند و نمایش‌های خوب و با کیفیتی را به تماشا بنشینند. بدون شک این اتفاق موجب تولید نمایش‌هایی با کیفیت‌تر خواهد شد که قطعا این امر باعث خوشحالی است.

احسان اصغری: شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد اما تجربه ثابت کرده است که مخاطب آثاری را که دوست داشته باشد حتی برای چندمین بار بلیت خریداری کرده و به تماشای آن خواهد نشست.

***برنامه کاری شما برای ماه‌های آینده چیست؟ اثری را آماده اجرا دارید؟

حمیدرضا نورزاده: بله، پس از نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» مجددا در یک همکاری مشترک با احسان اصغری عزیز از خرداد ماه سال جاری با یک گروه جوان و پرانگیزه همکاری خود را آغاز کردیم که منجر به تولید نمایشی کمدی و خانوادگی به نام «منتیدا» شده است که تمام تلاش گروه اجرایی بر کیفیت کار چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ محتوا بوده است و امیدواریم که اتفاقات خوبی برای این نمایش رخ دهد و با استقبال مردم عزیز و جامعه هنری روبرو شود. کارهای دیگری نیز در مرحله پیش تولید است که به زودی تاریخ اجرا آنها مشخص خواهد شد.

احسان اصغری: همانطور که دوستم عزیزم حمیدرضا نورزاده گفت، نمایش «منتیدا» با تلاش فراوان یک گروه با انگیزه تولید شده است و هرکسی در جایگاه خود تلاش کرده است که نمایش با کیفیتی در قالب یک اثر نمایشی تولید شود. امیدوارم موفق بوده باشیم.

***سخن آخر…

حمیدرضا نورزاده و احسان اصغری: به امید موفقیت نمایش «منتیدا» و آینده‌ درخشان در این هدف

منبع: صباخبر

درباره نمایش منتیدا
۰۳ آذر ۱۴۰۲