در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | نقد و بررسی نمایش «مسی سیتی»
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 21:09:45
نمایش مِسی سیتی | نقد و بررسی نمایش «مسی سیتی» | عکس

جلسه نقد نمایش با حضور علی جعفری منتقد تئاتر، امید طاهری نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر و عوامل نمایش برگزار شد.

به گزارش نقد تئاتر، جلسه نقد و بررسی نمایش مسی سیتی اثر مشترک میثم عبدی و مهدی سدهی ساعت ۲۰:۳۰ پنج شنبه ۹ تیرماه با حضور علی جعفری منتقد تئاتر، امید طاهری نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر و عوامل نمایش در موسسه ماهتاب هنر شهر کاشان برگزار شد.

در این جلسه علی جعفری با اشاره به اینکه تماشای چنین نمایشی خیلی لذت بخش است، گفت: تئاتر کار کردن در همه جای دنیا کار آسانی نیست. در ایران و برخی کشورهای دیگر به دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … کار سخت تری است و در شهرهای دیگر به غیر از تهران یک پله سخت تر می شود.

وی افزود: تئاتر در شهرستان ها از تولید گرفته تا عرضه، پیدا کردن مخاطب و مجاب کردن آنها به تماشای نمایش، سخت است و لازم می دانم از گروه اجرایی به خاطر تلاششان تقدیر کنم.

جعفری در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اینکه این نمایش هم مخاطب را خنداند و هم توانست با او را ارتباط برقرار و تا پایان اجرا با خود درگیر کند، گفت: نمایشنامه یک متن کاملا سیاسی است و به ما نشان می دهد که چقدر آدم هایی که در سطوح بالا قرار گرفته اند آدم های مبتذل، سطحی و پوچی هستند.

امید طاهری نیز در این جلسه گفت: اتفاقی که اینجا شاهد بودیم از نظر من ادامه تجربیات میثم عبدی در یک فضای دیگر و با یک تیم دیگر است که نتیجه مطلوب و قابل قبولی شده است.

وی با اشاره به اینکه انسجام خوبی در اثر از طراحی تا بازی ها و ماهیت کمیک اثر اتفاق افتاده است، افزود: کمدی ژانر سختی است و گرچه همیشه زیر سایه تراژدی بوده اما همواره ثابت کرده که در ارتباط با جامعه و انتقال محتوای ذهنی کارگردان و گروه اجرایی یک گام جلوتر از تراژدی  است.

این منتقد تئاتر در ادامه افزود: در این نمایش ما شهری را می بینیم که یک مقام ارشد دارد که حماقت های او از همان ابتدا رو می شود و تماشاگر در موقعیت فراتر از کاراکتر قرار می گیرد و از همان ابتدا این قرارداد کمدی شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه نمایشنامه بسیار درخشانی است و بازنویسی و کارکردنش در زمانه اکنون مزیتی است و توانسته به خوبی با مخاطب ارتباط بگیرد، گفت: هر متنی شکل و فرم مطلوب اجرای خودش را که می تواند در بالاترین ظرفیت خود را به مخاطب برساند پیشنهاد می کند اما هیچ کارگردانی مجذوب شکل و فرمی که متن پیشنهاد می دهد نیست که اگر چنین باشد تمام مکبث هایی که اجرا شده باید یک کل می بودند. اما اینگونه نیست. کارگردان فرم و شکلی که در ذهن خودش است به متن تحمیل می کند تا به فصای دیگر برسد.

طاهری اضافه کرد: میثم عبدی تجربه زیادی در کار کمدی دارد و در تمام کارهایش یک فرمی از اجرا دارد که امضای خودش است و سراغ هر متنی که می رود همین است

درباره نمایش مِسی سیتی
۱۱ تیر ۱۴۰۱