در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | گفتگو با احسان جانمی، کارگردان نمایش بیداری به وقت خون
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:04:55
نمایش بیداری به وقت خون | گفتگو با احسان جانمی، کارگردان نمایش بیداری به وقت خون  | عکس

نمایش  بیداری به وقت خون به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی به مناسبت هفته هنر اصفهان، از ۳ اردیبهشت ماه ١۴٠٢ ساعت ١٩ در سالن اصلی تالار هنر اصفهان روی صحنه رفته است. این اثر پیش تر و در  سی و دومین جشنواره تئاتر استان اصفهان به عنوان اثر برگزیده موفق به دریافت جایزه در هفت بخش گردیده بود،  در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نیز با دریافت شش جایزه به عنوان اثر برگزیده و در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با  کاندیداتوری در دو بخش  نیز حضور داشته است. نمایش بیدارى به وقت خون ، با بررسى برهه اى خاص از تاریخ شهر اصفهان، هم اکنون در مرکز تخصصى هنرهاى نمایشى در حال اجراست.

به نظر شما لزوم اجراى آثار فولکلور با مضمون داستان هاى بومى تا چه حد در تئاتر حس مى شود؟

به نظر من نمایش بیدارى به وقت خون یک نمایش با مضمون بومى نیست ! البته که این نمایش در بطن زندگى مردم اصفهان روایت مى شود و درباره زاینده رود است اما نباید این مسئله ى مهم را از خاطر برد که همیشه مهم ترین و اثر گذار ترین نمایشنامه هاى جهان با مضامین به نظر بومى یا مربوط به واقعه اى خاص، بسترى مناسب براى حرف هاى جهانى و همه شمول هستند. بنده در این نمایش با در نظر گرفتن بوم اصفهان و با دستاویز کردن برهه ى جنگ جهانى و اشغال شهر اصفهان  توسط قواى روس و انگلیس، در حقیقت سعى در پرداختن به هدف اصلى ، یعنى وجوه روانشناختى و جامعه شناسى مردم اصفهان داشتم که بخشى از کل ملت ایران هستند ؛ اینکه ملت ایران چه واکنشى در برابر ظلم و ستم و استعمار  داشته اند . همچنین باید توجه داشت مسئله ى زاینده رود امروز دیگر یک مسئله ى ملى ست و به اصفهان محدود نمى شود ؛ خوزستان ، چهار محال بختیارى ، یزد و به طور کلى فلات مرکزى ایران را در بر مى گیرد‌؛ همه ى این مسائل، بیدارى به وقت خون را به نمایشى جذاب براى همه مردم ایران تبدیل کرده. این نمایش در شهر هاى مختلف ایران با استقبال مخاطبین تئاتر مواجه شد.

طى سال هاى اخیر نمایش بیدارى به وقت خون موفق به کسب چندین عنوان و جایزه در جشنواره هاى فجر و مقاومت شد؛ ازچه شیوه هاى اجرایى در شکل این اثر نمایشى استفاده شده است؟

بنده در ساخت اثر تلاش بر استفاده یک فیوژن و در واقع تلفیق سبک ها داشتم؛ استفاده همزمان از نمایش ایرانى به همراه تکنیک هایى نظیر تئاتر اپیک آلمان بویژه در بخش طراحى صحنه، آشنایى زدایى ها و بیگانه سازى هاى پى در پى سبب بستر سازى مناسب جهت رساندن مضمون اصلى اثر شدند. در واقع با کمک طراحى صحنه و همچنین استفاده از المان و نشانه، گردآورى  صحنه هاى گوناگون با حوادث و مکان هاى مختلف در طول زمان اجراى اثر میسر گردیده و البته طراحى نور هم سبب ایجاد یک هارمونى و هماهنگى در طول نمایش شده است.

بیدارى به وقت خون یکصد و یازدهمین اثر نمایشى گروه کاوش است ،نحوه ى تعامل شما با عوامل و بازیگران در بیدارى به وقت خون به چه شکل بوده؟ 

گروه کاوش از سال ٨٠ فعالیت خود را در اصفهان اغاز کرده است ، بعد از حدود پنج سال پس از آغاز فعالیت خود در زمینه ى هنرهاى نمایشى این گروه را تاسیس کردم و این گروه محل بازى و هنرنمایى بازیگران بزرگى در اصفهان بود. بسیار بازیگرانى بودند که در این سال ها همچنان همراه گروه هستند و بازیگرانى که به گروه هاى دیگرى رفتند. گروه کاوش در حال حاضر یکى از بزرگترین گروه هاى اجرایى در کشور است حدود ٨٠ عضو پیوسته و ١٥ عضو دائم که اعضاى اصلى گروه هستند. خوشحالم که در طى این سالها گروه و کارگردان مانند یک خانواده حرف مرا مى فهمند و کاملا با قلق بازى و زیست هنرى آنها آشنا هستم؛ در کاوش هدف اصلى کار کردن براى لذت بردن از خود تئاتر است. در این روزگار که تئاتر رقباى بسیارى دارد و اصلى ترین رقیب هم فضاى مجازى ست، در طول زمان ثابت شده است که حتى با از رونق افتادن سینما و تلویزیون، مردم همچنان تئاتر را دوست دارند؛ چون تئاتر اصیل است ؛ تئاتر نجیب زاده ایست که همیشه در سکوت و آرامش راه خود را حدود ٢٥٠٠ سال است که طى کرده است . چیزى جلودار این سیر چند هزار ساله نیست حال آن عامل، جنگ باشد یا کرونا و بیمارى و موانع دیگر؛ تئاتر همچنان ارتباطش را با مخاطب از دست نداده ست. در حال حاضر کاوش یک گروه ریشه دار با مخاطبین بسیار است و من به عنوان یکى از اهالى تئاتر در اصفهان وظیفه خود مى دانم تا همیشه براى دوستداران تئاتر نمایش هاى درخور ، دغدغه مند و با کیفیت تولید کنم. به لطف خدا تا اینجا با کمک دوستان و همراهانم موفق بوده ام.

در این نمایش در بخش گریم از جناب آقای صادقى و گروهش استفاده کردیم . در طراحى لباس خانم شفق کاظمى ما را یارى کردند و در موسیقى محمد نادرى و گروهش ما را همراهى کردند. جناب آقاى رسول هنرمند و سرکار خانم مائده وحید ، خانم الهام رضایى و خانم رزیتا کروندى و آقاى امین پناهى ، آقاى محسن احمدى نیک، آقاى حسین نصر اصفهانی و آقاى محمد جواد پاکنژاد و آقاى مهدى هادیان و تعداد دیگرى از بازیگران به ایفاى نقش پرداختند. طراحى نور و صحنه اثر را شخصا بر عهده داشتم همچنین دستیاران من، صفیه اشجع و محمد حسین سلطانى و بقیه عواملى که ما را در ساخت نمایش همراهى کردند.

باید اذعان داشت دفتر تخصصى هنر هاى نمایشى سازمان فرهنگى شهردارى اصفهان براى باز تولید این اثر نمایشى به مناسبت هفته ى فرهنگى اصفهان کمک هاى شایانى داشتند. در آخر ضمن تشکر از شما و مخاطبین عزیز ، تئاتر هیچ وقت تعطیل نمى شود ، همانطور که ٢٥٠٠ سال ادامه داشت و بعد از ما هم ادامه خواهد داشت حتى با غلبه ى فضاى مجازى و رسانه هاى دیگر.

گفتنی است سید محمدرضا نیلی پور به عنوان مدیر تولید. مهنوش امیری، سحر سلیمیان به عنوان منشی صحنه. محمد خسروی به عنوان مدیر صحنه، مهدی ‌صادقی به عنوان طراح گریم، نرگس بسحاق و مرتضی صادقی مجری گریم. شفق کاظمی به عنوان طراح لباس، کیمیا هنرجو به عنوان طراح پوستر، ابراهیم صداقتی به عنوان مدیر روابط عمومی مهدی کیانی به عنوان مشاور رسانه، علی نوروزی به عنوان طراح تیزر و محمد نادری به عنوان آهنگساز  سایر عوامل این نمایش هستند. مخاطبان اصفهانی برای رزرو بلیت این نمایش می توانند به  صورت اینترنتی و بیست و چهار ساعته یا به شکل حضوری از گیشه تالار هنر اصفهان  اقدام به خرید بلیت نماید.

درباره نمایش بیداری به وقت خون
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲