در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | «کمدی استشمامات» چگونه نمایشی است؟
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 20:42:59
نمایش کمدی استشمامات | «کمدی استشمامات» چگونه نمایشی است؟ | عکس
میثم عبدی که پس از سه سال نمایش «کمدی استشمامات» را به صحنه می‌برد‌، گفت: باید به لحاظ آکادمیک روی کمدی سرمایه‌گذاری کنیم، چرا که مردم با وجود داشتن مشکلات مختلف به خندیدن نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کارگردان تئاتر که با همراهی احسان کرمی ‌، جواد مولانیا‌، نازنین کریمی ،‌ مجید رحمتی‌ و عباس جمشیدی در نشستی حاضر شده بود با اشاره‌ به پیشینه‌ی گروه تئاتر «اشتباهات» عنوان کرد: گروه تئاتر «اشتباهات» کارش را از سال 76 با حضور 10 نفر شروع کرد.

او یادآور شد: اولین کار ما سال 79 به نام «کمدی افتضاحات» به صحنه رفت، سال بعد از آن براساس داستان اختراع تلفن نمایش «کمدی ارتباطات» را کار کردیم، اتفاق جالب در «کمدی ارتباطات» این بود که در اخبار مطرح شده بود که درایتالیا یک نفر همزمان با گراهانبل تلفن را اختراع کرده بود و ما از این ایده و تضاد در کارمان استفاده کردیم، سال 82 هم این نمایش را در سالن «خورشید» تئاتر شهر اجرا کردیم.

عبدی ادامه داد: در سال 83 «کمدی اکتشافات» را براساس داستان کشف آمریکا به صحنه بردیم و بعد از آن «کمدی ارتفاعات» را براساس داستان اختراع هواپیما اجرا کردیم.

او درباره اجرای نمایش «کمدی استشمامات» توضیح داد: بعد از این چند کار، گروه ما تصمیم گرفت بعد از داستان‌های اختراعات و اکتشافات به سراغ داستان‌های بزرگ دنیا برود و برای همین براساس داستان «دماغ» نیکولای گوگول نمایشنامه «کمدی استشمامات» توسط امید طاهری که نویسنده ثابت گروه تئاتر اشتباهات است نوشته شد. البته این متن تنها با نگاهی به داستان دماغ نوشته شده است اما سعی مان این بوده است که فضاهای آن داستان مثل وحشت و گروتسک را در کارمان حفظ کنیم، در واقع ما این داستان را در یک محیط اجتماعی روایت می‌کنیم.

این کارگردان با اشاره به اجرای «کمدی استشمامات» در بیست و نهمین تئاتر فجر گفت: سال 89 «کمدی استشمامات» در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد اما در آن زمان سالن پارک لاله که سالن مخصوص کودکان بود را برای اجرا به ما دادند که باعث شد در اجرایمان با مشکلات زیادی مواجه شویم، چون روز اجرای جشنواره خانواده‌های زیادی به همراه کودکانشان به دیدن کار ما آمدند. در صورتی که این نمایش اصلا برای کودکان مناسب نیست. من از سال 89 به دنبال اجرای این کار هستم و تا همین امروز هم با این که همه چیز برای اجرایمان قطعی شده است، نگرانم که اجرایمان کنسل نشود، من واقعا نمی‌دانم که بقیه گروه‌ها چطور اجرا می‌گیرند.

او افزود: در این سال‌ها خیلی‌ها که شان‌شان بیشتر از من است مثل کوروش نریمانی‌، نادر برهانی مرند نتوانستند اجرای عمومی داشته باشند. برای من هم اجرای عمومی بسیار مهم‌تر از حضور در جشنواره است. الان هم سالن‌های زیادی در حال اضافه شدن به تئاتر ما است، اما اینکه چگونه می‌توان در این سالن‌ها اجرا رفت مشخص نیست.

کارگردان «کمدی ارتباطات» تصریح کرد: آدم‌هایی که مافیای بزرگی در تئاتر هستند و دارای یکسری زیرشاخه‌هایی هستند می‌توانند اجرا داشته باشند. یعنی اگر به این گروه ‌ها متصل باشید می‌توانید اجرا بروید اما چون ما هیچ وابستگی به جایی نداریم سرمان بی‌کلاه مانده است.

عبدی درباره بازیگران «کمدی استشمامات» توضیح داد: بعد از نمایش «کمدی ارتفاعات» تصمیم گرفتم که به غیر از بازیگران گروهمان از بازیگران دیگری هم برای اجرا دعوت کنیم.

او با اشاره به اهمیت کمدی در تئاتر افزود: واقعا ما به لحاظ آکادمیک روی کمدی سرمایه گذاری نکرده‌ایم. مردم در شرایطی که دچار مشکلات و بحران هستند احتیاج به خندیدن دارند. من امیدوارم تئاتر از گونه‌ای که ما کار می کنیم بیشتر شود چون الان واقعا یکسری کارهای اجرا می‌شوند که اصلا هیچ فایده‌ای برای جامعه ندارند، کارهایی که وقتی آن‌ها را می‌بینیم اول فکر می‌کنیم ما چیزی از آن متوجه نشدیم اما وقتی به دوستانمان هم می‌گویم می بینیم آن ها هم چیزی نفهمیدن!

عبدی با اشاره به استقبال تماشاگران از «کمدی استشمامات» تصریح کرد: ما در اجرایی که در جشنواره تئاتر فجر داشتیم مخاطبان خیلی زیادی داشتیم به طوری که حدود 70 نفر هم پشت در سالن ماندند، ما مخاطبان خودمان را داریم اما به ما سالن نمی‌دهند، به کسانی سالن می‌دهند که برای آوردن تماشاگر بلیت مهمان پخش کنند.

به گزارش ایسنا،در بخشی دیگر از این نشست بازیگران «کمدی استشمامات» هر یک درباره حضورشان در این نمایش و نقش‌شان توضیحاتی ارائه کردند.

احسان کرمی درباره نقش خود در این نمایش گفت: من در «کمدی اشتشمامات» نقش شهردار را بازی می‌کنم. این شخصیت جزو معدود کارکترهایی در نمایش است که اسم مشخصی دارد اما کمترین بار کمدی در این نمایش روی نقش شهردار است.

عباس جمشیدی درباره نقش خود توضیح داد: من در این کار نقش یک دکتر را بازی می‌کنم که در واقع اصلا دکتر نیست در حقیقت در این نمایش بیشتر آدم‌ها سرجای خودشان قرار نگرفته‌اند و کارهایی را انجام می‌دهند که آن را بلد نیستند.

جواد مولانیا درباره نقش خود گفت: من نقش یک کافه‌چی را بازی می‌کنم. این نقش برخلاف شخصیت‌های دیگر نمایش نقش جدی است و در واقع تنها کارکتر متفکر این سرزمین است، او در جاهایی دچار شک است و در جاهای دیگر با یقین عمل می‌کند.

نازنین کرمی هم درباره حضورش در این کار گفت: من نقش دوشیزه پلانتون را بازی می‌کنم. او یک خبرنگار است و در این شخصیت واقعا کار یک خبرنگار را انجام می‌دهد. به هر حال هر سرزمینی و هر ناکجا آبادی احتیاج به خبرنگار دارد، من هم امیدوارم خبرنگار‌هایی که به دیدن این نمایش می‌آیند از این نقش راضی باشند.

محمد رحمتی هم در این‌باره توضیح داد: من نقش بازرس را در «کمدی استشمامات» بازی می‌کنم نقشی که نماد نیروی نظامی این شهر است، البته این شخصیت تنها کاری که انجام نمی‌دهد وظیفه اصلی‌اش است.

به گزارش ایسنا، نمایش «کمدی استشمامات» از 12 دی تا 7 بهمن در تالار گوشه فرهنگسرای نیاوران ساعت19 به صحنه می‌رود.
درباره نمایش کمدی استشمامات
۲۱ دی ۱۳۹۲