در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | «فقط چهل روزه بودم» رنجِ فقدان است در عاشقانه ای سایکوسوماتیک
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:40:35
نمایش فقط چهل روزه بودم | «فقط چهل روزه بودم» رنجِ فقدان است در عاشقانه ای سایکوسوماتیک | عکس

این روزها نمایش «فقط چهل روزه بودم» در سالن سایه در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه مشغول اجراست. این نمایش با متنی از مسعود هاشمی نژاد، کارگردانی مسعود طیبی و تهیه کنندگی سمیه طیبی، به زندگی عاشقانه یک زوج با پستی و بلندی ها و فراز و فرودهای عاشقانه آنها در کشاکش جریان های زندگی و کار و تلاش و حسادت ها در بستری سورئال می پردازد که سعی کرده تا لحظات عاشقانه را با تمام التهاب ها و شیرینی های توأمان آن از زاویه دیگر ببیند.

این نمایش، زندگی زنی را روایت می کند که همسر نویسنده اش پس از گذشت چهل روز از مرگ او، با روحش در منزل مشترکشان زندگی می کند. مضمون کار تازه مسعود طیبی، اختلال روان تنی است که با نام علمی سایکوسوماتیک شناخته می شود؛ سایکوسوماتیک آن دسته از دردهای جسمی هستند که ریشه روانی دارند. به عبارت دیگر رنج های روانی فرد به مرور زمان و به تدریج به جسم سرایت کرده و بیماری های جسمی را نیز به وجود می آورد.

مخاطبین در این نمایش می توانند با فرم های طراحی شده مفهومی روی صحنه، در جریان بازی بازیگران قرار گرفته و از موضع همدلانه با آنها همراه شوند. دکور و طراحی صحنه انتزاعی و جذاب و همچنین طراحی نور دقیق و منطبق با روح و فضای داستان سبب شده تا مخاطب خود را بیشتر در بستر فضای داستانی تصور کند. اتفاقات روزمره ای که در خانه اتفاق می افتند در تلاقی با فضای صحنه که شبیه غسالخانه طراحی شده، در مجموع به عناصر خیال دامن می زنند و درونیات زنی را در فقدان معشوقش پیش چشمان مخاطب می آورند.

گفتنی است «فقط چهل روزه بودم» در اردیبهشت ماه ۹۸ پس از پذیرفته شدن در جشنواره تئاتر دانشگاهی در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و بعد هم امکان اجرا‌ی آن در تماشاخانه ماه حوزه هنری و سالن سایه تئاترشهر شکل گرفت. در حال حاضر نیز سالن «سایه» تئاتر شهر میزبان این اثر ارزشمند است.

این نمایش با رعایت کامل و دقیق پروتکل های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا و شیوع کرونا همراه است و عوامل آن تلاش کرده اند تا در عین حال که به بستر و فضای تماشای نمایش توسط مخاطب خلل وارد نشود، سلامت تماشاگران نیز با حفظ فاصله گذاری دقیق در حین تماشای نمایش و رعایت مجدّانه دستورالعمل های بهداشتی مانند تعبیه تونل ضدعفونی و تب سنجی در بد ورود به سالن نمایش حفظ گردد. بنابراین زمینه اطمینان خاطرِ مخاطبان برای ۴۵ دقیقه آرامش به منظور تماشای اجرای این نمایش فراهم شده تا علی رغم احتمال ضرر مالی برای این گروه نمایشی و کم شدن بیش از پیش سود اقتصادی عوامل در جریان رعایت فاصله گذاری ها، سلامت مخاطبان در حد مقدور و توانِ ممکن تضمین شود.

سایر عوامل نمایش عبارتند از:
دستیار کارگردان: حامد جبارزاده، منشی صحنه: بهناز نادری، طراح صحنه: سعید آرین مجد، طراح نور: مجتبی گیویان، طراح گریم: امیر قادری، مجری طرح: صادق زارعی، عکاس: رضا جاویدی، صادق زارعی، روابط عمومی و تبلیغات: سمیه طیبی، طراح پوستر و بروشور: امیر رجبی، طراح تیزر: امیر حسین رکنی

نمایش ۴۵ دقیقه ای «فقط چهل روزه بودم» از ۲۴ مردادماه در سالن سایه تئاتر شهر به روی صحنه رفته و اجرای آن تا ۱۴ شهریورماه هرشب ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت. علاقه مندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

منبع: سایت عصر فرهنگ

درباره نمایش فقط چهل روزه بودم
۳۰ مرداد ۱۳۹۹