در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | هویت و اصالت ایرانی نمایشنامه مرا جذب کرد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 01:38:59
نمایش پری | هویت و اصالت ایرانی نمایشنامه مرا جذب کرد | عکس
به گزارش تیوال به نقل از ایران تئاتر
 شناسه مطلب: 62876

نمایش های سنتی همواره برای مخاطب ایرانی دارای ارزش و جذابیت است . امیر غفارمنش فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر در دهه هفتاد آغاز و اولین تجارب حرفه ای تئاتریش را با دکتر محمود عزیزی شروع کرده است . او در نمایش هایی مثل بازگشت به خانه ، مرگ روی خط راه آهن و کله پوکها بازی کرده است و سال قبل هم نمایش نامه خوانی گرد مضاعف را در فرهنگ سرای این سینا کارگردانی کرد. نمایش پری اولین تجربه غفارمنش ساختاری مبتنی بر نمایش های سنتی ایران دارد.

داستان نمایش «پری»  گروهی معلم و میرزای مکتب‌خانه را نشان می‌دهد که پس از بسته شدن مکتب‌خانه رو به مطربی و اجرای نمایش‌های دوره‌گردی می‌آورند و پس از مدتی بر حسب اتفاق گذرشان به دربار می‌افتد.در نمایش «پری» امیر کربلایی‌زاده (در نقش پیروز)، آزاده زارعی (در نقش پری)، سامان دارابی، کامبیز امینی، مجید یاسر،‌ علیرضا مهران، یزدان فتوحی، مهدی زمین‌پرواز، فرزاد حاتمیان، امیر حشمی و آرش دولتیان بازی دارند.این نمایش از ۲۱ مردادماه توسط حسین محب‌اهری افتتاح و تا اواخرشهریور ماه روی صحنه خواهد بود. با غفارمنش در باره ویژگی های نمایش و شیوه کارگردانی اش گفت وگویی انجام داده ایم.

بعد از دوری سه چهار ساله از تئاتر چگونه به سراغ اجرای نمایش پری رفتید؟

 من کارم را از تئاتر شروع کرده ام  و آخرین فعالیتم در تئاتر بازی در نمایش کله پوکها بود و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت. همیشه کارهای نوشتاری و کارگردانی خیرالله تقیانی پور را دنبال می کردم .به نظرم تقیانی پور از معدود ایرانی نویسان موفق تئاتر ما است و به مفوم واقعی نمایش نامه هایش هویت و اصالت ایرانی دارند .

در تئاتر ایران نویسنده ایرانی نویس کمتر وجود دارد؟

 بله،برخی از متن های اکبر رادی ضمن داستان هویت و رنگ وبوی ایرانی ساختار کلاسیکی دارند و به مفهوم کلمه ایرانی نیستند. از طرفی من دوست داشتم نمایشی را روی صحنه اجرا کنم که در مدت زمان مناسب این اتفاقت رخ بدهد . منتهی  دوماه فبل مطلع شدم که یکی از گروه‌هایی که قرار بود در تالارحافظ نمایشی را اجرا کند انصراف داده و این سالن هم پیشنهاد اجرای نمایش را به من ارائه کرد. در حالی که من قبلش تماس گرفته بودم  و پرس و جو کرده بودم چگونه می توانم نوبت اجرا بگیرم و این طوری شرایط جور شد.

آیا متن و عوامل برای اجرا آماده بود؟

 نه، هیچ چیزی آماده نبود .و بیست و پنج روز قبل از اجرا همانطور گفتم به من اعلام شد اگرمی توانم نمایشی را برای اجرا آماده کنم.
آیا این نوع آماده شدن برای اجرای یک نمایش کار سختی نیست ؟

بله، کار سختی بود. شرایط آماده ‌سازی نمایش برای اجرا در زمان کوتاه با استرس و سختی زیادی همراه بوده است، من هم طبیعتا عجولانه کارکردن را دوست ندارم، اما یک حامی مالی خوب به نام حمید علی‌نژاد داشتم که به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این گروه کمک کرد تا بدون نگرانی و دغدغه برای برگشت هزینه‌ها، یک نمایش را به خوبی اجرا کنیم. هفته اول تمرینات بعد از ظهرها در اوایل مرداد انجام شد.

تیم بازیگری را در این مدت کم چگونه انتخاب کردید؟

 کلا دو روزه تیم بازیگری انتخاب شد. در اواسط تمرینات پدر امیر کربلایی زاده از دنیا رفت و سامان دارابی برای کاری به اردبیل رفت و دوسه تن از بازیگران رفتند و بازیگران جدید جایگزین شدند. کارهمینطوری دچار مسائلی می شد. اما مدیریت کردم و از این شرایط عبور کردیم .

چه بازیگرانی رفتند؟

 بازیگر نقش صدر اعظم دو هفته قبل از شروع اجرا رفت و فرزاد حاتمیان به جایش بازی کرد . امیر کربلایی زاده هم بعد از هفت پدرش به گروه پیوست.

کست بازیگری نمایش ترکیبی از تئاتری ها مثل کامبیز امینی ،علیرضا مهران و کربلایی زاده و تلویزیونی های کمدین از قبیل آزاده زارعی ، یزدان فتوحی و مجید و یاسر است؟

کامبیز امینی بازیگر ارزشمند را به واسطه قدرت ، توانایی و درجه یک بودنش انتخاب کردم . برای این دو نقش اصلی به بازیگرانی شجاع و با‌شهامت احتیاج داشتم. بازیگرمردی نیاز داشتم که قبول کند زن‌پوش شود و بازیگر زنی که قبول کند مرد‌پوش باشد. امیر کربلایی هم بعد از پشت سر گذاشتن اندوه مرگ پدر به شایستگی نقش پیروز را بازی کرد و متاسفانه بعضی از بازیگران زن چه در دنیای تصویر و چه در دنیای تئاتر حاضر به قبول چنین کاری نیستند و زیبا دیده‌شدن در تصویر یا روی صحنه تئاتر برایشان مهم‌تر است و آزاده زارعی هم انتخاب درستی برای نقش پری بود  و بازی هایش را در چند کار دیده و متوجه شدم می تواند از پس ایفای این نقش بربیاید.

متن تقیانی پور برایتان چه ویژگی هایی داشت؟

چندسال قبل خیراله تقیانی‌پور به من پیشنهاد همکاری در یک نمایش را داد که محقق نشدو بعد از خواندن نمایش نامه پری به آن علاقمند شدم و مرا جذب کرد .تقیانی پور قبلا این متن را روی صحنه برده بود .

آیا نسبت به آن اجرا ،در ساختار کار تغییراتی را به وچود آوردید؟

 تغییرات زیادی در دکور، صحنه و دیالوگها انجام شد و یک پرسوناژ جدید به نمایش اضافه شده است .غلومی در اجرایم هم تبدیل به دختر شد؛ به همین دلیل داستان با آنچه خیرالله تقیانی پور اجرا کرده بود تفاوت دارد.

به چه دلیل جنسیت شخصیت غلومی را تغییر دادید ؟

 زیرا فضای نمایش زیاد مردانه نباشد و زن پوش شدن مرد و مرد پوش بودن زن برایم استفاده اش در ساختار نمایش جذابیت داشت . درجایی از نمایش این دیالوگ پیروز از پری که می پرسد چرا تو پسر پوش شده ای ؟ را در حین تمرینات به متن اضافه کردم .  پری هم جواب می دهد به دلیل حرفهای صدمن یک غاز مردم ،زیرا مردم معتقد اند که هر دختری که در گروه مطرب ها کار می کند . دختر روبه راهی نیست و پیروز با شنیدن این حرف صلواتی می فرستد. در کلیت نمایشنامه‌های تقیانی‌پور ضمن توجه به نشانه های سرگرمی و فان ،دارای حرف و پیام است و صرفا نمایش  های کمدی و طنزی نیستند.

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی
درباره نمایش پری
۰۲ شهریور ۱۳۹۵