در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | هنری که دیدگاه تجاری پشتش باشد ارزش خودش را از دست می دهد / همین که ببینم مخاطب در سالن هست و برای ما ارزش قائل شده انرژی میگیرم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 16:19:55
نمایش پیک نیک در میدان جنگ | هنری که دیدگاه تجاری پشتش باشد ارزش خودش را از دست می دهد / همین که ببینم مخاطب در سالن هست و برای ما ارزش قائل شده انرژی میگیرم | عکس

اشکان اطمینان بازیگر و کارگردان جوان تئاتر ، فارغ التحصیل رشته موسیقی فلامنکو از اسپانیا است و بازیگری تئاتر و سینما را زیر نظر هنرمندان شناخته شده ای همچون رضا گوران، رضا بهبودی، اسماعیل کاشی، فتحی و سعید قطبی آموخته است.
این هنرمند جوان اولین تجربه تهیه کنندگی اش را در نمایش پیک نیک در میدان جنگ به کارگردانی مرتضی درویش پشت سر می گذارد و یکی از بازیگران اصلی این نمایش نیز هست. شنیدیم که اطمینان کارگردانی و تهیه کنندگی اثر دیگری را نیز به طور همزمان بر عهده دارد که به طور همزمان مراحل تمرین را پشت سر می گذارد.
از این رو با موضوع تهیه کنندگی تئاتر گفت و گویی صمیمانه با اشکان اطمینان داشتیم که می خوانید:

به عنوان بازیگر تئاتر ، ورود به مبحث تهیه کنندگی چه چالش هایی برایت داشت؟

- برای من به عنوان یک هنردوست در درجه اول و بعد برای من که حرفه اصلیم بازیگری و کارگردانی است خیلی سنگین بود و تازه توانسته ام حس و حال تهیه کننده ها را درک کنم. خیلی کار سنگینی است . شما در راس هرم هستید و همه انتظارات و نگاه ها به سمت شماست. برای شخص من خیلی استرس زا بود و کماکان هم این استرس را دارم. اما از آن ناراضی نیستم و همچنان به عنوان یک تجربه بزرگ به آن نگاه می کنم.

ورود سرمایه داران غیر هنری به تولید تئاتر را درست می دانی؟

- با شرایط فعلی تئاتر، خیلی خوب است که سرمایه داران وارد این عرصه شوند، ولی هر سرمایه داری اگر تنها به بعد تجاری اش فکر کند خیر. در تئاتر و سینما کارهای زیادی را دیدیم که تنها دیدگاه تجاری پشت کار بوده ، خوب هم فروش کرده اند اما اتفاق هنری چشمگیری نیفتاده است. شخصا ورود سرمایه دار را به تئاتر درست نمی دانم چون هنری که دیدگاه تجاری پشتش باشد ارزش خودش را از دست می دهد. خیلی از کارهایی که صرفا با هزینه های کلان و به قصد منفعت گیشه تولید می شوند ارزش هنری ندارند. چه در سینما و چه تئاتر. متاسفانه کارهای زیادی از این دست دیده ایم ، کارهایی که جامعه ما را عامه پسند بار می آورد.

با شرایط اقتصادی فعلی چه نکاتی در تولید تئاتر برای شخص خودت مهم است؟

- در درجه اول به عنوان بازیگر انتظار دارم از تئاتر حمایت شود. نه به لحاظ اقتصادی و مالی. همین که من بازیگر ببینم که مخاطب در سالن هست و برای ما ارزش قائل شده ، همان انرژی را ما هم میگیریم و قطعا بازخورد مثبتی می توانیم داشته باشیم. این که مردم در این شرایط ما را حمایت کنند خیلی اهمیت دارد. مردم تئاتر ببینند و نگذارند که شعله تئاتری که مثل شمع درحال خاموش شدن است آخرین نفس اش را بکشد. این اعتقاد من است فرقی نمی کند که در چه سمتی باشم.

معمولا تهیه کننده ها بیشتر به برگشت مالی کار فکر می کنند!

- بله به عنوان تهیه کننده نمی توانم به طور قطع بگویم که برگشت پولم برایم مهم نیست هیچ کس نمی تواند این ادعا را بکند. ولی این با انتظارم به عنوان بازیگر منافات ندارد. وقتی مردم به سالن های تئاتر بیایند امید به بازگشت بخشی از سرمایه هم وجود دارد.

و این باعث نشد که در گزینش تیم هنری اعمال سلیقه کنید؟

 - در گزینش تیم هنری هم اعمال سلیقه دارم ولی نه با این رویکرد که صرفا اشخاصی باشند که چهره باشند که مخاطب بیشتری جلب کنیم! ترجیح می دهم با افراد جوان تر و لایق تر که کمتر دیده شده اند کار کنم. به افراد لایقی که در بازیگری واقعا خوب هستند و باعث دیده شدن کار از طریق بازی خودشان می شوند بیشتر اعتقاد دارم. اینطوری است که ارزش هنری کار بالاتر می رود. آن افراد هم دیده می شوند و بازگشت مالی هم خواهد داشت.

این طور که می بینم همه گروه پیک نیک در میدان جنگ جوان هستند

- به عنوان یک جوان دوست داشتم که توانایی هایم در بازیگری و کارگردانی دیده شود. وقتی پیشنهاد این کار شد ، خوشحال بودم که جمعی از هنرمندان جوان و همسن و سال با هم کار خواهیم کرد. انرژی های همدیگر را دریافت می کنیم و کار در خوری را انجام می دهیم. فکر میکنم وقتی همه گروه در یک رنج سنی باشند بهتر هم را می فهمند. جوانان بیشتر درگیر شرایط جامعه هستند و نسبت به آن دغدغه دارند ، بهتر می توانند از زیستشان در کار استفاده کنند. اینکه همه یک زیست مشترک داشته اند باعث ایده های نابی می شود که در اثر هم تاثیر خوبی خواهد گذاشت.

نقش اصلی کار را بازی می کنید، آیا اول بازیگر کار بودید یا چون تهیه کننده بودید نقش اول را گرفتید؟

- در درجه اول به عنوان بازیگر با آقای درویش جلسه ای گذاشتیم و نمایش پیک نیک در میدان جنگ را پیشنهاد دادند و گفتند که کاراکتر اصلی این متن به من می خورد. متاسفانه چون سرمایه گذار هم بوده ام این دیدگاه ایجاد شده که چون تهیه کننده بودم نقش اول را گرفتم. در حالی که این طور نیست. این نقش را نقش کلیدی نمی دانم. برایم هم اهمیت نداشت اگر کوچکترین نقش را می گرفتم فرقی نمی کرد. این دیدگاه کارگردان بود که من برای این نقش مناسب هستم. برایم فرقی نداشت و نمی کند که چه نقشی را بازی کنم.

از تجربه همکاری با این گروه برایمان بگویید؟

- همکاری کردن با اشخاص جدید که در پروژه آشنا شدم باعث افتخار بود و همگی از دوستانم شده اند. گروه پر انرژی که دغدغه شان تئاتر است داریم. با این که همگی در یک سطح هستیم ولی واقعا از تک تکشان یاد می گیرم و از کنارشان بودن لذت می برم.

به طور همزمان تمرین کار دیگری را هم در دست دارید؟

بله کارگردان و تهیه کننده کار جدیدی هستم. در حال حاضر خاموشی دریا را برای اجرا تمرین می کنیم. ولی جزئیات بیشتر را بگذارید برای زمان خودش.

درباره نمایش پیک نیک در میدان جنگ
۲۳ آذر ۱۴۰۰