در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | دکتر سید مصطفی مختاباد: نمایش «راهمرد» حامد هوشیاری ابتکار و سبک متفاوتی از نقالی و تعزیه را برایمان رغم زد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 23:02:07
نمایش راهمرد | دکتر سید مصطفی مختاباد: نمایش «راهمرد» حامد هوشیاری ابتکار و سبک متفاوتی از نقالی و تعزیه را برایمان رغم زد | عکس

سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی تئاتر کشور «راهمرد» حامد هوشیاری، را محصولی نوین و وزین به جهت عرضه در مجامع بین‌المللی دانست.

دکتر سید مصطفی مختاباد، استاد دانشگاه هنر و تربیت مدرس و سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی تئاتر کشور، پس از تماشای نمایش «راهمرد»، در یازدهمین  اجرای  این نمایش، به‌پاس هنرنمایی نمایش «راهمرد» بابت طراحی، نویسندگی و کارگردانی حامد هوشیاری  به  ایشان طی مراسم پایان اجرا در مقابل هنرمندان و اصحاب رسانه عنوان کرد: حامد هوشیاری در یک  فضای خلاقه و نوین حرف خود را زد و هوشیارانه نمایشی درخور و ارزشمند را بروی صحنه جاری ساخت. بنده شاهد اجرایی ارزشی، آئینی و عاشورایی بودم که روح من را متعالی ساخت چراکه سبک متفاوتی از نقالی و تعزیه را در هم آمیخت و با ابتکاری جدید در پرداخت، روایتی تازه از امام خمینی (ره) در قالب تعزیه، سبک و حرکت جدیدی رو به جهان‌نمایشی کشور ازجمله تعزیه گشود و این حرکت به نام ایشان ثبت گردید. تلفیق زبان، زیبایی و خلاقیت هنر قدیم ازجمله سنت‌ها و روایت‌ها و ترکیب این‌ها کنار هم کار ساده‌ای نیست و در این فرم، بیان و زبان یک تجربه جدید را برای ما متولد ساخت و در این حرکت حامد هوشیاری به‌عنوان طراح، نمایشنامه‌نویس و کارگردان، یک تجربه را معاصر سازی و یک نگاه ترکیبی را در این تولد برای ذهن ما رغم زد.
دکتر سید مصطفی مختاباد  در ادامه صحبت خود مطرح کرد: باید تأکید نمایم، این نوع اجراهای ترکیبی و تلفیقی را در جهان امروز، پست‌مدرن می‌نامند، اگرچه عده‌ای پرهیز می‌کنند که این‌چنین عبارات را در نقد بکار ببرند. به‌هرحال برای بنده این فرصت زیست این دو تجربه و نگاه ایرانی که یکی تعزیه و دیگری تئاتر را در کنار هم می‌بینم واقعاً جای تبریک  به حامد هوشیاری دارد چراکه باتدبیر و کیفیت نوینی آن را رنگ‌آمیزی نموده. و بنده آرزوی توفیق به روی صحنه آمدن این نمایش را در محافل دیگر و همچنین مجامع بین‌المللی نیز دارم. چراکه لازم است این محصول وزین که اکنون متولدشده را حمایت سازیم و در راستای فرهنگ کشورمان آن را به دیگر جوامع عرضه نماییم.
دکتر روح‌الله جعفری: نمایش «راهمرد» حامد هوشیاری با نگاه دقیق توانسته حرکتی جدید از تعزیه را بروی صحنه تئاتر به ارمغان بیاورد.
استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات «راهمرد» حامد هوشیاری، نشان داد تعزیه قابلیت تبدیل‌شدن به تئاتر را دارا است.
دکتر روح‌الله جعفری، استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، نیز پس از تماشای نمایش «راهمرد» به‌پاس هنرنمایی نمایش «راهمرد» بابت طراحی، نویسندگی و کارگردانی حامد هوشیاری  به ایشان طی مراسم پایان اجرا در مقابل هنرمندان و اصحاب رسانه عنوان کرد: این اثر نمایشی برآمده از بخشی از شکواره‌های نمایشی ایران ازجمله تعزیه است. که همواره تعزیه به‌عنوان یک هنری که امروز شاهد آن بودیم که قابلیت تبدیل‌شدن به تئاتر رو توانست حامد هوشیاری، این حرکت رو به ارمغان بیاورد و با روایت و داستان نمایشی  در کنار هم در نظر گرفته‌شده و باهم عجین شده و تلاش شده که یک روایت امروزی رو درواقع استفاده بکند که در این راستا توانسته به شکل مطلوب از این موضوعات استفاده بنماید.
دکتر روح‌الله جعفری،  در ادامه افزود: در این طراحی بهترین  و مهم‌ترین حسن این اثر نمایشی استفاده تام و تمام از هنر تعزیه است که در کنار آن استفاده از هنر روایتی در قالب نمایشی که توانسته این پیوند رو ایجاد بکند. در اینجا لازم می‌دانم مطرح نمایم کارگردان این اثر که کوشیده از شکواره های نمایشی و استفاده کردن از چنین بخش‌هایی که با نگاه دقیق و مطلوب از هنرنمایشی ایران صحیح استفاده بنماید، طبیعتاً جای خدا قوت و خسته نباشید دارد و درود بر شما جناب حامد هوشیاری.
گفتنی است: آخرین حضور حامد هوشیاری در تئاتر شهر به ده سال پیش با نمایش"خنجره ها"برمی‌گردد که در کارگاه نمایش تئاتر شهر در بهمن و اسفند ۱۳۸۶ به روی صحنه رفت و در همان سال نیز در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش چشم‌انداز تئاتر ایران حضور داشت. شایان‌ذکر است، حامد هوشیاری نویسنده و کارگردان عرصه نمایش، عضو انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر است که سال ۱۳۹۵ با نمایش  "آخه اینجا نزدیک‌تره به خدا" در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفت، که از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت به‌عنوان کارگردان نسل نو تئاتر دینی موردتقدیر قرار گرفت. گفتنی است، از دیگر نمایش‌های این هنرمند می‌توان به "یک از ۱۷۵" در سال ۱۳۹۴ که اولین نمایش صحنه‌ای با موضوع شهدای غواص عملیات کربلای چهار بود و در تالار محراب به روی صحنه رفت اشاره کرد. نمایش "سحرگاه سوم"درسال ۱۳۹۳ با مضمونی دینی و موضوع امام زمان (عج) که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت، نیز از دیگر کارهای این کارگردان است.



درباره نمایش راهمرد
۰۶ آبان ۱۳۹۶