در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | یکی از مهم ترین وظایف امروز ما این است که متوجه شویم در کدام حوزه ها خوابیم
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 16:24:27
نمایش رم | یکی از  مهم ترین وظایف امروز ما این است که متوجه شویم در کدام حوزه ها خوابیم | عکس
مراسم افتتاحیه نمایش «رِم» به  نویسندگی و کارگردانی  محسن میرزاخانی، با حضور دکتر حسین خطیبی، روانپزشک و مدیر کانون تبلیغاتی نور و جمعی از هنرمندان و روانکاوان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد و اولین شب اجرای خود را پشت سر گذاشت.
این نمایش که به موضوع خواب و بیداری می پرداخت، نمایشی فانتزی درباره بمب گذاری چند جوان شیفته شهرت در میدان صلح بود که تمایل داشتند نام خودشان را در کتاب برترین های گینس ثبت کنند. آنها به خواب رفته و پس از بیداری  متوجه واژگونی دنیای اطرافشان می شوند، گویی که همگی روی سقف خانه راه می روند و وسایل به بالای سرشان منتقل شده است. برای حل این مشکل از جادوگری کمک می گیرند تا پر زور ترین های تاریخ بشر را احضار کند از جمله آدلف هیتلر ، آلفرد نوبل و مردی که تمامی نشانه های تروریست های امروزی را با خود به همراه دارد. از هیچ کدام اینها کاری بر نمی آید جز اینکه چارلی چاپلین را از قاب عکس بیرون بکشند و در یک همکاری جمعی، سر از تن اش جدا کنند. در پایان متوجه می شویم پرستاری که از پدر بزرگ این جوان ها مواظبت می کرد، خود مرگ است و همگی آنها در دنیای مردگان به سر می برند. بمب آنها واقعا عمل کرده و نه تنها میدان صلح را بلکه تمام دنیا را ویران کرده است. پایان نمایش با سخنرانی چارلی چاپلین تمام می شود که همه انسان ها را فرا می خواند تا جنگ را به پایان برسانند و صلح و دوستی را در جهان پیاده کنند.  
 در این نمایش امیر قاسمی، مهراد میر اکبری، دانیال چاووشی، حسین کشفی اصل، محسن میرزاخانی، سمیرا حسینی، مهشاد مخبر، مهدی واثقی، سجاد شهرابی، نیکی مظفری، سارا والیانی، آرزو فتحی و نسترن قاضیانی  ایفای نقش می کنند.
در پایان نمایش پنلی با حضور محسن میرزاخانی کارگردان نمایش  و دکتر حسین خطیبی، روانپزشک برگزار شد.
حسین خطیبی ضمن خوش آمدگویی به تماشاگران، گفت: به بهانه نمایش رم چند نکته را مطرح می کنم که اولی درباره کلمه رم است. ما وقتی در حالت خواب هستیم 90 دقیقه بعد، چشم ها شروع به حرکت می کند که حرکت سریع چشم ها گفته می شود . این حالت، خواب عمیق یا  رم است. خواب غیر عمیق از لحظه ایست که به خواب می رویم و بدن ما شل می شود و ضربان  قلبمان پایین آمده و تنفسمان آرام می شود تا وارد خواب رم شویم. خواب رم قسمتی از خواب است که در آن  خواب های انتزاعی می بینید، چیزی که در عالم واقعیت اتفاق نمی افتد. اگر در خواب رم از خواب بیدار شوید، رویاها  در ذهن می مانند اما اگر خواب رم را رد کنید، رویا ها دیگر در ذهن شما باقی نمی مانند. در طول شبانه روز ما دوره های مختلفی از خواب رم داریم که حدود سه یا چهار بار در هفت - هشت ساعته شبانه روز  است. در کودکان 50 درصد خوابشان رم است و در بزرگسالان 25 درصد خواب رم داریم. در خواب رم رویا می بینیم و این رویاها ضامن سلامت روان ماست. اگر شبی خواب رم نداشته باشیم آسیب های جدی به روح و روانمان می رسد  و اگر این حالت ادامه پیدا کند، بعد از مدت کوتاهی دچار حمله عصبی می شویم.
وی ادامه داد: انسان مدرن خارج از مقوله خواب و بیداری، در ساحت های مختلف زندگی می کند. یکی از آنها ساحت عشق است که درآن عاشق می شویم. ساحت دیگر، ارتباطات اجتماعی با خودمان و دیگران است. ما در حوزه های مختلفی زندگی می کنیم و در طول زندگی تجربیات ما باعث می شود در این حوزه ها به بلوغ برسیم. تصور کنید نوزادی که به دنیا می آید حتی غذای خود را به تنهایی نمی تواند تامین کند. اما به مرور به بلوغ می رسد  و می تواند نیازهای خود را بیان کند و بگوید گرسنه ام ، تشنه ام و نیازهای اولیه را اعلام می کند. کم کم از این مرحله نیز عبور می کنیم و نیازهایمان را خودمان تامین می کنیم و حتی می توانیم دیگران را هم به نیازهایشان برسانیم. بلوغ، مرحله ای از زندگی است که به ما یاد می دهد نیازهایمان را برای خودمان و دیگران تامین کنیم. بلوغ جسمی مرحله اول آان است. بلوغ عاطفی وقتی است که نیازهای عاطفی خود و دیگران را تامین می کنیم. همینطور بلوغ اجتماعی و غیره. می گویند بلوغ ما مثل کف موزاییکی است که بعضی از موزاییک ها درست جای خود قرار گرفته و بعضی از موزاییک ها هنوز کار نشده اند. بعضی وقت ها ما پدر خوبی هستیم اما همسر خوبی نیستیم. کارمند خوبی هستیم اما دوست خوبی نیستیم. در بعضی از حوزه ها که بلوغی پیدا نکرده ایم، انگار که خواب هستیم . خواب یعنی نمی شنویم و حس نمی کنیم. این را تعمیم بدهید به خواب اجتماعی که ما را دچار خواب غفلت کرده است. یکی از  مهم ترین وظایف امروزی ما این است که متوجه شویم و پیدا کنیم که در کدام حوزه ها خواب هستیم، در کدام حوزه خودمان را به خواب زده ایم. گاهی وقت ها صدای همدیگر را نمی شنویم،  صدای دوست، همسایه و پدر و مادر مان را نمی شنویم. یعنی در این حوزه ها یا بیدار نشده ایم و یا خودمان را به خواب زده ایم. راه ساده پیدا کردن این خواب غفلت، این است  که بدانیم در کدام حوزه خواب هستیم. هیچ کسی هم نمی  تواند بیدارمان کند و باید خودمان کاغذی برداریم و همه حوزه های زندگی مان را بنویسم و ببینم در کدام ها تصویر و صدای کمتری به ما می رسد و در کدام حوزه چشممان بسته است. اگر حوزه دوستی ها و عشق و ارتباطات یا فضای شغلی است، بدانید که در همان حوزه خواب هستید. در حوزه هایی از زندگی که ما کمتر می شنویم و کمتر حس می کنیم، در واقع خوابیم و در دنیای امروز که چند بعدی است باید به هم کمک کنیم تا بیدار شویم.
خطیبی در پایان گفت: اریک برن می گوید اگر یک نفر در آخرین دقایق زندگی یک لحظه احساس کند، تمام کف ذهنش به بلوغ رسیده، اینقدر خوشبخت است که انگار تمام عمرش خوشبخت زندگی کرده و همان یک لحظه می تواند به اطرافیانش خوشبختی بدهد.  
میرزاخانی کارگردان نمایش رم نیز با توضیحاتی درباره چگونگی شکل گیری این نمایش گفت:  من به نیرویی پی بردم که می تواند با مغز ما کاری کند که وقتی خوابیم خودمان به خودمان کلک بزنیم و عضلات باور کنند و حرکت کنند. انگار بخشی از مغز به بخش دیگری دروغ می گوید.  از همین نکته به این فکر کردم که نکند زندگی هم خودش یک خواب باشد. پس سر چه چیزی در دنیای مجازی خواب گونه، این همه می جنگیم و همدیگر را می کشیم؟ من تاریخچه جنگ را از بعد از جنگ جهانی دوم تا جنگ های انتحاری امروز نشان دادم و تصویری عرضه کردم از شرایطی که همیشه در جنگ و جدال هستیم.
گفتنی است، شقایق فراهانی، بهزاد خداویسی، سیامک ادیب، دکتر فروتن، پیمان دانشمند، شهاب امرایی، فرشید عظیمی و خسرو دمشق از مهمانان مراسم افتتاحیه نمایش رم بودند.
همچنین کانون تبلیغات نور و رستوران «دیژون» حامیان برگزاری این برنامه بودند.
نمایش «رِم» تا پایان آذر، هر شب ساعت 20:30 در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران به اجرا در می آید.


درباره نمایش رم
۱۱ آبان ۱۳۹۴