در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | ˝کمدی اتفاقات˝ نمایشی روشنفکرانه / عبدی: کمدی مانند راه رفتن بر لبه تیغ است
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 16:51:06
نمایش کمدی اتفاقات | ˝کمدی اتفاقات˝ نمایشی روشنفکرانه / عبدی: کمدی مانند راه رفتن بر لبه تیغ است | عکس
˝کمدی اتفاقات˝ نمایشی روشنفکرانه / عبدی: کمدی مانند راه رفتن بر لبه تیغ است

میثم عبدی می‌گوید: ˝کمدی اتفاقات˝، نمایشی روشنفکرانه است، کمدی است که حرفی برای گفتن دارد، ممکن است لبخندی بر لبان تماشاگرانش ایجاد کند، اما در عین حال مخاطبانش را به فکر وادار می‌کند.
۱۳۹۴ شنبه ۱۶ آبان ساعت 09:24

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "کمدی اتفاقات" به کارگردانی میثم عبدی اجراهای عمومی خود را از هفتم آبان‌‌‌ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران آغاز کرده است. میثم عبدی با اشاره به اینکه این نمایش ششمین اثر از گروه تئاتر "اشتباهات" است به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر در ادامه کارهای دیگر ماست. علت نام‌گذاری آن نیز بر این اساس بوده که اولین نمایشی است که بر اساس کمدی "اشتباهات" شکسپیر تولید کردیم، بخاطر همین اسم گروهمان "اشتباهات" شد.

او ادامه داد: اسم نخستین نمایش ما که بر اساس نمایشنامه اشتباهات بود "افتضاحات" بود. ما طبق اتفاق‌های جالب تاریخ جلو رفیتم، به همین دلیل نمایش‌های "ارتباطات" را بر اساس داستان اختراع تلفن، "اکتشافات" را طبق داستان کشف آمریکا، "ارتفاعات" را بر حسب داستان اختراع هواپیما و کمدی "استشمامات" را بر اساس بینی گوگل تولید کردیم. اکنون نمایش "اتفاقات" بر اساس نمایشنامه کمدی "هنر تئاتر" نوشته "ادواردو دفیلیپو" ترجمه آقای داریوش مودبیان شکل گرفته است.

عبدی با تاکید بر تغییرات بسیار این نمایشنامه عنوان کرد: این اثر به فضای کارهای ما نزدیک بود، به همین دلیل آن را دراماتورژی کردیم و با تغییرات بسیاری به صحنه بریدم. نمایشنامه "اتفاقات" با نمایشنامه "هنر تئاتر" بسیار تفاوت دارد. ما آن را با توجه به فضا و سلیقه خودمان آدابته کردیم. چراکه هر متنی را که از آن بهره می‌بریم به اثری برای خودمان تبدیل می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر، با تاکید بر نگاه خاص گروه تئاتر"اشتباهات" به موضوع کمدی بیان کرد: بسیاری از کمدی‌هایی که این روزها اجرا می‌شوند، به سمت کمدی آزاد می‌روند، من مخالف این کمدی نیستم، اما این به معنای آن نیست که با شنیدن این عنوان، تصور کنیم قصد خنداندن صرف تماشاگران را داشته باشیم. دغدغه ما کمدی روشنفکرانه است، کمدی که حرفی برای گفتن دارد، ممکن است لبخندی بر لبان تماشاگرانش ایجاد کند، اما در عین حال مخاطبانش را به فکر وادار می‌کند. کمدی مانند راه رفتن بر لبه تیغ است.

عبدی افزود: مخاطبان ما کلام دوست دارند اما ما تلاش کردیم تا در "کمدی اتفاقات" را به سمت کمدی موقعیت بردیم. بر این اساس بازی بازیگران بیشتر به چشم می‌خورد. نمایش ما فرمالیستی است و میزانسن و سبک آن برای گروه تئاتر اشتباهات است و مواقعی به سمت گروتسک می‌رویم. این نمایش کمدی سیاسی - اجتماعی است.

نمایش "کمدی اتفاقات" نوشته ادواردو دفیلیپو و به کارگردانی میثم عبدی از هفتم تا 22 آبان ماه ساعت 20 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود. عباس جمشیدی، فریبا امینیان، منوچهر رمضانی، منصور اسکندری، سینوره کفاش طلب، امین قاضی، مهدی مجنونی، اسماعیل باستانی، امیر عضد بازیگران این نمایش‌اند.
درباره نمایش کمدی اتفاقات
۱۷ آبان ۱۳۹۴