در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | نشست کوتاهی با افشین علی اصفهانی، دبیر هشتمین جشنواره‌ی ثمر
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 22:21:59
جشنواره دانشجویی و مردمی تیاتر «ثمر» دوره هشتم | نشست کوتاهی با افشین علی اصفهانی، دبیر هشتمین جشنواره‌ی ثمر  | عکس

آخرین روز از جشنواره‌ی دانشجویی و مردمی ثمر ما را بر آن داشت تا طی نشست کوتاهی به گپ و گفت با افشین علی اصفهانی، دبیر هشتمین جشنواره‌ی ثمر بنشینیم. وی که فارغ‌التحصیل کارگردانی نمایش در مقطع لیسانس است تا به امروز درحوزه‌های مختلفی از جمله بازیگری، کارگردانی و مجریگری تجربه کسب کرده‌ست و درحال حاضر در حیطه‌ی دبیری هشتمین جشنواره‌ی دانشجویی و مردمی ثمر در حال فعالیت است.

جشنواره‌ی ثمر در طی هشت دوره‌ی گذشته دستخوش تغییرات مثبتی بوده تا درنهایت به افزایش کیفیت این جشنواره منجر شود‌. افشین علی اصفهانی درخصوص تغییرات و تصمیماتی که برای این دوره درنظر گرفته شده بود گفت: "جشنواره در تمام دوره‌ها روند رو به رشدی داشته که این دوره نیز مستثنی نبوده است.  جشنواره‌ی ثمر در دوره‌ی ششم میزبان ۱۲ نمایش، در دوره‌ی هفتم ۱۸ نمایش و در این دوره بنا به تصمیمات میزبان ۳۰  نمایش بوده ست. تلاش ما در رابطه با بخش داوری آثار نیز این بود تا افرادی را انتخاب کنیم که بیشترین تعامل را با قشر جوان و دانشگاهی داشته باشند و به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا داوران این دوره را از میان اساتید دانشگاهی برگزینیم."
وی در ادامه افزود : "از دیگر تغییرات قابل ملاحظه‌ی این دوره میتوان به حجم بالای آثار ثبت‌نامی این دوره اشاره کرد که نسبت به دوره‌ی پیشین احدود ۴۰۰درصد افزایش داشته‌ست. هرچند که بخشی از این استقبال به تبلیغات برمیگردد اما بخش اصلی آن به دلیل بازخورد مثبتی‌ست که این جشنواره طی هفت دوره‌ی پیشین در میان هنر دوستان ایجاد کرده‌ست."
"تئاتر حرفه ای ثمره تئاتر دانشجویی "شعار این دوره از جشنواره‌ی ثمر بود. این امر سبب شد تا نظر علی اصفهانی را در رابطه با این شعار جویا شویم. وی در پاسخ گفت:"اگر خشت اول و پایه‌گذاری درست انجام شود بنا و ساختمان تا ثریا با استحکام بالا می‌رود. تئاتر دانشجویی نیز همان خشت اول تئاتر حرفه‌ایست و سرمایه‌گذاری روی این قشر به ما کمک می‌کند که آینده‌ی درخشان‌تری را برای تئاتر حرفه‌ای ایران رقم بزنیم."
ثمر یک جشنواره‌ی مستقل و خصوصی‌ست و در این دوره هیچ حامی و اسپانسر مالی نداشته‌ست . بالطبع این مهم، کار را کمی دشوار میکند. اما دبیر جشنواره که خود فردی‌ ایده‌آل گراست معتقد بود در این دوره کمی و کاستی‌هایی وجود داشته که طبیعتا او را از ایده‌آلات ذهنی‌اش دور میکرده اما او این امر را نقطه ضعف تلقی نمی کند چرا که از نظر وی برآورده شدن تمام ایده‌آل ها در هر کاری غیرممکن است و درصورت تحقق، دیگر دلیلی برای ادامه‌ی مسیر و رشد وجود نخواهد داشت.
شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره در چهار بخش تئاتر صحنه‌ای در دو قسمت مجزای مسابقه و مهمان ، عکاسی در دو بخش بهترین عکس خبری و بهترین عکس هنری ، بخش طراحی پوستر و درنهایت بخش گزارشگری با یکدیگر در رقابت‌اند. دبیر جشنواره با بررسی بخش‌های مختلف این رقابت اذعان داشت که بدیهی‌ست کیفیت همه‌ی آثار بالا نباشد اما وی بطور کل در این دوره شاهد کارهای باکیفیت بسیاری بوده‌ و امیدوار است در دوره‌های بعدی نیژ کیفیت آثار بالا باشد.
افشین علی اصفهانی تابحال تجربه‌ی کارگردانی و بازیگری را داشته و امروز نیز تجربه‌ی دبیری به کارنامه‌ی هنری وی اضافه شده است. او در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه تمایل دارد دبیر باشد یا آرتیست گفت :" ترجیح من این است که آرتیست باشم. هرچند که کار دبیری مهیا کردن بستری برای هنرمندان است و آماده کردن این محیط برای به نمایش گذاشتن استعدادهای نوظهور سختی‌های خودش را دارد اما در کل در مقام انتخاب بین هنرمند بودن و یک شغل مدیریتی ترجیحم این است که هنرمند باشم."
او به عنوان حرف پایانی از شهرام کرمی ، مدیریت اداره‌ی امور هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکر ویژه‌ای کرد که برای برگزاری این جشنواره با ثمر همکاری داشتنه و در ادامه از بنیان‌گذار جشنواره‌ی تئاتر ثمر، محمدرضا ژیان قدردانی کرد که بستر و زمینه‌ای برای به نمایش گذاشتن استعداد دانشجویان فراهم کرده و با در اختیار گذاشتن این فرصت برای جوانان موجب رشد تئاتر دانشگاهی شده‌ست. و در آخر از تیم‌اجرایی جشنواره سپاسگزاری کرد و اذعان داشت اگر این تیم قوی نبود جشنواره به این شکل منظم و با برنامه به پایان نمی‌رسید.
او در نهایت اظهار امیدواری کرد که جشنواره‌ی ثمر توانسته باشد گامی در راه رشد هنر اصیل و ارزشمند تئاتر بردارد.


گزارشگر: سمر سمیعی

۱۸ اسفند ۱۳۹۷