در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | نمایشی که در جاده قم تمرین شد
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 02:17:47
نمایش سرگذشت دردناک شان پالمر | نمایشی که در جاده قم تمرین شد  | عکس
 سعید زکی زاده و روایت سرگذشت دردناک شان پالمر

سعید زکی زاده تا کنون دو نمایش را روی صحنه برده است. او متنی از ساموئل بکت با نام (فاجعه) را در بهمن ۹۱ در فرهنگسرای ارسباران و (شب بخیر مادر) از مارشا نورمن را در فروردین ۹۴ در فرهنگسرای نیاوران اجرا کرد.  این دانش آموخته رشته تئاتر سومین تجربه ی خود را در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می برد.

سرگذشت دردناک شان پالمر نام نمایشی است که از روز یکشنبه ۱۶خرداد تا روز پنجشنبه سوم تیر ماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن انتظامی اجرا خواهد شد.

کارگردان این نمایش سعید زکی زاده و نویسنده آن پیام طامه است. بازیگران سرگذشت دردناک شان پالمر چنان که در بروشور نوشته شده است به ترتیب خشونت، امیر رضا رنجبران، امین محمودی و عدنان فراهانی هستند. تهیه کنندگی این نمایش بر عهده ی محمد رضا زکی زاده ابیانه است.

از نکات جالب توجه در این نمایش این است که زکی زاده علاوه بر تمرین در پلاتوهایی در سطح شهر،مدت زمانی را به تمرین در فضای باز و از جمله جاده ی قم گذرانده است.

کاگردان نمایش (فاجعه) در مورد چگونگی انتخاب متن تازه ترین نمایشش می گوید: همکاری من و پیام طامه در مقام نویسنده سرگذشت دردناک شان پالمر به رابطه ی دوستی ۱۲ ساله مان بر می گردد. ما هر دو دانشجوی دانشگاه سینما تئاتر هستیم. پیام از سال ۱۳۹۲ نگارش این متن را آغاز کرد. من هیچ گونه دخل و تصرفی در ایده،طرح داستانی و دیالوگ نویسی آن نداشتم و تنها کنار پیام بودم.  او در مورد مدت زمان نگارش متن ادامه می دهد: پروسه نگارش سرگذشت دردناک شان پالمر هفت ماه طول کشید و نزدیک به پنج الی شش بار بازنویسی شد.من در فرآیند بازنویسی حضور داشتم.من و پیام متن را با یکدیگر می خواندیم و من ایده های کلی در مقام خواننده به پیام می دادم.اما بعد از آن تصمیم به کارگردانی آن گرفتم.

زکی زاده ادامه می دهد: آن زمان مشغول تمرین نمایش قبلی ام با نام (شب بخیر مادر) بودم که قرار بود از فروردین  ۱۳۹۴در فرهنگسرای نیاوران اجرا شود. من پیش از آن تمرین نمایش سرگذشت دردناک شان پالمر را شروع کرده بودم. (شب بخیر مادر) که تمام شد به شکل جدی و متمرکز متن پیام طامه را شروع کردیم.طبیعتا وقتی که در مقام کارگردان و نه در مقام خواننده با متن سرگذشت دردناک شان پالمر روبرو شدم متناسب با شرایط اجرا و شرایط بازیگران تغییراتی در متن اعمال کردم.

این دانش آموخته دانشگاه سینما تئاتر در مورد علت این که چرا اتفاقات متن در فضایی فرنگی می گذرد. می گوید: هم من و هم پیام طامه تلاش می کنیم، ذهنیت مخاطب را بر هم بزنیم و کاری کنیم که مخاطب نتواند با تکیه بر داشته های ذهنی اش و پیش آگاهی در مورد شخصت های متن قضاوت کند.ما گمان می کنیم فضای ایرانی و اسامی فارسی برای مخاطب بار معنایی دارد. این بار معنایی می تواند از پشتوانه ی فرهنگی یا مذهبی ریشه بگیرد و برای مخاطب ایجاد ذهنیت بکند. ما قصد داشتیم این ذهنیت را بر هم بزنیم و به همین دلیل وقایع نمایش در مکان جغرافیایی می گذرد که مخاطب ذهنیتی در مورد آن ندارد.

کارگردان نمایش (شب بخیر مادر) در مورد اقتباسی بودن یا نبودن متن سرگذشت دردناک شان پالمر می گوید: این متن اقتباسی نیست و کاملا از تخیل خود نویسنده نشأت گرفته است.

او در مورد این که شان پالمر نام شخصیت اصلی نمایش است یا خیر، می گوید: شان پالمر نام شخصیتی است که در نمایش حضور فیزیکی ندارد و تنها نام او برده می شود.

سعید زکی زاده با اشاره به زمان تمرینات این نمایش می افزاید: تمرینات حدود ۹ ماه طول کشید.ما در طول این ۹ ماه در اکثر پلاتوهای سطح شهر تهران تمرین کرده ایم. از زمانی که گروه ما کارش را در سال ۱۳۹۱ با اجرای فاجعه در فرهنگسرای ارسباران آغاز کرد، یکی از دغدغه هایش مسأله بازیگری و تکنیک آن بود و ما به دنبال مسیر جدیدی هستیم که بتوانیم در طول آن ذات شخصیت را کشف کنیم. ما حدود ۱ ماه در طبیعت تمرین کردیم. طبیعتی که به آن اشاره می کنم. طبیعت خشنی مانند جاده ی قم، جایی مابین جاده قدیم جدید.

۰۶ خرداد ۱۳۹۵