در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | این داستان فروید نیست!
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 18:11:11
نمایش زیگموند | این داستان فروید نیست! | عکس

چرا نام این نمایش «زیگموند» است، نه «فروید»؟شهرت، غالباً مربوط به بخش سوپر ایگو و ایگوی افراد و نام کوچک مربوط به اید یا خود و فرد است. به ‌همین‌ دلیل گاهاً ما صفت، شهرت و یا لقبی را به کسی اتلاق می‌کنیم؛ مانند علی خالی‌بند یا جهان‌پهلوان تختی.صفت و شهرت ارتباط مستقیم با وجوه خودساخته و ‌متعالی فرد در اجتماع دارد. نام این اثر زیگموند هست! نه فروید! یعنی رویکرد متن مبتنی‌بر زاویه‌دید «خود» با «فراخود» است.فروید اندیشمندی است که نظریات، اندیشه‌ها و مقالاتش، و حتی زندگی‌نامه‌اش در کتب مختلف عرضه و قابل دسترس است و نیازی به معرفی این اندیشمند بزرگ بر صحنه تئاتر نیست. رویکرد این متن بررسی مواجهه‌ی فردیت یک انسان به نام «زیگموند» با خود متعالی‌اش «فروید» است . به همین دلیل حتی در مواجهه با یونگ بیشتر از یک مباحثه‌ علمی، شاهد یک مجادله‌ شخصی هستیم.

فروید در زندگی شخصی خود مرتباً خواب‌ها و کابوس‌هایش را موردمطالعه و بررسی قرار می‌داد. از همین رو این اثر دو روز پایانی زندگی او را در کما با فضایی سورئالیستی و کابوس‌گون انتخاب و روایت می‌کند و فروید را دعوت می‌کند تا با نگاهی اکسپرسیو به گذشته و جهان پیرامونش نظاره کند.
یادمان باشد این نمایش نگاه و دغدغه‌های زیگموند به جهان فاخر و معتبر پرفسور فروید است نه برعکس. جهان انسانی با تمام خصایص انسانی، خودخواهانه، لذت‌جو‌ و ناکامل در مقابل شهرت و اعتبار اندیشمندی بی‌نقص و خدا‌گونه؛ در پایان به پاراگراف آخر یاداشت دکتر سرگلزایی درباره‌ جهان این متن بسنده می‌کنم.
‎«زندگی شخصی فروید جدا از نظریه‌پردازی‌هایش نبود. به تعبیری می‌توان گفت که نظریه‌های فروید در زندگی شخصی او جاری بودند و او خود اثبات این نظریه‌اش بود که هوش و آگاهی نمی‌توانند ما را از زیر یوغ «روان‌نژندی‌ها» رها کنند.‎ موضوع نمایشنامه‌ «زیگموند» جناب مهرداد کورش‌نیا همین است که فروید، خود چگونه اسیر کشمکش‌های ناتوان‌کننده‌ درونی است و چگونه کسی که تلاش می‌کرد رمزگشای جهان ناخودآگاه باشد در هزارتوی ناخودآگاه خودش گم شده است. این داستان فروید نیست، داستان تراژدی انسانی است، داستان تک تک ماست».

«زیگموند» با بازی فرزین محدث، شهروز دل‌افکار و یلدا عباسی هر شب ساعت ۲۱ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.
سایر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح و دستیار و برنامه ریز: حسین دیردار ،طراح لباس: الهام شعبانی ، موسیقی:مهیار علی‌زاده ، طراح صحنه: فرزاد هدایت ، طراح گریم: جلال امیری‌مرند ، طراحی و ترکیب صدا امین شریفی ، طراح تصویر: سعید مومنی ، طراح نور: مقداد صفری ، طراح گرافیک: محمد صادق زرجویان، مشاورمارکتینگ و رسانه: آوا فیاض ، روابط عمومی: شبنم طاهرخانی، سرمایه‌گذار: علی کیان.

منبع: خبرگزاری صبا

 

درباره نمایش زیگموند
۳۱ مرداد ۱۴۰۲