در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | نمایش «ترس و لرز» در تهران
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 22:54:27
نمایش ترس و لرز | نمایش «ترس و لرز» در تهران | عکس

۱. بیان رنج و فلاکت و نشان‌دادن پلشتی‌ها و اعتراض به آن، در تک‌گویی‌ها (مونولوگ‌های طولانی) اگر بر اساس یک متن سنجیده و ساختاری مناسب ارائه شوند، از شکل یک بیانیه و چیزی شبیه به آن درآمده، و باورپذیر می‌شوند.
این روزها نمایشی با نام «ترس و لرز» در تالار مولوی در حال اجرا است که صدای نیمی از جامعه است و از بیداد حرف می‌زند. مریم زرینی (نویسنده و کارگردان این اثر) شکنندگی و آشفتگی جسم و جان را در سایه جهل و وحشت روایت کرده و از ستم به شکل عریان سخن می‌گوید. چیزی را پنهان نکرده و اگر قرار است «علامت» بدهد، این کار را با ظرافت تمام انجام می‌دهد. کاری که زرینی و همکاران او به روی صحنه برده‌اند، سرآغازی نیک برای آنهاست. برای رهایی از وضعیت‌ تلخ موجود و رسیدن به فضایی بهتر، اجرای کارهای هوشمندانه و بیان هنرمندانه مسائل گامی موثر و رو به جلو است. چنانچه زرینی و همکاران او با اراده قوی و ستودنی ایستاده و با وجود موانع و دشواری‌ها نمایش خود را به روی صحنه برده‌اند. بی‌تردید، چرخش «دور گردون» سرانجام به ترس و لرزها پایان خواهد داد، و آنچه با کار مداوم، عشق، همدلی و پایداری پیگیری شود، به نتیجه خواهد رسید.

۲. آلبر کامو در گفت‌وگویی با نام «هنرمند و زمان او» که با ترجمه دکتر مصطفی رحیمی (در سال ۱۳۴۵) منتشر شده، می‌گوید:«رسالت هنرمند در برابر بیداد، بازکردن درهای زندان‌ها و سخن‌گفتن از شوربختی و نیک‌بختی همگان است... بی‌گمان تجدید حیات عدالت و آزادی را تنها با هنر نمی‌توان تضمین کرد. اما با نبودن هنر، این تجدید حیات بی‌شکل و بی‌قواره است و بنابراین هیچ نیست. بی‌وجود فرهنگ و آزادی نسبی، که لازمه فرهنگ است، اجتماع هرچند تکامل یافته باشد جز جنگلی نیست. چنین است که هر اثر هنری اصیلی که آفریده می‌شود، هدیه‌ای است برای آینده.»

درباره نمایش ترس و لرز
۱۳ مرداد ۱۳۹۷