در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال تئاتر | اخبار | تقابل نسل‌ها در نمایش «چشم‌اندازی از پل» به صحنه رفت
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:32:52
نمایش چشم اندازی از پل | تقابل نسل‌ها در نمایش «چشم‌اندازی از پل» به صحنه رفت | عکس

به گزارش تیوال به نقل از خبرگزاری تئاتر فارس: کارگردان نمایش «چشم‌اندازی از پل» اثر آرتور میلر عنوان کرد، این نمایشنامه درباره تقابل بین نسل‌ها و رقابت سنت و مدرنیته نوشته‌شده که اکنون در جامعه ما نیز قابل‌استفاده است.
کسری محمدی کارگردان نماش «چشم‌اندازی از پل» به نویسندگی آرتور میلر که از دوازدهم شهریورماه در تالار ناصرخسرو به صحنه می‌رود، گفت‌: این نمایش به نویسندگی آرتور میلر و ترجمه منیژه محامدی و دراماتورژ مصطفی دارابی آماده اجراشده است.
وی در ادامه افزود: بازیگران این نمایش مصطفی گلی، شیما حکیم پور، پانته‌آ پاکزاد، مصطفی دارابی، آرون مزین عابدین، کسری محمدی، رضا ایزدخواه، محمدعلی عسگری هستند. وی درباره نمایشنامه و علت انتخاب این اثر گفت: این نمایشنامه درباره تقابل بین دو نسل قدیم و جدید یعنی سنت و مدرنیته است. احاطه مدرنیته بر سنت و اینکه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این اتفاق می‌افتد در نمایش به خوبی نشان داده‌شده است.
محمدی همچنین یادآور شد: علت انتخاب این نمایشنامه رئالیستی بودن فضا، نوع برخورد آن با جامعه خودمان و ارتباطی که با آن دارد و تشابهاتی که در آن می‌بینم، به‌طور مثال دختر و پسرهای جامعه خود ما دچار این مسئله هستند نسل قدیم ما ایده ذهنی‌شان در حال از بین رفتن است، فرهنگ جامعه در حال تغییر است همین‌طور ژانر نمایش کاملاً رئال، عاشقانه و درام است.
وی با اشاره به اینکه نمایشنامه در سال ۱۹۵۰ در آمریکا نوشته‌شده، گفت: بنابراین براساس ذهنیت‌های آن زمان آمریکا است کاراکتری به نام ادی کوربنه در آن است، کاملاً سنت‌گرا در یک محله ایتالیا نشین زندگی می‌کند و دخترخواهر همسرش را بزرگ کرده است دراین‌بین پسرعموهای همسرش از ایتالیا به خانه آنها می‌آیند و همه‌چیز یک باره تغییر می‌کند یکی از آنها نماد سنت و دیگری مدرنیته است دراین بین اتفاقاتی رخ می‌دهد که تقابل بین دو نسل و یاغی‌گری نسل جدید را به نمایش درمی‌آورد.
این کارگردان جوان توضیح داد: ما در جامعه خودمان چه قبل و چه بعد انقلاب با چنین چیزی روبه‌رو نبودیم اما به‌تدریج از دهه هفتاد به این سمت چنین تقابل نسلی را می‌بینیم. بنابراین پیام نمایش کاملاً روشن است اتفاق مهم بر روی همین پلی که نام نمایش بر آن گذاشته‌شده می‌افتد و سایر ماجراها درنهایت رفتار خلاف عرف مجازات می‌شود.
وی درباره استقبال از کار گفت: خوشبختانه هفته اول استقبال خوب بوده خواهشم از قشر دانشجو این است که به دیدن این کار بیایند. هرروز تخفیف ۵۰ درصدی برای دانشجویان قرار داده‌شده که با کارت دانشجویی اعمال می‌شود. درنهایت سبک کارگردانی، داستان‌پردازی و دراماتورژی آن با فضای ایران همخوان شده و کل نمایش از دید یک شخص خاص روایت می‌شود.
محمدی با اشاره به اینکه این نمایش تا ۳۱ شهریور اجرا می‌شود گفت: آرتور میلر معمولاً نمایشنامه‌هایی که می‌نویسد معطوف به اخلاق‌گرایی است از مرگ فروشنده تا خاطرات دوشنبه و همه پسران من، تک‌به‌تک اخلاق‌گرایی را ترویج می‌شود و به‌نوعی همذات پنداری با آن می‌توان داشت، بنابراین با جامعه ما دور نیست نمونه کار هم در فیلم فروشنده اصغر فرهادی و نمایشنامه مرگ فروشنده که در دل آن نهفته دیده می‌شود که تناسب خوبی با فرهنگ ما دارد.

درباره نمایش چشم اندازی از پل
۲۰ شهریور ۱۳۹۶