در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علیرضا درباره مستند آتلان: جناب معین! آتلان، فیلم موفقی است، چون هنوز هم به اون فکر می کنید و
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 07:10:22
علیرضا (alireza8)
درباره مستند آتلان i
جناب معین!
آتلان، فیلم موفقی است،
چون هنوز هم به اون فکر می کنید و از دیدنش احساس پشیمانی ندارید، هرچند در مورد "سوژه جالب"هم عقیده نیستیم،
این فیلم گزارشی از عملکرد اسبهای دیگه و حتی عملکرد صاحبانشون! و مربیانشون! و زد و بندهای احتمالیشون! هم داد و
" جایگاه و تاثیر اسب را در ترکمن صحرا در چرخه اقتصاد، عاطفه و حتی پیشرفت اجتماعی یک خانوده را نشان داد. زمانی روی آن قمار می شود و در زمانی دیگر تبدیل به یک سرمایه می شود برای رفع مایحتاج اولیه یک زندگی." (1)
آیا فرهنگ مردم ترکمن را نشان نداد؟
شخصیتهای "موجود" و "ناموجود" فیلم برای شما ... دیدن ادامه ›› جذابیتی نداشت؟
گزارشگرها، علی، خوجه حاجی، کریم، اون پسر بچه کوچک که آرزو داشت همه ی اسبها رو مال خودش کنه حتی آنالی!، نازآباد، طاهر و تقی، دعا خوان و انبوه قماربازان و...
آیا برای شما سوال نشد مادر(های) اون بچه ها کجان؟!
اونها اینقدر عاشق اسبشون هستن که براش، مار می گیرن! اونم از غرب !!!
سرکشی و عصیان اسب، بسیار اتفاقی در روند مستند ایجاد شده و دیر شدن عروسی صاحب اسب، شاید برای شما مهم و جالب نباشه اما واقعیته! واقعیت زندگی اون آدمهاست که براشون در اولویته، اهمیت داره و دغدغه است !
قطعا هر فیلمی مورد نقد و بررسی قرار می گیره ، اما این نوشته های من (اگر بتونن کمی حق مطلب رو ادا کنن!)، بخاطر جمله "نبود متریال کافی برای مستند استخوان دار" شما صورت گرفته! که نپسندیدم!
استخوان دار بودن به تعدد سوژه ها نیست! آتلان به اندازه لازم و کافی متریال داره و در محتوای آتلان، نکاتی هست که نیاز به ریز بینی و تامل بیشتر داره.
احساس می کنم شاید شما شیوه مستند گزارشی رو بیشتر بپسندین که اگه در این فیلم اتفاق می افتاد، بعید می دونم که در اون صورت "آت لان" اینقدر زیبا، متفکر و سینمایی می شد!
( حتی نگارش نام فیلم هم آگاهانه صورت گرفته! آت رو از آتلان جدا کردن! )
با این حال اگر با دلیل کافی مستند استخوان دارتری سراغ دارید، لطفا معرفی کنید!
با سپاس

..............................................
(1)گفتگو با معین کریم الدینی - خبرگزاری مهر
عمو فرهاد قصه ها این را خواند
علیرضا و روشنک این را دوست دارند
در موفق بودن آتلان شکی نیست ، به هر حال من وضع مستند سازان ایران را جویا هستم و می دانم که در چه سختی مستند می سازند . با این حال به نظرم آتلان یک روح یا مرکز ثقلی ندارد ، این مواردی هم که شمردید به نظر من بیشتر تلاش برای پیشبرد شاعرانگی مستند است .
اینکه من به زندگی ترکمن ها اهمیت نمیدم همینطور هم است باید بعد از مستند به این موضوع برسم . ببینید مستند شروع داستانی داره ولی پایانی کاملا غیر داستانی داره و به نظر پایانی است که مستند ساز مجبور شده تا مستند را به پایان ببرد . بنابراین به ساختار داستانی نیمرسه و این داستانک هایی هم که گفتید بدتر به فیلم لطمه وارد میکنه چون مشخص نیست مستند در مورد ایلحان است ، در مورد زندگی اسب سوار است ، در مورد اسب های ترکمن است یا زندگی مردم ترکمن ؟
در خیلی از سکانس هایی که پتانسیل بالایی برای عمق بخشیدن به رابطه اسب با دیگران است به همین علت هدر می روند و مستند ساز به روایت های ... دیدن ادامه ›› فرعی سرک می کشد .
به نظر من اگر مستند این برچسب داستان گویی را که احتمالا از اول مستند به دوش می کشیدند بر می داشتند با مستند خیلی بهتری روبرو می شدیم .

در مورد مستندهای "استخوان دار" هم من کارهای هرتزوگ وایزمن رو دوست دارم و تعداد زیادی مستند خوب که هر سال ساخته میشه و متاسفانه لابلای فیلم های غیر مستند دیده نمی شوند شاید کمک کنه که زیاد با دیدن آتلان هیجان زده نشوید .
۲۷ فروردین ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید