در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | سحر محمدی درباره نمایش اسایلم: این نمایش کلام و معنای مشخصی ندارد ! کارگردان نمایش «اسایلم» گفت: ا
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 09:37:46
این نمایش کلام و معنای مشخصی ندارد !

کارگردان نمایش «اسایلم» گفت: این نمایش رویکردی آکادمیک و پژوهشی دارد که در ادامه‌ی نمایش قبلی‌ام اجرا می‌شود و به نوعی همان آزمون و خطا را با اندکی تغییر در شکل اجرایش، در این‌جا هم انجام می‌دهیم.

احسان شایان‌فر که با خبرنگار تئاتر ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: همان‌طور که در نمایش قبلی‌ام «فورتی» نیز انجام شد، در این نمایش هم بازیگران با زبانی ساختگی و غیر واقعی اجرا می‌کنند و باید دید تماشاگران می‌توانند با فضای این کار ارتباط برقرار کنند یا خیر.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه در این نمایش کلام و معنای مشخصی وجود ندارد، مکان نمایش ممکن است در ذهن هرکس یک چیز متفاوت مانند تیمارستان، ... دیدن ادامه ›› زندان، کمپ و... باشد. برای این کار محدوده‌ای تعیین شده‌ است که در آن تماشاگر می‌تواند هر فکری درمورد مکان بکند.

طراح نمایش «اسایلم» با اشاره به نامتعارف بودن سالن اجرای نمایش که کارگاه دکور بنیاد رودکی است، گفت: جایی که برای نمایش ما مناسب باشد وجود نداشت؛ یا به عبارت دیگر ما مناسب اجرا در آن مکان‌ها نبودیم! سالن‌ها ویژگی‌ها و شرایط خاصی داشتند که نمی‌توانستیم کار تجربی و دانشجویی خود را در آن‌ها به صحنه ببریم. در نهایت مدتی جست و جو کردیم و به کارگاه دکور رسیدیم. این کارگاه که سالن نمایش ماست، سوله‌ای خالیست که در آن ابزار و وسایل مختلف گروه‌های مختلف وجود داشت و ما تصمیم گرفتیم که در آن‌جا جایگاه تماشاگران درست کنیم، صدا و نور به راه اندازیم و همان جا به صحنه برویم.

او در ادامه به تمجید از اعضای گروهش پرداخت و ادامه داد: گروه من بسیار خوب هستند و به سبب اینکه ما عادت به تمرین در شرایط و پلاتوهای مختلف داریم، سعی کردیم بتوانیم خود را با این مکان وفق دهیم.

احسان شایان‌فرد با اشاره به یکی از معانی کلمه‌ی اسایلم به معنی پناهگاه، گفت: سه سال است نمایش‌های ما که در جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کرده بودند، به نمایش عموم درنیامده‌اند، برای هیچ‌کسی اهمیتی نداشته است و الان ما برای اجرای نمایش‌مان به نوعی به اینجا پناه آورده‌ایم. در طی این مسیر حمید پورآذری و رضا دادویی کمک های خوبی به ما کردند.

این کارگردان با تاکید بر به اجرای عموم رسیدن نمایش‌ها، تصریح کرد: باید بدانیم که پس از نقد یا تشویق و تمجید در جشنواره تئاتر دانشگاهی که اکثر مخاطبانش از دانشجویان تئاتر هستند، نظر مخاطبان دیگر در اجراهای عمومی‌ چیست و باید ببینیم که در این اجراها چه می‌کنیم.

شایان‌فرد که با نمایش «اسایلم» دو دوره‌ی قبل در جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور داشته‌است، اضافه کرد: «اسایلم» تازه پس از دو سال، قرار است به اجرای عموم برسد و این به لحاظ فرم و اجرا ممکن است کار را دچار کهولت کند و انگیزه‌ی اعضای گروه را برای اجرای مجدد بعضی آثار کم ‌کند.

او که نمایش‌های «فورتی»، «اسایلم» و «شنل قرمزی» را به ترتیب در دوره‌های 16، 17 و 18 جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه برده‌است تصریح کرد: دیگر انگیزه‌ای مثل سابق نیست که بخواهم نمایش «فورتی» را که چند سال پیش بکر بود و با استقبال خوبی هم در جشنواره مواجه شد به صحنه ببرم.
مجتبی مهدی زاده این را خواند
نسیم ح این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید