در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | مهسا نادری درباره فیلم دختر: هیچ وقت نمیشه از کارهای آقای میرکریمی رضایت 90% درصدی داشت، فیلم دختر
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 00:35:11
هیچ وقت نمیشه از کارهای آقای میرکریمی رضایت 90% درصدی داشت، فیلم دختر جز ضعیف ترین کارهای میرکریمی محسوب میشود، داستانی را فقط گفته، صرفا بیان کرده، اما نمیداند میخواهد به کجا برسد و چه پیامی را نقل کند، آیا بستر فیلم در نکوهش یک جامعه متعصب منوط بر پدر سالاری رخ می دهد، و یا صرفا در ستایش یک پدر دیکتاتور!!!! شخصیت اصلانی از ابتدای فیلم به عنوان مردی معتصب شناخته میشود اما از اواسط فیلم تبدیل به پدری فوق روشنفکر و احساساتی بدل میشود.
ابتدای کار و گفت و گوی دختران در کافه بسیار باورپذیر بود، میشد فیلم را حتی تا زدن سیلی پدر به دختر تحمل کرد، گرچه واکنش مردی معتصب ورای یک سیلی زدن ساده است.و خانواده دوست ستاره و واکنش های آنان بسیار باورناپذیر است و هیچ خانواده ای حاضر به قبول شب مانی دختری در چنین اوضاع و احوالی نیستند، نمیدانم چرا میرکریمی اصرار دارد بگویید : "همه چیز آروم است و در نهایت همه ما خوشحالیم و همه ما انسانهای شریفی هستیم"
خروج به یکباره ستاره آن هم در آن مقطع سنی که دارد غیرقابل قبول است و اگر او به شدت از پدر واهمه دارد محال است دست به چنین حرکتی بزند.شخصیت عمه و قصه اش لنگ در هوا می ماند، مشکلش با همسرش و جدایی آنان اصلا ساخته و پرداخته نمی شود. از وسط فیلم به بعد شخصیت و کنش های پدر به طرز اعجاب آوری خنده دار میشود. پدری به شدت معتصب در برابر فرار دخترش و مراجعه به کلانتری بسیار خونسرد می شود از اواسط فیلم شخصیت ستاره بی جهت حذف و شخصیت عمه جایش را میگیرد.
اصولا پرداختن به واقعیات تلخ جامعه خط قرمز هایی دارد که تنها از عهده کارگردانان جسور بر می آید و نه آقای میرکریمی که یکی به نعل میزند و ده تا به میخ و آخرش را نمی داند چطور باید ... دیدن ادامه ›› تمام کند.
اگر واقع بینانه و از دیدگاه روانشناسی به اصل ماجرا نگاه کنید متوجه میشوید که اغلب دخترانی که حاصل خانواده های متعصب،متحجر و مذهبی افراطی هستند بیشتر از سایرین در جست و جوی آزادی بی قید و شرط هستند و برای کسب چنینن آزادی ای ممکن است بارها و بارها دروغ بگویند و بدلیل نبود درشان در جامعه و عدم درک درست از شرایط فعلی و ناسالم بیشتر در دام افراد فاسد گرفتار می آیند.
اگر آنجا ستاره از همان ابتدای فیلم از پیش پدر می گریخت و اسیر گرگ های جامعه میشد و در نهایت ..... بسیار فیلم بهتری از آب در می آمد و بهترین نکته اخلاقی برای جامعه ای بسته در بر داشت و بهترین پیامد برای دخترانی که به امیدی از خانه می گریزند. البته شرایط سنی شخصیت دختر باید بین 14 تا18 سال تعریف میشد.
دوست گرانقدرم, سپاس از شما بابت این نگاشته خوب.
با شما به شدت هم رای هستم.
نکته ای که برای من به شخصه قابل تامل بود و جای سوال داشت این بود که هدف از ساخت چنین فیلمی با این مضمون چیست؟
اگر هدف نکوهش رفتار پدر است و فرض را بر تعصب یا پدرسالاری بگیریم, از نگاه بنده قطعا منتفی است, چرا که حقیقتا چنین برداشتی نداشتم و ریزبینی پدر کاملا بجا و درخور شرایط دختر و ناشی از نگرانی ... دیدن ادامه ›› پدر بود.
در خصوص سرنوشت عمه داستان, من حقیقتا در ابهام ماندم که چرا به رفتار پدر (برادرش) معترض بود؟
اگر در گذشته سختگیری مبنی بر مخالفت ازدواج خواهر با همسر کنونی داشته, آیا شواهد فیلم در زمان حالِ زندگی عمه موید مخالفت بجای برادر نبوده؟ اگر بوده دلیل اعتراض عمه چه بود؟؟؟!!!
و به همین منوال حرفها و ابهامات دیگر.....
سپاس از شما بابت اینکه مجالی برای طرح نظرات فراهم کردید دوست عزیز...
۱۲ مرداد ۱۳۹۵
دوست عزیز تیوالی
پرند جان

متاسفانه مدت های مدیدی است که به سالن سینما میرویم و به امید دیدن یک فیلم خوب و یا شنیدن و همراهی دغدغه های ذهنی کارگردان پای صندلی سالن مینشینیم، اما گویا کارگردانان زیادی بی دغدغه قصه ای را روایت میکنند، ضعف فیلمنامه بیش از هر معیار دیگری نمودار میشود. شخصیت پردازی ها خوب شکل نمیگیرد و گویی کارگردان هیچ دغدغه ای برای ابراز ندارد، صرفا عده ای دور هم جمع میشوند فیلمی را میسازن و نمایش می دهند، و این وسط شعور مخاطب به یغما میرود.
۱۲ مرداد ۱۳۹۵
خواستم نقدی راجع به این فیلم بنویسیم که نقد شما رو خوندم. بنده هم با نظر شما موافقم. ضمن اینکه نیمه دوم فیلم از نظر من واقعا کسل کننده و حتی در مورد شخصیت عمه و تغییر شخصیت پدر، گنگ عمل کرده بود.
ممنون از نقدتون :)
۲۷ مرداد ۱۳۹۵
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید