در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | علی رضیانی درباره نمایش شمس پرنده: نمایش " شمس پرنده " به کارگردانی پری صابری تا پیش از این
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 08:37:43

نمایش " شمس پرنده " به کارگردانی پری صابری
تا پیش از این نمایش دچار این چالش نشده بودم که یک نقد هنری ،باید نقدی تکنیکال باشد یا اخلاقی ؟ یا حتی نقدی تکنیکال و با در نظر گرفتن اصول اخلاقی. شاید سالهاست که این بحث در مباحث علمی مطرح است که آیا علم ( در معنای کلی آن ) باید اخلاق مدار باشد یا نه ؟
خیلی به حاشیه نروم و این کار را از هر دو جنبه بررسی کنم، یک بار بدون در نظر گرفتن وضعیت فیزیکی کارگردان و یک بار با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی و سنی کارگردان.
نگاه تکنیکال: شاید اکثر تماشاگران از دیدن این کارر لذت برده باشند اما باید واقعیت را در نظر گرفت که مخاطبان از چه چیزی لذت بردند ؟ پاسخ روشن است، تماشاگران از تماشای یک داستان کلاسیک و با ارضای حس نوستالژیک خود از این داستان لذت بردند، چه بسا صدها روایت دیگر از این داستان نیز ساخته شود و همگان لذت ببرند، اما واقعیت این است که در تماشای این داستانهای کلاسیک، تماشاگر به تئاتر می آید که خوانش کارگردان از این داستان کلاسیک را بببیند و به نحوی متفاوت از آن لذت ببرد . اما خوانش خانم صابری چه بود ؟ چگونه از کارگردانی دفاع کنم ؟ از ناهماهنگی رقص دفاع کنم ؟ از ضعف شدید سیستم صوتی دفاع کنم ؟ از نور پردازی دفاع کنم ؟ به راستی از چه دستاورد کارگردان باید دفاع کرد ؟
در روزهایی که اینهمه گروه های رقص حرفه ای در کشور فعالیت می کنند، از کوروش ... دیدن ادامه ›› زارعی بگیرید تا ابراهیم پشت کوهی و نیما جاودان فر و ده ها نفر دیگر ، چرا باید انقدر گروه رقص ضعیف باشد ؟ در روزگاری که آتیلا پسیانی ، همایون غنی زاده ، رضا حداد ، امیررضا کوهستانی از قوی ترین سیستم های صوتی استفاده می کنند ، چرا باید بعد از بیست اجرا ، اینهمه ضعف در سیستم صوتی باشد ؟
به راستی انتظاری بیش از اینها از خانم صابری می رفت ، شاید یک دستبار کارگردان قوی می توانست بسیاری از این مشکلات را حل کند.
نگاه اخلاقی : وقتی می بینم که یک بانوی هشتاد و چند ساله با انگیزه به کار خود ادامه می دهد واقعا لذت می برم . به راستی چند نفر از پیرمردان و پیرزنان اطراف ما اینچنین توانایی دارند ؟ ما واقعا مدیون این بزرگان هستیم و باید اینها باشند که درهای کاخ سعدآباد به روی علاقه مندان تئاتر باز شود و راه برای سایر گروه ها و تئاترهای موزیکال هموار گردد.

#شمس_پرنده #پری_صابری #کاخ_سعدآباد #ایران #تهران #تئاتر #معرفی_تئاتر #پیشنهاد_تئاتر #نقد_تئاتر
هاشمی و پرندیس این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید