در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | تورانداز درباره فیلم فروشنده: چند سوال ساده از آقای افخمی در مورد اظهارات اخیرشان در برنامه هفت در
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 13:53:14
چند سوال ساده از آقای افخمی در مورد اظهارات اخیرشان در برنامه هفت در مورد فیلم فروشنده

1- چرا برای فیلمی که نقد میکنی یک منتقد مخالف و یک موافق نمیاری؟ اگر هم آدم بی انصاف باشه میتونه دو مخالف و یک موافق بیاره. اما آوردن دو مخالف اسمش چیه؟ بماند.
2- چرا اینقدر با لرزش صدا و با تعصب بر علیه فیلم حرف زدی؟ در حالیکه مدعی هستی فیلم رو نقد میکنی و تفکر رو نقد نمیکنی. خودت و آقای فراستی خوب میدونید که اتفاقا در این مورد و موارد مشابه شما تفکر رو نقد میکنید نه فیلم رو. چون فیلم فرهادی در بدبینانه ترین نگاه، از نظر تکنیکی از اکثر فیلمهای امروز سینمای کشور بهتر هست.
3- چرا اینقدر با جشنواره مخالفین؟ برخلاف چیزی که ادعا میکنید و خودتون هم میدونید که بخاطر مسائل سیاسی مطرحشون میکنید اکثر جشنواره ها داورهاشون آدمهای فنی سینما هستن و تقریبا تمام کارگردانهای بزرگ عالم سینما که تمام تئوری پردازها و کتابهای بیس سینما قبولشون دارن تو این جشنواره ها شرکت می کنن و جایزه میگیرن حتی کارگردانهای مستقل سینما مثل جیم جارموش یا اسکورسیزی و خیلی های دیگه هم در این جشنواره ها شرکت میکنن. هیچ جای دنیا در مورد جشنواره های سینمایی این حرفا رو نمیزنن چون واقعا صحت نداره. ولی تو ایران برای عوام فریبی و منفعتی که برای یه عده داره این حرفای عجیب رو میزنن.
4- میگی "سینمای ... دیدن ادامه ›› اجتماعی یا فیلمهای سیاه نما". یعنی هر فیلم اجتماعی سیاه نما هست؟ دوستاتون فیلم اجتماعی زیاد ساختن حواست باشه.
5- چرا باید داستان فیلمی رو که تازه رو پرده رفته لو داد این هم نقد فنی هست یا غرض و ...؟
6- گفتی "منتقدین برنامه نظرشون رو گفتن من هم نظرمو گفتم". چرا باید دائم به جای نظرات کارشناسی نظرات شخصی رو بشنویم؟ شاید شما با یک شخص یا تفکر مشکل داشتی نظر شخصی تو مخالفش بود چراباید تلویزیون ملی دائم نظر شخصی شما رو پخش کنه ولی مثلا نظر شخصی اصغر فرهادی رو راجع به برنامه شما پخش نکنه؟
7- دوستانتون با تبلیغات ماهواره و تلویزیون و بلیطهای نیم بها و بلیطهای مدارس و مجامع و سازمان ها و کودکستانها و اغذیه فروشیها چقدر می فروشن؟ این فیلم فروشنده ولو بدترین فیلم، بدون هیچ تبلیغات در این مدت کم چقدر فروخته؟ تا حالا میگفتین فیلمهای روشنفکری نمیفروشه میگفتین فیلمهایی که از دل سینمای مردمی میاد میفروشه و ذائقه مخاطب رو میشناسه و فیلمهایی که برای جشنواره ها ساخته میشن نمیفروشن. حالا چطور شد؟ لابد مردم واپسگرا شدن؟
8- اگه تو روزنامه یا فضای مجازی بر علیه شما یا نظراتت حرف زدن تو روزنامه یا فضای مجازی جواب بده نه در تلویزیون ملی. یا اینکه اجازه بده نظرات مخالفین و دلیلهاشون هم مثل شما از تلویزیون پخش بشه (که عمده اعتراض ها به شما این بود که چرا فیلم رو به جای نقد، تخریب میکنی)
9- کدوم تفکر تو این سالها تو سینمای کشور از وحشت و تهدید و گروه های فشار استفاده کرده و خواسته هاش رو پیش برده؟ این قشر روشنفکر جامعه ما چه ابزاری چه رسانه ای دستش هست که بتونه شما رو تهدید کنه؟ کجا حرفش خریدار داشته؟ کجا بهش احترام گذاشتید؟
10- چه لزومی داره شما فروشنده رو با سایر فیلمهای فرهادی مقایسه کنی؟ شما فیلم رو ببین و نظرت رو بگو. چه کار به عقب گرد یا جلو گردش داری؟ کافیه فیلم رو با فیلم های روی پرده امسال یا این سالهای سینمای ایران مقایسه کنی. من نگویم چه کن ار اهل دلی خود تو بگوی.
11- همون کارشناسانی که شما میگید به این فیلم نمره پایین دادن همونایی هستن که تو جشنواره ها داورن، شرکت میکنن، نقد مینویسن. بالاخره قبولشون دارین یا نه ؟
12- کسانی که با سیستم نمره دهی متاکریتیک آشنایی دارن میدونن که اتفاقا نمره هفتاد و پنج نمره نسبتا بالایی تو این سایت هست. باز بستگی داره فیلم رو با پالپ فیکشن مقایسه کنی یا با فیلم های دورهمی دوستان. ضمنا کار سختی نیست که نمره IMDB فیلم رو هم ببینی که نظر مردم هست.
13- "فشارهای زیادی هست که فیلم فروشنده به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی بشه"؟ جل الخالق! از طرف کی؟ کسانی که فشار میارن چه ابزاری دارن که حرفشون رو به کرسی بنشونن؟ "تهدید میکنن که فیلم رو ببرین اسکار"؟ "فشار، ترس، تهدید و فحاشی"؟ عجب!
14- "فیلم فروشنده فرهادی فیلم خیلی بدیه" دقیقا یعنی چی؟ والله این نقدای شما رو باید ترجمه کرد بین المللی کرد
15- "آکادمی اسکار تو سالهای اخیر تا حدود زیادی اعتبارش رو از دست داده"؟ بر اساس چه سند و منطقی این حرف رو میزنی؟
16- فرمودی "جشنواره کن به فیلمهای همجنسگرا آوانس میده". میتونی بگی چند درصد جوایز کل تاریخ کن به اینجور فیلم ها رسیده؟ عبارت های کلیدی جشنواره کن و اون عبارت رو سرچ کن. ببین آیا اگر همچین چیزی بوده تا حالا به ذهن هیچکس تو دنیا نرسیده که راجع بهش صحبت کنن؟ شما این حرف رو زدی "که در جهت جایزه گرفتن فیلم فروشنده در کن امسال فضاسازی کنم"؟ بعد کدوم داور کن به این فضاسازی ها توجه کرده؟
17- "همه فیلمهای اون لیست هشت تایی از فروشنده استحقاق بیشتری دارن برای معرفی به اسکار"؟ مطمئن؟
18- خودت با نشون دادن نمره و رتبه فیلمهای فرهادی در یکی از معتبرترین سایتهای سینمایی نشون دادی که فرهادی در چه جایگاه هنری هست وآیا میشه ایشون رو با هرکسی مقایسه کرد یا با هر روشی تخریب کرد؟ پاسخ خیر هست.
دوست تیوالی عزیز
اگر چه من این برنامه را ندیدم ، ولی اگر این آقایون نقاد این گونه اصغر فرهادی و جشنواره کن و اسکار رو زیر سوال بردن ،باید بگم که مردم با حضورشون در سینماها و بالابردن کل فروش فیلم فروشنده، و نیز دفاعیه های مردم در شبکه های مجازی از فرهادی خود گواه این اصل است که آنها ، که امثال این نقادها به نرخ روز خور از چه جناحی هستند و اهداف آنها چیست!!!
و زیبایی کار اینجاست که هر قدر که جشنواره فجر ، فرهادی رو نادیده بگیره ، درواقع عزم این مرد رو قوی تر میکنه برای ساختن فیلم بهتر در رده های بین المللی.
خوشبختانه آنقدر در دنیا این چهره محبوب شناخته شده است که با حرف دو مرد به ظاهر نقاد!!!!! از توانمندی این مرد ذره ای کم نشود.
۲۹ شهریور ۱۳۹۵
بله همینطوره. اگرچه شاید ارزش دیدن نداشته باشه ولی میتونید صحبتهای آقای افخمی رو اینجا ببینید
http://www.aparat.com/v/u16Sc

و نقد آقای قطبی زاده و فراستی بر فیلم
http://www.aparat.com/v/ETuMg
۲۹ شهریور ۱۳۹۵
فقط یادآوری کنم که درصد 75% سایت metacricit حاصل نتیجه تنها ده نقد از این فیلم هست که 8 تا مثبت و 2 تا mix و 0 منفی هست، یعنی اصلا نقد منفی از این فیلم توی سایت مورد اشاره وجود نداره، و هم چنین همه منتقد ها هنوز نظرشون رو در این سایت ثبت نکردن و استناد به سایت بابت این فیلم به گفته خود سایت تا هشتاد روز آینده درست نیست. مثلا برای فیلم جدایی 41 نقد وجود داره... آقای افخمی هم به جای رفتار بچه های دو سه ساله بهتر از قبل ی مطالعه ای داشته باشن روی سایت ها اینقدر راحت مردم رو احمق فرض نکنن...

پ . ن: این فیلم بد است، شبیه نقد هایی تیوالیه نه برنامه ای که از تلویزیون ملی یک کشور پحش بشه...

خوبه آخرش قهر نکرده پاشو بکوبه زمین!
۲۹ شهریور ۱۳۹۵
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید