در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | روح اله: درباره جشنواره امسال: 1-جشنواره امسال بدترین دوره ی جشنواره ی فیلم فج
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 16:27:01
درباره جشنواره امسال:
1-جشنواره امسال بدترین دوره ی جشنواره ی فیلم فجر نبود. جشنواره سال 88 را یادتان رفته. بهترین فیلم و کارگردانی برای به رنگ ارغوان ابراهیم حاتمی کیا و فیلم توقیف شده ی 5 سال قبلش بود. فیلمهای مهرجویی، کرم پور، میلانی، داریوش فرهنگ، رامبد، فتحی، رییسیان و بهرام توکلی را یادتان هست؟ نگاهی به فیلمهای جشنواره سال 91 بیاندازید که بهترین فیلمش شد استرداد علی غفاری.
2-جشنواره امسال بیشتر مشکل کمیت داشت تا کیفیت. 44 فیلم را بردند در جدول جشنواره و به نحوی برنامه ریزی کردند که خبرنگاران و مردم همه را ببینند. در بهترین دوره های جشنواره ی سالهای اخیر که از دید من سالهای 89 و 92 بود هم نهایت 33 فیلم در بخش مسابقه داشتیم. تعداد فیلمهای قابل تامل معمولا مقدار ثابتی است و یکی دوتا کم و زیاد می شود. وقتی فیلمها را زیاد کنی طبیعتا بر تعداد فیلمهای بی محتوا اضافه خواهد شد و اگر مثلا در دوره های قبل از هر 3 تا فیلم یکی اش بد نبود این دوره شده بود از هر 4 تا فیلم.
3-مشکل سینمای ایران سانسور هست و نیست. اگر سانسور نبود و یا ضابطه مند می شد و این ضابطه به صورت سلیقه ای تغییر نمی کرد شاید مثلا فیلمهای عیاری و مکری را در این جشنواره می دیدیم. اما سانسور همه ی مشکل نیست و حتی از نظر من مشکل عمده هم نیست. مشکل های دیگری داریم.
4-یکی نداشتن خلاقیت است. چند تا فیلم دیده ایم که کارگردان چند تا سمت دیگر هم دارد و هر سال هم فیلم می سازد. کجای سینمای هالیوود با چنین پدیده ... دیدن ادامه ›› ای مواجهیم و با چنین عمومیتی.
5-سینما جدای از جامعه نیست. وقتی حالمان خوب نیست چگونه می توانیم فیلم خوب بسازیم.
6-سینما خروجی یکی سری اقدامات است. یک عده پول دارند، یک عده کار ندارند، یک عده هنر دارند، یک عده هنر ندارند و.... وقتی همه ی مولفه ها ثابت هستند چگونه انتظار داریم که بخشی از این دور یا تسلسل بتواند متفاوت شود! هنوز برای من معلوم نیست چگونه فیلمی ساخته می شود که نه می تواند حرف های مدنظر آنهایی که پولش را داده اند بزند و نه می تواند بفروشد و سرمایه اش را برگرداند.
7-ما به قواعد پایبند نیستیم. همیشه جشنواره همین گونه بوده و ما هم گهی زین به پشت و گهی پشت به زین بودیم. یک سال جایزه گرفته ایم و کلی تقدیر و یک سال فیلم خوبمان را در جشنواره راه نداند. یک سال داور و نورچشمی بودیم و یک سال منتقد و جداافتاده. جشنواره فجر بیشتر از آنکه محصول دولت ها باشد محصول خود سینمایی هاست. تا وقتنی عیبهای خودمان را نبینیم و بیشتر از دوران سختی در خوشی ها و تقدیرشدن ها و پست داشتن ها به فکر اصلاح نباشیم جشنواره مان همین جوری خواهد بود. کارگردانی که سال گذشته فیلمش به ناحق بهترین فیلم جشنواره شد و البته فیلم خوبی هم بود که بهترین نبود امسال در واکنش به نامزدی کمتر از انتظار فیلمش گفته سیمرغ کیلویی چند؟!
8-جشنواره امسال محافظه کار بود. فیلمهای خوب کمتر و متوسط بیشتری داشت. ولی ده روز حال و هوایمان را عوض کرد. ده روز پسندیدیم و اصلا نپسندیدم... ده روز از فضای روزمرگی مان فاصله گرفتیم... ده روز به دنیای تاریکی پای گذاشتیم که شهرفرنگ و از همه رنگ بود... اگر از رنگهایش خوشمان نیامد، حق داریم... ولی منکر رنگ نشویم لطفا