در روز
از روز
تا روز
آغاز از ساعت
پایان تا ساعت
دارای سانس فعال
آنلاین
کمدی
کودک و نوجوان
تیوال | اشکان خیل‌نژاد درباره نمایش پسران تاریخ: پسران تاریخ نوشته‌ی آلِن بِنِت برای اولین بار در ایران ترجمه و اجرا می
SB > com/org | (HTTPS) localhost : 16:33:56
پسران تاریخ نوشته‌ی آلِن بِنِت برای اولین بار در ایران ترجمه و اجرا می‌شود.
نمایش پسران تاریخ از آثار جذاب و در عین حال پُر سروصدای الن بنت، نمایشنامه نویس بریتانیایی است و بارها در صحنه تئاتر لندن اجرا شده است.
یک عده نوجوان در سال آخر کالج انتخاب می شوند که برای ورود به دانشگاه آکسفورد تربیت شوند. مدت زمان و هدف این تعلیم و آماده سازی مشخص است. تعلیمی سخت، گاهی خشک و گاهی همراه با طنز.
در فضای نمایش "پسران تاریخ" نظام آموزشی آن قدر خشک و نظامی و یک‌جانبه است که آدم‌هایی با افکار کهنه و یک‌سویه را به مدیریت می‌طلبد.
بِنِت که خوب می فهمد یک معلم خوب بودن چه معنایی دارد یکی از زیباترین شخصیت های تئاتر امروز بریتانیا را در لباس یک معلم آزاداندیش می آفریند، شاید چون خود او هم زمانی معلم بوده است.
الن بنت در همه جا طنز و شوخی های مخصوص خود را هم دارد، حتی در بحرانی ترین صحنه های این نمایش، تماشاگر درحال خندیدن است زیرا آن طور که او همه چیز را مسخره نشان می دهد، نمی توان به آن نخندید. شناخت درخشان بنت در نحوه به کارگیری زبان، عامل مهمی در درخشان کردن صحنه هاست. زبانی که مدیر کالج با آن سخن می گوید، در عین حال که قرار است زبان فاخر انگلیسی باشد به دلیل استفاده های غلط در سوتفاهم های مسخره دراماتیکی، جذابیت صحنه های نمایش را بیشتر ... دیدن ادامه ›› می کند.
***********************
پسران تاریخ
نوشته‌ی آلِن بِنِت
ترجمه‌ی محسن ابوالحسنی
کارگردان اشکان خیل نژاد
بازی‌گران:
محسن ابوالحسنی
مجید آقاکریمی
مهرداد بابایی
سینا بالاهنگ
محمد برهمنی
سجاد حمیدیان
حامد رسولی
حمید رحیمی
مهدی شاهدی
مریم نورمحمدی
امیرمسعود واعظ تهرانی
تولید گروه تئاتر تازه/ مرداد 1396 / تئاتر شهر، سالن چهارسو/ ساعت 20/ خرید و رزرو بلیت در وب‌سایت تیوال/
منبع خبر:
http://www.bbc.com/persian/arts/2011/03/110223_l41_theatre_alan_bennett_review
اشکان جان همه چیز نمایشت عالی بود از بازی‌های درخشان و گریم و کارگردانی و دکور عالی و موسیقی بسیار خوب و ... الّا اینکه من تمام دو ساعت رو زور زدم چیزی بفهمم که نشد!
۱۱ مرداد ۱۳۹۶
امیرمسعود جان... به نظرم من تئاتر نیازمند زبان تخصصی است، همچون دیگر رشته ها... این که سعی نکنیم هر چیزی رو آسون کنیم و به آسانی قابل درک اش کنیم... چرا که معتقدم آفت این روزهای تئاتر ما همین است و مدیوم تئاتر موضعی متفاوتی در قبال مخاطب نسبت به سینما و تلویزیون ندارد... و خب این وضعیت بسیار آشکار است.. کما این که بحث امروز تمامی تئاترها همین است: "اوضاع فروش ات چه طوره؟" به جای بحث و تبادل نظر در مورد پیش نهادهای گروه اجرایی.. من تصور می کنم تئاترهایی که پیچیدگیئ دارند باید بخشی از پیچیدگی اش با فضای گفت و گویی که پیرامون تئاتر شکل می گیرد آشکار شود... و دوستان زیادی در این مدت کم، در مورد پسران تاریخ نظرات بسیار جالبی نوشته اند در همین تیوال... من سعی می کنم در ادامه نقدهایی که در روزنامه ها و فضاهای دیگر شکل گرفته این جا منتشر کنم تا در بحث های چندنفری مان از زبان تخصصی تئاتر فاصله نگیریم و به تئاتری آسان و ساده وابسته نشویم... و البته من از شما دعوت می کنم باری دیگر به تماشای تئاتر ما بیایید و با هم رو در رو صحبت کنیم اگر تئاتر ما برای شما مسئله ای ایجاد کرده و یا پرسشی برانگیخته است... سپاس
۱۲ مرداد ۱۳۹۶
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید